Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Yaşlılar reklamcıların kozu!

Yaşlılar reklamcıların kozu!

Akdeniz Üniversitesi'nin yaptığı araştırmaya göre, televizyon reklamlarında oynayan yaşlılar, reklama, güven ve inandırıcılık anlamı katıyor.

Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü'nden Yelda Özlem Şirin, televizyon reklamlarında kullanılan yaşlılık imgesinin sunumuna ilişkin bir araştırma yaptı.

2000'li Yılların Başında Türk Televizyonlarında Yaşlı İnsan İmgesi adlı araştırmada, yaşlı insan sunumlarına yer veren reklam filmleri ayrıntılı şekilde incelendi.

Yaşlıların negatif özellikleri görülmüyor
Araştırma sonucunda, yaşlılık söyleminin çağrıştırdığı güçten düşme, huysuzlaşma, fiziksel ve zihinsel gerileme, sağlık sorunlarını problem haline getirme, heves ve arzularını yitirme gibi negatif özelliklerin televizyon reklamlarına yansımadığı ortaya çıktı.

Yaşlılar tüketim silahı
Araştırma raporuna göre, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye toplumunda da, yaşlılar toplumsal bir atık gibi görülüyor; ölüme en yakın, yetersiz, değişen dünyanın gerisinde kalmış ve muhtaç bir kesim olduğuna ilişkin önyargılar bulunuyor. Reklamlarda bu olumsuz düşüncelere yer verilmiyor. Reklamcılar, yaşlıları tüketime teşvik etmek ve satın alma davranışına yönlendirmek istedikleri için böyle bir yol izliyor.

Canlı, konuşkan ve eğlenceli
Reklamlardaki yaşlılar, yaşlılığa iyi uyum sağlamış kişilik tipinin özelliklerini taşıyan ve davranış olarak da canlı, konuşkan, eğlenceli karakterler olarak görünüyor. Yaşlılık sunumları reklamlara, en çok güven ve inandırıcılık anlamı katıyor. Ayrıca yaşlıların rol aldığı reklamlar, uzun vadede iknaya yönelik.

Mutlu aile tablosu çiziliyor
Ayrıca yaşlı oyuncular en çok gıda ürünlerinin reklamlarında rol alıyor ve erkek oyuncular, kadınlara göre daha reklamda yer alıyor. Analiz edilen reklamlar tüketicilere ağırlıklı olarak 'modern yaşam tarzını' sunuyor ve bu reklamlar daha çok gündüz saatlerinde yayınlanıyor. Yaşlıların oynadığı reklam filmlerinde aile ortamı ön plana çıkarılırken yaşlılar tüm aile fertleriyle bir arada görüntüleniyor.

Beyaz saç şart!
Reklamlarda rol alan oyuncuların yaşlılık imajlarında gözlük, seyrelmiş, beyazlaşmış saçlar ve yüzdeki kırışıklıklar en çok kullanılan kavramlar olma özelliğini taşıyor. Yaşlılar, rol aldıkları reklamlardaki sunumlarında genellikle, 'iç geçirerek' karşımıza çıkıyor.
589
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.