Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Türk güneş arabaları pistte

Türk güneş arabaları pistte

Alternatif enerji kaynaklarına ilgi çekmek için Japonya gibi dünyanın pek çok ülkesinde otomobil yarışları düzenleniyor.

Türkiye'nin güneş enerjisiyle çalışan ilk araçları, 30 Ağustos'ta İstanbul'daki Formula 1 pistinde yarışacak. TÜBİTAK jürisinin seçtiği 16 takımın tasarımı olan araçlar, aküleri boş şekilde piste alınacak. Araçlar, jürinin gözetiminde bir gün boyunca pistte şarj edilecek.

21 Ağustos'ta Pendik Kurtköy'deki Formula 1 pistinde yapılacak F1 yarışının ardından 30 Ağustos'ta da TÜBİTAK tarafından organize edilen Formula G yarışı yapılacak. Formula G için hazırlıklara 2003 sonunda başlayan 28 takım, TÜBİTAK jürisi tarafından 16'ya indirildi.

Takımlar
Bu takımlar şöyle: Hitit Güneşi (Ankara Üniversitesi), Boğaziçi Üniversitesi aracı, Solaris (Dokuz Eylül Üniversitesi), GYTE (Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü) aracı, Hasat (Atılım Üniversitesi), Ta-To (İnönü Üniversitesi), Arıba (İTÜ), ACI (İzmir Amerikan Lisesi), Ceryan (Kocaeli Üniversitesi), Türk Mekatronik (Kocaeli Üniversitesi), Meşe (ODTÜ), Soular Car (ODTÜ), Saguar (Sakarya Üniversitesi), Isparta (Süleyman Demirel Üniversitesi), Yugat (Yeditepe Üniversitesi) ve Barracuda (Yıldız Teknik Üniversitesi). Hazırlıklar için 170 bin YTL'yi bölüşen takımlardan yarışmada birinci olan takım, TÜBİTAK'tan ayrıca ödül de alacak.

Neden 30 Ağustos?
TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Raşit Gürdilek, şu bilgileri verdi: "Takımlar araç üretimini tamamlamaya, bazı takımlar yurtdışından güneş panelleri ile güneş hücreleri almaya çalışıyor. Takımlar, dünyadaki benzerleriyle boy ölçüşebilecek nitelikte, özgün tasarımlar yapıyor.

Türkiye Otomobil ve Motor Sporları Federasyonu da teknik konularda yardım edecek. Yarışmada Uluslararası Otomobil Sporları Federasyonu'nun kuralları uygulanacak. 28 Ağustos'ta sıralama turları, 30 Ağustos'ta ise Formula G yapılacak. Otomobiller, güneş enerjisiyle hareket ettiğini belirlemek için aküleri boş şekilde piste alınacak. Jüri gözetiminde bir gün şarj süresi tanınacak. Türk ulusunun askeri alanda kazandığı zaferin yanında teknolojik bir zaferi de kutlamak için 30 Ağustos'u yarış günü olarak seçtik."

Hızı saatte 100 kilometreyi aşıyor
Arabaların yüzeyleri ya büyük bloklar halinde üretilmiş 'güneş panelleri', ya da daha küçük esnek parçalar halinde kaportaya monte edilen 'güneş gözelerinden' oluşuyor. Panel ya da gözeler, güneş ışığını elektriğe çevirerek, akü ya da pillerde depoluyor. Elektrik enerjisi genelde tekerleğe monte edilen elektrik motoruna güç sağlıyor. Aracın hızı motor sürücüsü' denen aygıtlarla ayarlanıyor. Bu tür araçlar 100 km. hızı aşabiliyor, maksimum hız ise genelde 125 km.'ye kadar çıkabiliyor.
(Radikal)
397
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.