Mahmure

Mahmure

Yaşam

Yaratıcılığın yönlendirilmesi

Yaratıcılığın yönlendirilmesi

Üç yılda geliştirilmiş bir iş planının pazar tarafından birkaç hafta içinde alt üst edildiği bir ortamda kuruluşların daha yaratıcı olmaları gerekir.

Yaratıcılık, pazara yeni bir ürün çıkarılmasıyla sınırlı değildir; bundan çok daha fazlasını içerir. Yaratıcılık, güçlüklere yeni enerjiler ve olasılıklar ortaya çıkaracak şekilde bakabilmektir. Yaratıcı kuruluşlar daha fazla ve daha iyi fikirlere ulaşabilir; sınırlı kaynaklarla sürekli olarak daha çok iş gerçekleştirebilir; daha çok sayıda düşünceyi daha kısa sürede uygulamaya geçirebilir; daha yetenekli kişileri bünyesinde toplar ve elinde tutar ve karşılaşacakları güçlüklere karşı daha hazırlıklı olurlar.

Herkes kendine özgü bir yaratıcılıkla dünyaya gelir ancak bu yeteneğini işyerinde sergileme olanağını fazla bulamaz. Yaratıcılık kültürünün oluşturulması ve korunması söz konusu olduğunda hiçbir şey liderden daha önemli değildir.

Çalışanlarınız yaratıcı kapasitelerini kullanamıyor iseler bunun nedeni caydırıcı birtakım uygulamalar olabilir. Siz yeni fikirlere ve işbirliğine ne kadar değer verdiğinizi duyurmak için elinizden geleni yapıyor olabilirsiniz ancak çalışanlarınızın davranışlarına yön verecek olan, risk aldıklarında onlara nasıl davrandığınızdır.
Yaratıcılık açısından güvenli bir ortam geliştirmek için yalnızca derhal sonuç getiren girişimleri değil, mantıklı risk alma olaylarını da ödüllendirin. İnsanlar başarılarından çok başarısızlıklarından ders alırlar.

Başarısızlıkları hasır altı etmeyin, başarısız olanları cezalandırmayın. Başarısızlıkları, işin içine mizah katarak kutlayın. Olaydan nasıl bir ders alındığını iyice ortaya koyun ve yolunuza devam edin. Bu davranışınız, çalışanlarınızın değişim konusundaki yaklaşımlarını etkileyecektir.

Yaratıcılığın Önündeki Engeller

Liderlerin neden olduğu ve yaratıcılığı köstekleyebilecek diğer dört engel şöyle sıralanabilir:

1. Sahiplenme; Çalışanlarınızdan bir proje ya da öneri hazırlamalarını istediğinizde ortaya çıkan çalışmanın altında kimin imzası oluyor? Sizin mi? Yaratıcılık ile sahiplenme duygusu yakın ilişki içindedir. Siz lider olarak çalışmaları kendinize mal ediyorsanız insanlar kendilerini geri çekeceklerdir. Övüncü paylaşmanın yollarını bulun.

2. Karizma; Karizma, istenmeyen birtakım sonuçlar doğurabilir. Bazı durumlarda karizmatik bir liderin egemenliği yaratıcılığı desteklemek yerine engelleyebilir, insanlar çözüm için kendi sezgilerine güvenmek yerine liderin çözüm buİmasını bekler ya da lider olayları nasıl görüyor ise onun gözüyle görme rahatlığına kendilerini kaptırırlar.

3. Yargılama;
Yaratıcılığı kösteklemenin, yaratıcı insanları vurup öldürmekten sonra gelen en güvenilir yolu yeterince dinleyip anlamadan yargılamaktır; özellikle de bunu lider yaptığında. Bir lider ya da yöneticinin "haydi bir beyin fırtınası yapalım" deyip de bir düşünceyi iyi ya da kötü, uygulanabilir ya da uygulanamaz olarak yargılamakla yetinmesi sık görülen bir durumdur. Oysa beyin fırtınasının ilk kuralı herhangi bir yargıda bulunmamaktır. Erken yargılamalar düşünce nehrinin kurumasına neden olur. Bu, bir ayağınız gaz pedalınde, diğer ayağınız frende araba kullanmaya çalışmak gibidir. Sonuç çok az ilerleme ve çok fazla sürtünmedir.

4. Vizyon; Vizyon, amaçlı çalışmalar için bir çerçeve oluşturarak yaratıcılığın önünü açan bir katalizör olabilir. Ne var ki bazen vizyon o kadar katı olabilir ki, kısıtlayıcı bir güç oluşturabilir. Bir çalışanın şirkete önemli katkıları olabilecek harika bir fikirle ortaya çıktığı durumları düşünün. O kişi bu fikrini gerçekleştirmek için bir başka şirkete gitmek zorunda kalmıştır, çünkü vizyon onun düşüncesiyle bütünleşebilecek esnekliği gösterememiştir.
Kendinize zaman zaman çalışanlarınızın büyük vaatlerle ortaya çıktıkları ancak isteklerinin kısa sürede yok olup gittiği ve onlardan beklediklerinizin hiçbir zaman gerçekleşmediği durumlar olup olmadığını sorun. Geçmişte şirkete büyük katkıları olmuş ancak şimdi bir kenarda oturan elemanlarınız var mı? Eğer varsa bunun nedeni siz olabilir misiniz, bir düşünün.
Yaratıcılığın açıkça değerlendirilmediği ya da kullanılmadığı kuruluşlarda bile insanlar iyi çalışmalar yaparlar. Ancak asıl yapılması gereken, süreçleri ve ürünleri bugün oldukları yerden yarın olmaları gereken yere taşıyacak düşünceler geliştirebilmeleridir. Potansiyeli yüksek insanların zaman zaman kendilerini, yaratıcılıklarını ve yeni düşüncelerini daha iyi ortaya koyabilecekleri kuruluşlarda çalışmak amacıyla işlerinden ayrıldıkları görülmektedir.

Yaratıcılığı Besleyin

Yaratıcılığı besleyip geliştirme, çalışanlarınıza potansiyellerini tümüyle ortaya koyabilme olanağını verme kararını aldığınız zaman şu noktaları hesaba katın:

1. Yargılamayı erteleyin

Sayısız fikir ve fırsat, sırf bir başkası yanıtı yalnızca kendisinin bildiği yargısından vazgeçmediği için doğmadan ölmüştür.

2.Derinlemesine dinleyin

Çalışanlarınızın, iş arkadaşlarınızın ve müşterilerinizin ne söylediklerini iyi dinleyin; dinlerken açık ve önyargısız olmak için çaba gösterin. Dinlerken, karşınızdakine kendi görüşünüzü kabul ettirme dürtünüze karşı koyun.

3. Düşünmeye zaman ayırın

Durup düşünmeye yeterince zaman ayırmadığımızda yalnızca tepkilerimizle yaşar ve modası geçmiş kalıplar içinde sıkışıp kalma riski ile karşı karşıya kalırız. Çalışanlarınıza, iş programları içinde düşünmeye zaman ayırmaları konusunda açık davranın.

4. Şirket dışında araştırma yapılmasını destekleyin.

İnsanlar üzerinde çalışmakta oldukları bir sorunun ya da güçlüğün bir başka sistem ya da disiplindeki yansımasını gördüklerinde önemli bilgilere ulaşırlar. Yanıtların, alışılmış yerler dışında aranmasını önerin.

5. Fikirleri uygulayın

Yaratıcılık; fikir üretmek ve bunları yaratıcı bir şekilde uygulamakla ilgilidir. Fikirler uygulamaya geçmediklerinde uzun dönemde alınacak sonuç kuşkuculuk ve geri çekilme olacaktır.
Siz de kendi içinizdeki yargılamaların yolunuza çıktığını, size bir şeylerin olamayacağını söylediğini hissediyor musunuz? İçinizdeki eleştirmen yerine kendi sezgilerinize kulak veriyor musunuz? Günlük iş programınızda düşünmeye yer var mı? Okuduklarınızın yüzde 10'u kendi sektörünüzün dışındaki olaylarla mı ilgili? Fikirlerinizi uygulamaya geçirme konusunda kararlı mısınız? Parasal kaynaklarımızı doğru yönetme konusunda ne kadar kararlı isek yaratıcı kaynaklarımızı yönetme konusunda da öyle olmalıyız. Bu gerçekleşinceye kadar, sahip olduğumuz yaratıcılık potansiyelinin küçük bir bölümü ile idare etmek zorunda kalacağız.

Bill MCCARTHY (LeaderSource'un başkan yardımcısıdır)

Kaynak: Marketing Türkiye
314
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.