Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Kilolardan korkmayın!

Kilolardan korkmayın!

Sigarayı bıraktıktan sonra metabolik hızdaki yavaşlama ve iştah açılması yüzünden özellikle ilk günlerde kilo alınabiliyor. Ancak uygun bir beslenme programıyla formu korumak mümkün.

Sigarayı bırakınca, kuru yemiş, çikolata gibi abur cubura saldırılır. Amaç, sigaranın yarattığı boşluğu doldurmaktır. Ancak bu 'boşluk doldurma çabası' bir süre sonra fazla kilo olarak döner. Çoğu bağımlı bu yüzden yeniden sigaraya başlar. Amerikan Hastanesi'nden diyetisyen Nilay Topçam Zihnioğlu, sigarayı bıraktıktan sonra düzenli beslenerek kilo alınamayabileceğini belirtirken, aşırı disiplinli beslenme programının da ters tepebileceğini söylüyor.

Sigarayı bırakan herkes kilo alır mı?
Sigaranın bırakılmasıyla üç-altı kilo arasında ağırlık artışı beklenebilir. Ancak bu, sigara bırakıldıktan sonra beslenme alışkanlıklarının ne kadar değiştiğine ve günde kaç adet sigara içildiğine bağlı olarak artabilir veya azalabilir. Örneğin günde 15 adetten fazla sigara içenlerde kilo artışı daha fazla olabiliyor. Ancak sigara bırakıldığında alınan birkaç kilo rahatlıkla verilebilse de sigaranın vücuda vermiş olduğu zararın geriye çevrilmesi çok zordur.

Sigaradan sonra neden kilo alınıyor?
Sigarayı bırakmayla birlikte nikotin alımının azalmasına bağlı olarak metabolik hız azalır, bu da vücudun daha yavaş hızda çalışması demektir. Bu durum kilo alımıyla sonuçlanır. Ancak durum bir süre sonra normale döner. Yine sigarayı bırakmayla birlikte tat duygusu gelişir, iştah artar. Sigara bırakmayla alınan kalori miktarı ortalama 300-400 kalori kadar artar. Fazladan alınan bu kalori harcanmadığında doğal olarak bir kilo artışı yaşanır.

Kilolar özellikle hangi dönemde alınır?
Sigaranın bırakıldığı ilk günlerde beslenme alışkanlığı yeniden şekillendiği için önemli bir dönemdir. Bu dönemde yüksek kalorili ve normalin üzerinde besin tüketimi hızlı bir kilo artışına sebep olurken besin tüketimi değişmezse yavaş ama sürekli bir kilo artışı görülür.

Kilo almamak için neler yapılabilir?
Bu dönemde kişi çok kararlı değilse, aşırı disiplinli bir beslenme programı uygulamak ikinci bir strese yol açabileceğinden iyi düşünmek gerekir. Sigaranın vücut ağırlığına etkileriyle ilgili bu sorunları ortadan kaldırabilmek için bir zayıflama programı uygulamak yerine sadece alışkanlıklara ve içinde bulunulan koşullara göre beslenme davranışı geliştirmek veya değiştirmek, sigarayı bırakırken daha çok yardımcı olacaktır. Sadece beslenme alışkanlıkları değil aynı zamanda fiziksel aktivite alışkanlıkları da gözden geçirilmeli.Kişinin devamlılığını getirebileceği bir aktivite belirleyip bunu hayatına sokması gerekir. Çünkü bir sporu üç ay yapıp sonra bırakmak anlamlı değil. Hiçbir şey yapılamıyorsa haftada üç-dört gün yarım saat yürüyüş yeterli.
1839
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.