Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Hava Kadar Gerekli

Hava Kadar Gerekli

Yaşam için havadan sonra en gerekli olan ancak bir o kadar da ihmal ettiğimiz madde su. Doğada benzeri olmayan bir madde olan suyun vücutta yaptığı işler saymakla bitmiyor. Uzmanlara göre sağlıklı olmak için bol bol su içmek gerekiyor. Peki su içmek sağlığınız için bu kadar önemli?

Besinlerin sindirilmesi, hücrelere taşınması, zararlı maddelerin vücutta atılması, vücut ısısının ayarlanması, eklemlerin kayganlığının sağlanması gibi hayati işlevler hep suyla sağlanıyor. Bütün hücrelerin yapısında su bulunuyor. Ayrıca yaşam için elzem olan bütün kimyasal reaksiyonlar hücre içindeki sıvılarda meydana geliyor.

Su ihtiyacı nasıl karşılanır?

Vücudun su ihtiyacı su içerek, doğasında su bulunan yiyeceklerden ve vücut içinde meydana gelen birçok metabolik reaksiyon sonucu açığa çıkan sudan karşılanır. Metabolik su adı verilen miktar, günlük olarak tüketilen yiyeceklerin türüne göre değişir. Yağlı besinlerle beslenenlerin metabolizmasından daha fazla su açığa çıkar.

Normal koşullarda vücut suyunun azalması kanın iyon yoğunluğunu azaltır. Bu da susama merkezini uyarır ve susadığımızı hissederiz. Ancak ishal ve kusma gibi durumlarda olduğu gibi aşırı su kaybının yanısıra tuz kaybı da olursa o zaman susuzluk hissedilmeyebilir. Bu da son derce önemli bozukluklara yol açar.

Kimlerin su ihtiyacı daha fazla?

Çevresel faktörler su ihtiyacını belirlemede büyük önem kazanıyor. Havanın ısısı arttıkça ısı dengesini sağlamak için terle sıvı kaybı daha fazla oluyor. Soğuk havalarda ise ağır fiziksel iş yapmanın fazla miktarlarda su kaybına yol açtığı biliniyor. Ağır işlerde çalışanlar ya da spor yapanlar da daha çok suya ihtiyaç duyuyorlar. Yetişkin bir erkeğin günde en az 3 litre, kadının ise 2.2 litre su içmesi gerekiyor. Kilo arttıkça su ihtiyacı da artıyor. Yaşlılıkta vücutta yağ dokusu azalıp buna karşılık gelen su ihtiyacı da o oranda artıyor. Yaşı ilerlemiş kişilerin günde en az 2-2.5 litre su içmeleri gerekiyor.

Bebeklerde su ihtiyacı

Bebeklerin vücudunda su oranı yetişkinlere göre daha fazla. Normal bir bebeğin vücudunun yüzde 80'i sudan oluşuyor. Bu nedenle bebeklere azar azar da olsa sürekli su vermek gerekiyor.

Gebelik ve emzirme dönemi

Gebelik döneminde düzenli olarak vücutta kilo artışı meydana gelir. Vücut suyu ve metabolizma hızı artar. Bazı organ sistemlerinin de yükü artacağından vücutta su kaybı daha fazla olur. Bu nedenle gebelerin düzenli olarak günde 3-3.5 litre su içmesi öneriliyor. Aynı şekilde emzirme de su ihtiyacını artıran bir faktör.

Su kaybının yol açtığı rahatsızlıklar

Kan hacmi ve fiziksel performansta düşüklük, konsantrasyon bozukluğu, baş dönmesi, soluma güçlüğü, kas spazmı, böbrek yetmezliği.
783
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.