Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Türk insanı 'yazlıkçı'

Türk insanı 'yazlıkçı'

Türkiye'de nüfusun sadece yüzde 5'i iç turizmin hedef kitlesini oluşturuyor. Tatile çıkan Türklerin yüzde 30'u otel, yüzde 70'i ise kendi yazlığında kalıyor.

Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği (TUYED), yerli turistin neden yabancı turistlere oranla az tatile çıktığını araştırdı. Araştırma, tatile çıkmanın önündeki tek engelin ekonomik olmadığını gösterdi.

Bir kredi kartı kuruluşunun araştırmasında, tüketicilere 'Elinize fazladan 20 bin dolar geçse nerede değerlendirirsiniz?' sorusu yöneltildi. 'Otomobil alırım', 'Evimin eşyasını değiştiririm' ve 'Ev alırım' yanıtlarını veren tüketiciler, altıncı sırada 'Tatile çıkarım' dedi. Büyük oranda bireysel şekilde gerçekleşen iç turizme yönelik seyahat ve tatil için yılda 6.2 milyar dolarlık harcama yapılıyor.

Yurtiçi ve yurtdışına yönelik iş, gezi ve akraba ziyaretleri şeklinde gerçekleşen seyahatlerin ancak yüzde 10'u organize biçimde yapılıyor. Havayolu şirketlerinin iç hatlarda uçmaya başlaması ve fiyatların düşmesi, iç pazar potansiyelini canlandıracak bir unsur olarak gösteriliyor. Canlanmayı sağlayacak etkenlerden reklamlar ise turizm şirketleri için önemli bir maliyet kalemi oluşturuyor.

Reklamlar çoğaldı
Seyahat acenteleri ve otellerin müşteriye ulaşmak için gazetelere verdiği reklamların tutarı geçen yıl 124 milyon doları aştı. 2003 yılında sektörde toplam 124 milyon dolar değerinde turizm reklam harcaması gerçekleştirirken bunun yüzde 45'i konaklama tesisleri tarafından yapıldı. Buna karşılık seyahat acentelerinin sektördeki reklam harcamalarındaki payı yüzde 54 oranından yüzde 47'ye düşerken, reklam veren seyahat acentesi sayısı ise 239'dan 194'e kadar geriledi.

Turist Türk sayısı 3.4 milyon
Kişi başına milli gelirin 3 bin dolar olduğu Türkiye'de nüfusun yüzde 5'ini oluşturan 3.4 milyon kişi, iç turizm pazarının hedef kitlesini oluşturuyor. Devlet İstatistik Enstitüsü'nün (DİE) Hane Halkı Gelir ve Harcamalar Anketi, Türkiye'de geliri Belçika düzeyinde olan 3.4 milyon kişi bulunduğunu ortaya koyuyor. Turizm Bakanlığı'nın en son 1997'de yaptığı Hane Halkı Turizm Araştırması adıyla yürütülen çalışmaya göre, seyahate çıkanların yüzde 30'u konaklama tesislerinde, yüzde 70'i yazlıklarında ya da yakınlarının evlerinde kalıyor. Turizm Bakanlığı'nın araştırması, iç turizm hareketlerinin 6.2 milyar dolarlık pazar hacmi yarattığına işaret ediyor.

Turizm Bakanlığı verilerine göre, 2002'de 81 ilin bakanlık ve belediye belgeli tesislerinde olmak üzere 16.4 milyon yerli turist, 28.2 milyon geceleme yaptı. Aynı yıl 13.1 milyon yabancı turistin bu tesislerde yaptığı geceleme sayısı ise 53.2 milyon. Yani 2002'de söz konusu tesislerde toplam 81.4 milyon geceleme yapılmış. Yerli turistlerin Türkiye genelinde gerçekleşen bu gecelemelerdeki payı ise yüzde 34.6 olarak belirleniyor.

Taksit hareket getiriyor
2002 yılında Antalya ve Muğla'da konaklayan yerli turist sayısı 3.6 milyon oldu. Konaklama yapan toplam 16.4 milyon yerli turistin sadece 3.6 milyonu, yani yüzde 22'si, söz konusu iki turistik bölgeden birinde gecelemiş. Taksitle satışlar, iç turizm pazarını hareketlendiriyor. Halen ağırlıklı olarak uçak biletleri için kullanılan internetten satışların iç turizm amaçlı kullanımı, hâlâ çok düşük.
(Radikal)
331
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.