Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Trafik raporu: 15 yılda 120 bin ölü

Trafik raporu: 15 yılda 120 bin ölü

TBMM Trafik Güvenliği Araştırma Komisyonu'nun hazırladığı rapora göre son 15 yılda Türkiye karayollarında yaşanan trafik kazaları yaklaşık 120 bin can alırken, 1.5 milyonu aşkın vatandaş yaralandı.

DSP İstanbul Milletvekili Ahmet Tan başkanlığındaki komisyonun üç aydan fazla süren çalışma sonucu hazırladığı raporda yer alan tespitlere göre, son 15 yılda Türkiye karayollarında yaşanan trafik kazaları yaklaşık 120 bin can alırken, 1.5 milyonu aşkın vatandaş yaralandı.

Bu dönemde ailesi içinde bir yakının kaybı ya da sakat kalması nedeniyle 8 milyon kişi trafik teröründen etkilendi.

Trafikte her yıl 10-12 bin yurttaşın can verdiği, hurdaya dönen araçlar nedeniyle ekonominin 8-9 milyar dolar kayıp verdiği vurgulanan raporda, yaralanan ve sakat kalanların toplam tedavi giderleri ve işgücü kaybının buna dahil olmadığı bildirildi.

Resmi rakamlar doğru değil

Trafikteki ölümlerin, bölücü terörün döktüğü kandan, depremlerin aldığı candan kat kat fazla olduğunu işeret edilen raporda, şu tespitlere de yer verildi:

"Terörde 15 yılda 30 bin, depremlerde ise 50 yılda 50 bin vatandaşımız ölmüştür. Oysa trafik felaketinde kaybettiğimiz yurttaşlarımızın sayısı 10 yılda 100 bini aşmıştır. Bir bu kadar yurttaşımız ise yaralanmış ve sakat kalmıştır.

Trafikte telaffuz edilen bugünkü "resmi" istatistikler ne yazık ki gerçeği yansıtmamaktadır. Yalnızca kaza anındaki ölümlerin kaydı tutulabildiği için, yolda ve/veya hastanede yaşamını kaybedenler ile ülkemizin yüzde 80'inini oluşturan jandarma bölgelerindeki kazalarda kaybettiğmiz yurttaşlarımızın sayısı istatistiklerde yer almamaktadır.

Trafik felaketini çözmek için İçişleri Bakanı'nın, Jandarma Komutanlığı yetkililerinin ve birçok bilim adamının belirttiği üzere, terörle mücadele yöntemlerine benzer şekilde en sert, en kararlı uygulamaların hızla yürürlüğe konulması ve bunun, alt yapı hizmetleri ve eğitimle desteklenmesi gerekmektedir.

Eğitime ağırlık verilmesi, alt yapının geliştirilmesi gibi önlemlerin sonuç verebilmesi için belli bir zamana gereksinim vardır."

Polis yetmez

Yollardaki terörün durdurulması için yurttaşlara da sorumluluklardüştüğü belirtilen raporda, 8 milyonu aşkın aracın dolaştığı, her yıl 500 bin dolayında yeni aracın trafiğe çıktığı ve yılda 1 milyon kişinin sürücü belgesi aldığı, kent içi yollar dışında 65 bin kilometreyi aşan karayollarında denetim ve esenliğin yalnızca trafik polislerince sağlanmasının zor olduğuna dikkat çekildi.

Raporda, toplumca bir trafik güvenliği seferberliğine gidilmesinin zorunlu olduğu görüşüne yer verildi.

Raporda, kazalarda ölümleri azaltmak için az süratli araç kullanmaktan daha hızlı ve kalıcı sonuç verecek bir başka pratik önlemolmadığına işaret edilerek, hız sınırlamalarının yeniden düzenlenmesi istendi.

2001 Trafik Güvenlik yılı

Raporda yer alan önerilerde, 2001'in "Trafik Güvenliği yılı" olarak kabul edilmesi istendi.

Yıl boyunca yürütülecek kampanyalar ile sürücülerin hız sınırlaması başta olmak üzere tüm trafik kurallarına uymalarını sağlayıcı önlemler alınması önerilen raporda, bu çalışmaların etkili ve kalıcı olabilmesi için sivil toplum örgütlerinin kamu kurumları ile işbirliği içinde çalışmalarının özellikle desteklenmesi gerektiği öne sürüldü.

477 ölüm noktası

Raporda, 1988 etütleri sonucu 477 noktada her yıl trafik kazası meydana geldiğinin saptandığı da hatırlatıldı. Bu noktalardan 289'unun acil çözüm bekleyen "kaza kara noktası" olduğu belirtilen raporda, gerekli kaynak bulunarak mutlaka iyileştirme çalışmalarının başlatılması gereğine işaret edildi.

1 km otoyol yapımı için gerekli bedel ile 3-5 km bölünmüş yol yapılacağı düşünüldüğünde, otoyol yapımı yerine bölünmüş yol yapımına öncelik verilmesi istenen raporda, park yeri bulunmayan inşaatlara inşaat ve iskan ruhsatı izni vermeyen düzenleme getirilmesi talep edildi.

330
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.