Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Öğretmenler neden çıldırır?

Öğretmenler neden çıldırır?

Arkadaşlarından yakınma, başkasının sözünü kesme, yerinde kıpırdanıp durma, küfür, kaba yanıtlar, derse yerleşememe, sınıfın dikkatini çekmeye çalışma ve tabi ki kopya. İşte öğretmenleri pes ettiren davranışlar.

Araştırmalar, öğretmenleri, en çok rahatsız eden öğrenci davranışların başında "küfür, fiziksel saldırı, hırsızlık, yalan söyleme, okul ya da başkasının gerecine zarar verme"nin geldiğini ortaya koydu.

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü'nden Dr.Abbas Türnüklü ve Vesile Yıldız, "Öğretmenlerin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri"ni araştırdı.

Araştırmanın ilk kademesinde, İzmir merkez ve Buca ilçelerindeki ilköğretim okullarında çalışan 18 ilköğretim okulundan 133 öğretmenle; ikinci kademesinde de yine aynı ilçelerdeki 12 ilköğretim okulunda çalışan 46 öğretmen ile yüzyüze görüşüldü.

Yapılan araştırma sonucuna göre, ilköğretim birinci kademe sınıflarında en sık rastlanan öğrenci istenmeyen davranışlarında ilk sırayı "arkadaşlarından yakınma (şikayet etme)" alıyor.

Öğrencilerin; başkasının sözünü kesme, yerinde kıpırdanıp durma, derse yerleşememe, öğretmenin ve sınıfın dikkatini çekmeye çalışma gibi davranışları da istenmeyen davranışları arasında ilk sıralarda yer alıyor.

Öğretmen azarlıyor da

Öğrencilerde en az rastlanan davranışlar ise; derste aşırı gülme, okul araç ve gerecine zarar verme, öğretmenin istemlerine karşı çıkma, öğretmene kabaca yanıt verme, kendi kendine konuşma, kopya çekme ve hırsızlık olarak sıralanıyor.

Öğretmenleri en çok rahatsız eden davranışların küfür, fiziksel saldırı, hırsızlık, yalan söyleme, okul ya da başkasının gerecine zarar verme gibi şiddeti yüksek istenmeyen davranışlar olduğu görülüyor.

İşte çözümler

-Öğretmenin sınıf içeresinde öğrenme ve öğretme süreçlerinde yaratacağı düzenlemelerle bu davranışlar önlenebilir.

Bunun için öğrencinin zihinsel yeteneklerini kullanarak bilgiyi keşfettiği, karşılaştırma ve açıklamalar yapıp sorular sorduğu değişik etkin öğrenme startejilerini kullandığı, öğrencinin kendi öğrenmesi ile ilgili kararlar alıp uyguladığı, içinde sosyal etkileşim olan etkin öğrenme anlayışı benimsenmelidir.

-İlköğretim okullarında sınıf kural ve prosedürü tüm okul için oluşturulmalı ve okulun ilk gününden itibaren tüm sınıflarda kararlı bir biçimde öğreterek ve uygulayarak yerleştirilmelidir. Tüm öğretmenler ve yöneticiler arasında bu konuda davranış birliği sağlanmalıdır.

-Tüm sınıflarda haftada en azından iki kez yirmişer dakikalık sınıf toplantıları düzenlenmelidir.

Bu toplantılarda hem öğretmen hem de tüm öğrenciler aynı yükseklikte ve aynı özelliklere sahip sandalyelerde çember içinde oturmalıdır. Böylece herkeste birlik ve eşitliğe ilişkin duygular yaratılmalıdır.

Bu toplantılarda o hafta yaşanan sorunlar ve çözümleri ile yerleştirilmek istenen hedefler hakkında öğrencilerle bir çember biçiminde oturarak yüz yüze görüşülmelidir.

-Öğretmenlere, öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla başa çıkma stratejileri öğretilmelidir.
292
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.