Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Nefesi öğren mutlu ol

Nefesi öğren mutlu ol

Ne okulda ne de evde hiç kimse bize üzgün, kızgın veya sıkıntılı olduğumuzda ne yapmamız gerektiğini öğretmez, öyle değil mi? Bu dünyaya geldiğimizde ilk yaptığımız şey, derin bir nefes alıp ağlamak oldu.

Son yapacağımız şeyse nefes verip başkalarını ağlatmak olacak! Bunların ikisinin arasında sürekli nefes alıp veriyoruz ama nefesimiz hakkında çok az şey öğreniyoruz! Nefes yoksa hayat da yok... Nefesi öğren, hayatı öğren! Nefesimizin ritmi kendi derinliğimiz, ruhumuz, bilincimiz, varlığımızla iletişim kurmamıza yardımcı olabilir ve dünyadaki her şey ve herkesle olan bağımızı hissedebiliriz" diyor Birleşmiş Milletler Sivil Toplum Kuruluşlarından United Nations NGO Yaşama Sanatı Vakfı'nın (Art of Living Foundation) kurucusu Hint düşünürü Sri Sri Ravi Shankar.

Kendi başına yarattığı nefes alma tekniğiyle stresi azaltmayı başaran Sri Sri Ravi Shankar, bunu dünyayla paylaşmaya 1982'de başladı. Stresi azaltan ve kişiyi tamamıyla yaşadığı ana getiren çok güçlü bir nefes tekniği olan 'Sudarshan Kriya' tekniği, yaşama sanatı kursunun bir parçası olarak bugün 130 ülkede öğretiliyor. Türkiye'de ise bu tekniği Nathalie Schaller öğretiyor.

Nasıl bir teknik?
Nathalie Schaller'e göre, nefes alıp verme tekniğini anlatmak imkânsız. Ancak deneyimlemek gerekiyor ve insanlar ciğerlerinin yüzde 33'ünü kullanabiliyor. Nathalie Schaller, "Kursun tüm içeriğini vermek imkânsız. Biz insanlara tecrübe sunuyoruz. Burada amaç, mantıktan çok kendine dönmek, kendini dinlemeyi öğrenmek, kendisiyle karşılaşmak ve onunla başa çıkabilmek tabii ki. Bu tekniği öğrenmenizin neticesinde kendinize dönüp, kendinizle beraber oluyorsunuz ama aynı zamanda kendi stresinizle de beraber oluyorsunuz. Kursta yaptığımız şey, stresle yüzleşirken bunu nasıl idare edeceğimizi öğrenmek oluyor. Burada, zihnin nasıl hislere bağlı olduğunu öğreniyoruz. Bu öğretinin en önemli noktalarından biri, beynin insanı geçmiş ve gelecek arasında bırakmasına engel olarak, anı yaşamasını sağlaması. Sudarshan Kriya ile beynin bu gidiş gelişlerinin daha farkında olmaya başlıyor insan. Zihnin nasıl nefese ve vücuda bağlı olduğu görülüyor ve zihni şu ana getirmeyi öğreniyor" diyor.

Sri Sri Ravi Shankar'ın öğretisi ile Avrupa'da tanışan Nathalie Schaller, aldığı kursların devamında Hindistan'da dört yıl eğitim görmüş ve hoca olmuş. Şimdi bu öğretiyi herkese sunmayı amaçlıyor. Öğretinin en önemli unsuru olan Sudarshan Kriya'nın değişik ritimlerle alınan bir nefes tekniği olduğunu ve bu ritimler sayesinde insanların vücutlarında çeşitli yerlere dokunabildiğini belirtiyor. Schaller, "Siz stresi vücudunuzda bloke ediyorsunuz, bu teknik sayesinde de nefes alırken, blokları çözüyorsunuz. Bu egzersizleri yapan insanlarda beyin çalışırken rahat olabiliyor. Her şeyin farkında ama rahat bir şekilde yapabiliyorsunuz işlerinizi" diyor.

Türkiye ve yaşama sanatının anlamı
"Türkiye çok özel koşullara sahip bir ülke, depremler yaşanıyor, ekonomik kriz var, ayrıca kanser hastası olanlar var... Böyle insanların rahatlaması mümkün mü?" sorusunun cevabına ilişkin olarak da şunları anlatıyor Nathaile Schaller: "Kanserli insanlarla çalışma yapıldı ve bağışıklık sistemlerini güçlendirdiği görüldü. Travmalara gelince; bu insanlar için özel programlar var. Mesela 11 Eylül sonrası ABD'de, savaş sonrası Bosna'da, hapishanelerde bu kurslar veriliyor. Aslında durumun ne olduğu çok önemli değil. Çünkü nefes alma tekniği, insanların stresini azaltıyor ama durumu değiştirmiyor. Hemen tüm insanlar stres yok olunca günü, anı iyi yaşayabiliyor. Zaten stres geçmişi ve geleceği düşünmekle geliyor. Kötü düşüncelerin insanda uyandırdığı öfke, umutsuzluk gibi duygular, insanı strese sokuyor. Olumsuz beklentiler de öyle ama o beklentiler her zaman gerçekleşmiyor. Oysa bilinmesi gereken, geçmişi değiştiremezsiniz. Gelecekte beklenen olumsuz olaylara gelirsek; mesela deprem 5 yıl içinde bekleniyorsa, siz bu beklentiyle sıkılırken, o beş yılı da kötü geçirirsiniz, ama bu beklenti içindeyken bir gün aniden trafik kazasında ölebilirsiniz. İşte her durumda anı yaşayabilmek önemli."

Yararları
  • Stresin azalması
  • Sağlığın düzelmesi ve refah
  • Kişiler arası ilişkilerde daha çok neşe ve huzur
  • Kişinin kendine güveninde artış
  • Daha çok yaratıcılık ve berrak bir kafa hali
  • Toplum kavramının daha derin anlaşılması
  • Zenginleştirilmiş manevi hayat

    Bağımsız araştırma sonuçları
  • Stres hormonu olarak bilinen cortisol'un azalması
  • Depresyon ve endişeden kurtulma
  • Normal uyku seyrini düzene sokmak
  • Mutluluk ve refah hormonu olarak bilinen EEG Alpha ve prolaktin'in artması

    Füsun Saka
    (Tempo)
  • 486
    dahafazlası
    YORUMLAR
    Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.