Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Halı sahalara dikkat

Halı sahalara dikkat

Doç. Dr. Hakan Gür, "halı sahalar, çapraz yan bağlar, bel, eklem ve cilt yaralanmaları açısından önemli risk faktörü oluşturuyor" dedi.

Yaz mevsimiyle birlikte her yaş grubundan insanın "sağlıklı yaşam" özlemiyle ilgi gösterdiği halı sahaların, zemin özellikleri ve bilinçsizlik sonucu sakatlık oluşturma riski taşıdığı bildirildi.

Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Hakan Gür, havaların ısınmasıyla birlikte, insanların sportif aktivitede bulunmak amacıyla sıklıkla halı sahaları tercih ettiklerini belirtti.

Sporun, kaliteli bir yaşam için gerekliliğinin tartışılmaz olduğunu, ancak düzenli spor için haftada en az 3-4 gün antrenman yapmak gerektiğini belirten Doç. Dr. Gür, halı saha maçlarıyla sağlıklı yaşama kavuşmak isteyen kişilerin ise genellikle haftada bir ya da ayda 1-2 kez maç yaptıklarını, bu durumun da, düzenli fiziksel aktiviteden kazanılabilecek faydaları getirmeyeceğini söyledi.

Doç. Dr. Gür, halı sahada yapılan maçların, çeşitli nedenlerle, beklenen yararın aksine, önemli sakatlık risklerini beraberinde getirebildiğine dikkati çekerek, şöyle konuştu:

"Halı sahalar, zemin özellikleri ile çapraz yan bağlar, bel, eklem ve cilt yaralanmaları açısından önemli risk faktörü oluşturuyor. Halı saha zemini, kaplama malzemesi nedeniyle ayağı tutan bir özelliğe sahiptir.

Bu nedenle, ani duruş, koşma ya da dönüş hareketlerinde, ayaklarla vücut aynı hızda tepki veremez.

Vücudunuz hız alır, ayak zeminde kalır. Bu da özellikle çapraz yan bağlar, bel, eklem sakatlıklarına yol açar.

Halı sahalarda önemli bir sakatlık riski de, zeminin (pütürlü) olmasından dolayı kaynaklanıyor. Düşmelerde, sıklıkla sıyrık ve cilt lezyonları meydana gelir."

SAKATLIKLARDAN KORUNMAK İÇİN

Doç. Dr. Gür, halı saha sakatlıklarından korunmak için her şeyden önce yapılan işin bir spor olduğunun unutulmaması ve tüm spor dalları için geçerli olan temel kurallara uyulmasının büyük önem taşıdığını, halı sahalarda dikkat edilmesi gereken kuralları da şöyle sıraladı:

- Zeminden kaynaklı riskleri en aza indirmek için çim ya da toprak zeminde kullanılan ayakkabılar yerine, halı sahalar için üretilen özel ayakkabılar tercih edilmeli.

- Maça başlamadan önce en az 5-10 dakika kuralına uygun olarak ısınma, esneme ve germe hareketleri yapılmalı.

- Vücutta, zeminden kaynaklanan bir zorlama hissedildiğinde, maç hemen bırakılmalı. Sakatlanan bölgeye soğuk uygulama yapılmalı, şikayet devam ederse doktora başvurulmalı.

- Aktif spor yapılmıyorsa, iddialı maçlardan kaçınılmalı. Maça bir eğlence gözüyle yaklaşılmalı ve kıran kırana maçlardan uzak durulmalı.

- Eskiden kalma bir sakatlık söz konusu ise çok daha dikkatli davranılmalı ve sert müsabakalardan kaçınılmalı.

- Düşme sonucu ortaya çıkabilecek sakatlıklardan korunmak için vücudu tamamen örten giysiler tercih edilmeli.

- Nerede yapılırsa yapılsın, tüm futbol karşılaşlmalarında mutlaka (tekmelik) kullanılmalı.
423
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.