Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

En kârlı hedef çocuk

En kârlı hedef çocuk

Fast food'cuların ABD'de yılda 30 milyar dolar harcayan çocuklara yönelik reklam bombardımanı geri tepti. Şişmanlatan ürün ve reklamlara karşı kampanya başlatıldı.

Fast food zincirleri, hediyeler ve çeşitli reklam kampanyalarıyla çocukları 'kandırarak' sağlıksız ve obez nesiller yetişmesine neden olurken, şişmanlıkla boğuşan ABD'de karşı kampanyalar başladı.
McDonald'stan Burger King'e hemen hemen bütün fast food restoranlarının ana hedef kitlesi çocuklar.

Fast food'cular, çocukları restoranlarına çekebilmek için eğlence parkları gibi çocukların akın ettiği yerlere hemen bir restoran konduruyor ya da mönülerin yanında popüler kahramanların oyuncaklarını veriyor. Ayrıca çeşitli şirketler, popüler film ve dizilerden esinlenerek piyasaya çocuklara yönelik çeşitli ürünler de sürüyor.

Fast food restoranlarının reklamlarıyla çocukları hedef almaları yeni bir şey değil, fakat son zamanlarda bu tür reklamların sayısı ve yoğunluğu arttı; çocuklar adeta bombardımana tutuluyor. Reklama ayrılan bütçelere bakıldığında bu açıkça görülebiliyor.

15 milyar dolarlık reklam
ABD'de bu şirketler tarafından 1998 yılında reklama ayrılan pay 12.5 milyar dolarken (17.7 katrilyon lira), rakam geçen yıl 15 milyar dolara (21.3 katrilyon lira) çıktı. Zira 4-12 yaş arası çocuklar yılda yaklaşık 30 milyar dolar (42.6 katrilyon lira) harcıyor.

Hepsi bu kadar da değil. Çocuklar, ebeveynlerini yönlendirerek, onların yılda 600 milyar dolar (852 katrilyon lira) harcamalarına neden oluyor. Ülkedeki okulların yüzde 20'sinin kantinlerinde belirli bir markanın/ şirketin ürünleri satılıyor.

Tabii en etkili silahlardan biri de televizyon. Reklamlar ve çeşitli markalar adına hazırlanan programlar ve diziler çocukları tüketime itiyor. Uzmanlar, çocukların 'normal' programlarla reklamlar arasındaki farkı bilmediğini, bu nedenle TV reklamlarından fazlasıyla etkilendiklerini belirtiyor. Fast food tiryakisi ABD'de obez çocukların sayısı hızla artıyor. 1980 yılında çocukların yüzde 8'i obezken, günümüzde bu oran yüzde 16 oldu.

Şirketler, reklam yöntemlerini zararsız olarak nitelendiredursun, ABD' de fast food'cuların önünü kesmek için kampanya başlatıldı bile. Kimileri reklamlar yüzünden fast food'cuları dava etmeye hazırlanırken, okulların çocukları fast food'a özendirdiğini savunanlar eğitim kurumlarının kantinlerinde bu tür şirketlerin yeri olmadığını savunuyor. Hatta çocuklara yönelik reklam kampanyalarının tümüyle durdurulmasını isteyenler bile var. Gıda üreticileri ve fast food'cular üzerindeki baskı giderek artıyor.

'Stratejini değiştir'
Sivil toplum örgütleri ve hukukçulardan sonra Dünya Sağlık Örgütü ve Wall Street analistleri pazarlama stratejilerini değiştirmeleri için bu şirketlere çağrı yaptı. Firmaların da er ya da geç bu baskılara boyun eğmesi bekleniyor.

1.5 milyar insan şişman
Amerikan Newsweek dergisi şişmanlık konusunu kapağına taşıdı. Dünya Sağlık Örgütü'nün (WHO) global hastalık olarak nitelendirdiği obezite giderek büyüyen bir sorun. Son 10 yılda obezlerin sayısı yüzde 50 arttı. 1995 yılında dünyada 200 milyon obez varken, bu sayı günümüzde 300 milyon oldu. Başta gelişmiş ülkelerde görülmesine rağmen, obezite zengin bölgelerden fakir bölgelere de sıçradı. Açlıkla boğuşan Afrika'da bile obezite merkezleri açıldı. Nüfusun yetersiz beslenmeden kırıldığı Hindistan'da 20-69 yaş arası kadınların yüzde 55'i şişman. Çinlilerin de yüzde 20'si obeziteden mustarip.
İstatistikler, dünyadaki 6 milyar insandan 1.5 milyarının ya kilolu ya da obez olduğunu gösteriyor. Şehirleşme, teknolojinin kol gücünün yerini alması, beslenme alışkanlıklarının değişmesi gibi etkenler dünyanın giderek şişmanlamasına neden oldu. Kanser, yüksek tansiyon, diyabet ve kalp rahatsızlıkları obezitenin neden olduğu hastalıkların en önemlileri.
(Radikal)
334
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.