Mahmure

Mahmure

Yaşam

İş dünyasının 3 divası

İş dünyasının 3 divası

Sırma Umur Procter&Gamble'a, Canan Ediboğlu Shell Türkiye'ye ve <br/>Funda Mumcuoğlu da kendini modaya adamış üç isim. Ortak özellikleri, sektörlerinde sıkı birer iş kadını olmaları. Karşınızda perakende, akaryakıt vemoda sektörünün leydilerinden kariyer sırları...

Funda Mumcuoğlu

"Müşterilerim Marc Jacobs, Donna Karan, Catherine Malandrino"


New York'ta moda sektöründe tanıtım tasarımcılığı yapan Funda Mumcuoğlu heyecan verici bir işe sahip olmanın tadını çıkarıyor. Marc Jacobs, Donna Karan, Catherine Malandrino gibi ünlü markalar için özel etkinlik ve tanıtım projeleri
gerçekleştirirken, bir etkinliğin marka stratejisinden, grafik tasarımlarına, tema ve konsept geliştirmekten, servis elemanlarının kıyafetlerine kadar konseptler hazırlıyor.

Tanıtım tasarımcılığı nedir?

Fiyat ve ürün kalitesi bakımından rekabet etmenin çok güç olduğu lüks ürünler sektöründe farklılık yaratmak büyük bir ihtiyaç. Tıpkı kendilerini rakiplerinden ayrıştırmak için ürün tasarımını öne almaları gibi, marka değerini hedef kitleye etkili bir şekilde ulaştırmak isteyen şirketler, marka tanıtımında da tasarımı ön plana çekmeyi hedefliyorlar. Bu anlayışla orjinal adıyla event marketing designer yani 'tanıtım tasarımcıları" ortaya çıktı. Son zamanlarda Amerika'da yeni akım olarak kabul edilen bu meslek, Avrupa kapitallerinde de hızla gelişiyor.

Nasıl gelişti bu meslek?

Rekabetin artmasıyla farklılaşma ve tasarım olguları etki gücünü arttırırken, şirketler sektörde öncü olmak için standart dışı, çarpıcı ve etkili fikirlerle marka iletişiminde farlılık yaratmaya önem vermeye başladılar. Bu doğrultuda katma değer sağlayacak, hedef kitlelerini kategorize ederek niş pazarlama yapabilecek proje ve etkinliklere konstanstre olmaya başladılar.

Peki, bir tanıtım tasarımcısı ne yapar, nasıl çalışır?

Kendi adıma kurduğum şirket ve ekibimle beraber, öncelikle firmanın sektörüne yönelik pazar araştırmalarını değerlendiriyoruz. Çalıştığımız markanın misyon ve vizyonu ışığında bir konsept geliştirip, marka iletişimine yönelik tanıtım tasarlıyoruz ve strateji belirliyoruz.

Çalışmalarımızdaki en can alıcı nokta kime neyi satıyor olduğumuzu iyi bilmek, günün trend ve ihtiyaçlarını bu doğrultuda projeye entegre etmek ve hepsinden daha önemlisi yenilikçi bir anlayışla şaşırtmak ve kitlesel heyecan yaratabilmek.

Müşterileriniz kimler? Çalıştığınız projelerden bir örnek verebilir misiniz?

Müşterilerim genellikle lüks sektöründen. Aralarından en bilinenleri Marc Jacobs, Donna Karan, Catherine Malandrino, Leigh Bantivoglio. Projelerimiz genelde müşterinin amacına ve markasının ihtiyacına uygun olması açısından çok çeşitli. Sözgelimi bir parfüm markasının özel tanıtımı, bir giyim markasının özel müşterilerine hazırladığı alışveriş ve gezi programı ya da aynı sektörde marka kirliğinden boğulan ürünlerin rakiplerinden farklılaşması gibi çeşitli çalışmalarımız oluyor. Tüm bunları çalıştığımız firmanın ajans ve medya şirketleri ile birlikte gerçekleştirerek tanıtım kampanyasını pekiştiriyoruz.

Siz bu işe nasıl başladınız?

Medya eğitimi almak üzere Amerika'ya geldiğim günden bu yana karşıma çıkan her fırsatı değerlendirmek için çok çaba harcadım. Çok staj yaptım, çok müşterisi olan firmalarla çalıştım. Profesyonel geçmişimdeki reklam, pazarlama ve marka danışmanlığı alanlarındaki iş deneyimlerim de çok etkili oldu. Konsept geliştirme, yönetim, strateji belirleme ve uygulama, pazarlama deneyimlerimin yanı sıra müşterilerle bire bir çalışma fırsatı bulduğumdan alt yapı hazırlanmış oldu. Tanıtım tasarımcılığı da tüm bu birikimlerin sinerjisinden oluşuyor.

BAŞARI SIRLARI

Araştırmacı, yeniliklere açık, aktif hayatı ve sıra dışı yaşamayı seven kişiliklere çok uygun bir iş dalı. Kariyer gelişimi için ise, çok yeni bir meslek olduğu için sistemleşmiş gelişim yolu yok henüz, ancak halkla ilişkiler, medya veya marka danışmanlığı eğitimi alan kişilerin tanıtım tasarımcılığına geçişi daha kolay olabilir.

Canan Ediboğlu

"Kendimi dar bir alana hapsetmedim"


Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu, akaryakıt gibi erkek egemen bir sektörde ilk kadın Genel Müdür olarak dikkati çekti. Göreve geldiğinden beri önemli başarılara imza atarak hep gündemde kalan Ediboğlu, bugün Türk iş dünyasının en güçlü kadınları arasında en üst sıralarda yer alıyor.

Bir kadın yönetici şirkete erkeklerden farklı ne katabilir?

Kadın ve erkek arasında iş dünyasında bir fark yok. Ancak kadın yöneticilerin insanlar arası ilişkilere daha esnek, çatışmadan çok uzlaşmaya yatkın bir boyut getirebileceğini düşünüyorum.

Akaryakıt gibi özellikle erkek egemen bir
sektörde kadın patron olmanın zorluklarını yaşadınız mı?


Gerçekten de hem Shell Türkiye'nin, hem de Türk petrol sektöründe de ilk kadın genel müdür olmak gibi ilginç bir deneyim yaşadım ve yaşamaya devam ediyorum. Basından da, sektörden de, sürekli ilişki içinde olduğum kamu yöneticilerinden de büyük destek ve beni çok motive eden bir ilgi gördüm. Toplumumuz, kadını yönetim pozisyonlarında görmek istiyor. Söylediğiniz bir bakıma doğru. Akaryakıt sektörü maskülen bir sektör olagelmiş.

Kabul görmek için bir erkekten daha çok çaba sarf etmeniz gerektiğini hissetmediniz mi?

Bu konuda Shell ailesinin bir üyesi olarak kendimi çok şanslı görüyorum. Dünyanın her köşesinde Shell şirketleri kadına karşı ayrımcılık konusunda en uzlaşmaz tavrı alan şirketlerden biridir ve bu konuya büyük önem verir. Ben Shell'in modern ortamında kariyer yapmak gibi bir ayrıcalığa sahip oldum. Bu yüzden cinsiyet ayrımcılığına karşı mücadele etmekle zaman kaybetmedim, profesyonel olarak kendimi geliştirmeye ve sürekli öğrenmeye odaklandım.
AB ile birlikte iş dünyasında neler değişecek?
AB, ülkemizin sosyal konulardaki çıtasını yükseltecek, uluslararası normların hayata geçirilmesini sağlayacaktır. Bu, kadınların çalışma ve toplumsal yaşama katılımı için de geçerli.

Aile yaşamınız, yoğun iş temponuzdan etkileniyor mu?

Tabii ilk başta ailem geliyor. Bunun yanı sıra sosyal yaşamım da benim için önemli; çünkü kendimi dar bir alana hapsetmekten hep kaçınmışımdır. Spor aktivitelerine, özellikle de tenise hayatımda her zaman yer var.

BAŞARI SIRLARI

Kendini sürekli geliştirmek, sorumluluk ve inisiyatif almak, iyi bir takım oyuncusu olmak, takım çalışması ve liderlik becerilerini sürekli geliştirmek başarı sırlarımın başında geliyor. Ancak kadınların üstlendikleri ailevi sorumluluklar, kimi zaman onların kendi zihinlerindeki koşullandırmalar ya da önyargılar, gelişmeleri önünde önemli bir engel oluşturabiliyor. Bu yüzden kadınların kendilerine güvenmelerini, özgüvenlerini sürekli geliştirmelerini, çalışma hayatında kadın kimliklerinin ön plana çıkartılmasını reddetmelerini öneririm. Kadınlar, tüm yönetim kadrolarından, kadın ya da erkek olarak değerlendirilmelerini değil, başarı açısından değerlendirilmelerini yüksek sesle dile getirmeliler.

Sırma Umur

"Patron ve eleman idare etmesi önemli"


168 yıllık 300 markalı bir dünya devi, dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan Procter&Gamble'ın ilk kadın genel müdürü o.

Robert Kolej ve Boğaziçi Üniversitesi'nde okumuşsunuz. Başarılı bir öğrenci miydiniz?

Okul bizi çok değişik yönlerde geliştirdi. Kendime güvenmeyi, çekinmeden konuşmayı, kendimi doğru ifade edebilmeyi, fikirlerimi savunmayı orada öğrendim. Notlarım iyi değildi. Ama kendimi kötü bir öğrenci gibi hissetmedim hiç. Değişik kulüp üyelikleri, voleybol takımı, edebiyattan zevk alma ve hala çok sıkı devam eden arkadaşlıklar arasında mükemmel bir 7 sene geçirdim lisede. Bu gün başarılı bir iş kadını olarak addediliyorsam lise hayatımın bunda rolü çok büyük.

P&G'yi seçmenizin sebebi neydi?

Benim için Procter&Gamble pazarlama kitaplarında örnek verilen başarılı bir şirketti. Pazarlama, reklam alanında çalışmak istiyordum. Orada çalışan bir arkadaşımın sayesinde başvurdum. Beni iyi tanıyan arkadaşlarımın olması ne iyi. Daha görüşmeye gittiğim günden şirketi sevdim. O zaman öyle şık ofisleri filan da yoktu. Ama çalışanlar sıcakkanlıydılar, herkes çok dostça davranıyordu, bana sorulan sorular çok akıllıcaydı. O sıralarda Procter Türkiye'de çok yeniydi. Rejoice piyasaya yeni sürülmüştü, reklamları yeni yeni başlamıştı ve stratejilerine hayran kalmıştım. Anlayacağınız her şey güven uyandırıyordu. İlk tanışmada sevdim yani, sonra da yıllar geçtikçe daha çok bağlandım.

P&G Türkiye'de neler öğrendiniz?

Çok şey. İş dünyasını, pazarlamanın ne olduğunu, iş ilişkilerini, patron ve eleman idare etmesini öğrendim. İş dünyasının dedikleri gibi acımasız olmak zorunda olmadığını gördüm. Procter için okul gibi diyorlar Amerika'da; doğru hakikaten. Şirket, Türkiye'de yeni olduğu için müdürler hep yabancıydı o zaman. Bir grup yabancı yöneticinin dilini bile bilmedikleri bir ülkede rekabet etmelerini ve başarılı olmalarını takip ettim. Benim için en önemlisi bu oldu herhalde. Bu sayede ben de daha sonra dilini bile bilmediğim ülkelerde başarılı olabildim. Aynı zamanda eleman yetiştirmesini öğrendim. Bu P&G'nin en önem verdiği konulardan biri. Bu sayede 15 senede hiç Türk olmayan bir şirketin şimdi bütün kademelerini Türkler oluşturuyor, yurt dışına yönetici gönderebiliyor ve başarılı oluyor.

Amerika'ya gelinceye kadar hangi görevlerde bulundunuz P&G'de?

Belçika'da, çok kısa bir süre Almanya'da ve İsviçre'de çalıştım. Bu görevlerin hepsi Batı Avrupa pazarlarını içeriyordu. Belçika'dayken ev temizlik ürünleri, Almanya ve İsviçre'deyken kadın bakım ürünleri pazarlama direktörlüğü yaptım.

Kendinizi 168 yıllık, 300 markalı bir dünya devinin tepelerinde gibi hissediyor musunuz?

Genellikle hayır. Hala annemin küçük kızıyım ben. Ama bazen sorumluluk duygusunu yüklü bir şekilde hissediyorum. Özellikle de önemli bir karar almam gerekirken.

Hangi özelliklerinizle P&G Kişisel Temizlik ve Bakım Ürünleri ABD ve Kanada Genel Müdürü oldunuz sizce?

Öncelikle bir önceki görevlerimdeki sonuçlar tabii. Onlar iyi olmasa mümkün olmazdı. Birlikte çalıştığım ekip açısından her zaman çok şanslı oldum, birbirine güvenen, akıllı, atak insanlardan oluşan ekiplerim oldu hep. Böylece iyi sonuçlar elde ettik. En önemli özelliğimin fırsatları yakalayabilmek olduğunu düşünüyorum. Fırsatları ya da iyi fikirleri kendim yaratmasam bile gördüğüm zaman yakalayabiliyorum.

Bir gününüz nasıl geçiyor?

Toplantılarla geçiyor genellikle. Reklam ajanslarıyla, toptancılarla, üretimle ilgili, bazen de yeni ürün geliştirme projeleri... Her sabah, günlük ajandama ve kimlerin ne konuda görüşmek istediğine bakıp, hangi konuda zaman harcayıp hangisinde harcamayacağıma karar veririm. Buna karar verince günün geri kalan kısmı ne yaptığımı fark etmeden geçip gider. Akşamları arkadaşlarla yemeğe gitmeyi filan isterim, ama yorgunluktan eve gelip kendimi elimde bir dergi kitapla televizyon önünde bulurum.

Kadın yönetici olmakla erkek yönetici olmak arasında fark var mı sizce?

Benim gözlemlediğim en büyük fark şu; büyük çoğunlukta erkekler için iş, hayatın merkezi. Çoğu erkek için iş hayatında başarı en önemli şey. İş, zor bir karar almaya geldiğinde kadınlar çok daha sağduyu sahibi oluyorlar, erkekler çok daha duygusal, çünkü kadınların daha dengeli bir bakış açıları oluyor. Yine aynı sebepten erkekler daha fazla sadece sonuç alma düşüncesiyle hareket ediyorlar. Kadınlar için ise bazen işlerin 'nasıl' yapıldığı sonuçlar kadar önemli oluyor.

Bundan sonra ne yapmak istiyorsunuz?

Geçtiğimiz 10 sene içinde bayağı değişik yer ve çalışma çevresi gördüm. Bundan sonra en sevdiğim yerlerde çalışmayı istiyorum. Dolayısıyla Amerika'da 2- 3 sene çalıştıktan sonra, Türkiye'ye ya da Avrupa'ya dönmek istiyorum.

BAŞARI SIRLARI

Mümkün olduğu kadar hiyerarşiden uzak olmaya çalışıyorum. Zaten, P&G de genel olarak seviyeler daraltıcı şekilde değil. Bay, bayan, Mr. ya da Mrs. yok. Herkes birbirine ilk adıyla hitap ediyor. Buraya geldiğimde ilk yaptığım iş, ofisimin duvarlarını kaldırtmak oldu. Açıkta orta yerde büyük bir masam var, böylece kalın duvar ve kapıların arkasında değilim. Mümkün olduğu kadar gelip geçenle konuşuyorum, böylece "patron" imajı da azalıyor tabii. Mümkün olduğu kadar herkesin benimle rahat olmasına çalışıyorum. Böylece her şeye daha yakın oluyorum, haberler iyisiyle kötüsüyle bana ulaşıyor. Kimse sır saklamaya çalışmıyor. Ya da ben öyle olduğunu düşünüyorum.
791
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.