Mahmure

Uzmanlar

Gültekin Doğan

Koçluk nedir?

Koçluk nedir?

Kimlere koç denir? Bu tekniklerin nasıl bir yararı vardır? Kimler bu hizmeti alabilir?

Güncellenme tarihi: 07.03.2014
koç

İngilizcede “coach”, posta arabası, posta treni anlamına gelmektedir. Bir şeyi, bir eşyayı bir noktadan başka bir noktaya taşımak yada bir kişiyi bulunduğu noktadan daha ileriye yol almasını sağlamaktır. T.D.K. sözlüğü;” Kişilerin, liderlik yada yöneticilik özelliklerini ve becerilerini geliştirmeye yönelik belli bir amacı hedefleyerek daha etkili sonuçlara ulaşmasını sağlamak üzere verilen hizmettir.” (ICF)Uluslar arası Koçluk Federasyonun tanımındaysa; “Profesyonel koçluk, nitelikli bir koç ile bir birey ya da takım arasında, kendilerinin belirlediği hedefler temel alınarak sıra dışı sonuçların elde edilmesini sağlayan profesyonel bir ortaklıktır” der.

Koçluğu bir psikolog, bir öğretmen, bir mentor, bir danışan gibi mesleklerden ayıran en önemli özelliği, düşünceleri sonuç ve geleceğe yönelik olumlu bir şekilde organize ederken, bireyin ulaşması için gerekli olan beceri ve hareketlerine odaklanması sağlanır. Profesyonel koçluk hizmeti sırasında kişi, zihinsel engellerinden kurtuldukça ruhsal, fiziksel, zihinsel ve sosyal ilişkilerde kolayca potansiyelini ortaya çıkarır. Yolculuk sırasında kişinin istek ve gayretine bağlı, az ama çok mutlak gelişim, değişim, dönüşüm gerçekleşir. Bu uzun soluklu süreç, kişisel bir görüşme ile başlar. İster yüz yüze ister telekonferans yöntemi ile var olan olanaklar ve girişimlerin bir şeması ortaya çıkar. Takip eden koçluk seansları, kişilerin öncelikli hedeflerine ulaşmalarını desteklemek için belirli hareketleri yapmaları koç tarafından istenebilir. Koç kişinin düşünme ve harekete geçmesini desteklemek üzere kişiye özgün motivasyon çalışmalarıyla enerji ve esinlenmesine yardımcı olur. Danışanın yapması gereken eylem hareketlerini belirlemeye yardımcı olabilecek kavram ve ilkelere kendi gözlemlerini ve sorularını da ekleyerek ilerleme yöntemi oluşturur. Tabi tüm bunları (ICF) gizlilik ve mesleki ahlak kurallarına uyarak yapar.

Davranış bilimleri, yönetim literatürü, dinsel gelenekler ve/veya sanat ve konusu insan olan ilimlerden alınan çok çeşitli kavramlar, modeller ve ilkeler koçluk görüşmelerine dâhil edebilir. Böylelikle kişi, kendisinin ve başkalarının farkındalığını arttırmak, bakış açısını geliştirmek, içe bakışı tazelemek, fırsatlar ve girişimlere göz atmak için yeni çerçeveler oluşturur.

Aynı zamanda bireyler, iş ve özel yaşamlarındaki rollerini dengelerken, kişisel girişim ve fırsatlar karşısında yeni bakış açıları geliştirir. Gelişen karar verme becerileri sayesinde, yükselen güven duygusuyla, yaşamsal tüm alanlarında verimlilikleri artar. Kişisel tatmin içersinde daha etkin ve daha yetkin olurlar. Bu hizmeti beş yaş ve üzeri, sağlıklı tüm bireyler alabilir.

Kısaca koçluk, zihni arındırma, duyguları kontrol edebilme, aklını kullanma yada yaşamı kolaylaştıran anahtarları elinde bulundurma, başka deyişle yaşamın dizginlerini kendi eline alma sanatıdır.

Ülkemizde ICF Türkiye temsilciliğine bağlı yedi farklı ekol, koçluk eğitimlerini okullarında vermektedirler. Bendenizse, bir dizi eğitimlerin yanı sıra belgelendirilmiş uygulamalı çalışmalarla Erickson okulunun programlarını tamamlamış, ICF’in unvan verdiği bir koç olarak uzun bir süredir keyifle ve bir mesleki adanmışlık öykümle, bu hizmeti almak isteyen bireye yol arkadaşlığı yapmaktayım.

“Bir ikindi vakti, altı çocuk çitliğin avlusunda oynarken yanlarından kocaman, parlak kızıl bir atın koşarak geçtiğini ve az ötedeki yalaktan su içmeye başladığını gördüler. Çocuklar şaşkındı zira at çiftliğe ait değildi. İçlerindeki yaşça en büyük olan çocuk, zor bir işe kalkışmaya karar verdi. Atın yanındaki yalağın üzerine çıkarak hayvanın sırtına bindi. At bir anlığına şaşırıp sonra su içmeye devam etti. Hayvan su içmeyi bıraktığında, çocuk atın sık, kızıl yelelerinden sıkıca tutup, kendine çekerek gitmesi için karnını dizleriyle dürttü. Çocuğun rehberliğinde olan at, yol ayrımına gelince durdu, ne yöne gideceğine dair tereddüt etti. Çocuk ise onu sabırla bekledi. Sonunda at bir yöne gitmeye karar verdi. Çocuk yeniden atın yola devam etmesi için dizlerini kullanarak dürttü.

Dört saat sonunda vadinin bambaşka bir köşesinde, güneşten esmerleşmiş bir çiftçi işinden başını kaldırdığında gördüğü manzara karşısında şaşırdı. Atının kendisine doğru yaklaşmakta olduğunu görünce çok heyecanlandı. “Demek ki at böyle geri gelirmiş” diye bağırdı. Yakınına gelip attan inen çocuğa “onun benim atım olduğunu, nereye getireceğini nasıl bildin” deyince, çocuk “yolu ben bilmiyordum. At biliyordu! Ben sadece dikkatini yola vermesini sağladım” dedi.

Sevgi ve saygılarımla,

Gültekin Doğan

"executive coach " - ACC

Member ID: 9014537

Kaynak: (Marılyn, A. “Bir sanat ve bilim olarak Koçluk”, 2008)

Web Kaynak : www.icfturkey.org

« tüm yazıları
Soru Sor
2824
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.