Mahmure

Sağlık

Kadın Sağlığı

Yatak kabusunuz olmasın

Yatak kabusunuz olmasın

Mevsim geçişi yaşadığımız şu günlerde uykusuzluk pek çok kişinin sorunu.

Eğer geceleri uyumak için yatakta dört dönüyor ya da başınızı yatağa koyduğunuz anda uyuyorsanız, paniğe kapılmayın. Çünkü kaybettiğiniz uykunuzu bulmak için yapabileceğiniz şeyler var. Uykuyla ilgili merak edilenleri Nörolog ve Uyku Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Hakan Kaynak'a sorduk...

Uykuya niçin ihtiyaç duyuyoruz?
Prof. Hakan Kaynak: Bu sorunun yanıtına dair tartışmalar hâlâ sürüyor. Ancak uykunun öne sürülen işlevlerini şöyle listeleyebiliriz: Vücudumuzdaki biyolojik işleyişleri yavaşlatarak enerji korumak, beden ve zihnimizi yenilemek, büyümek, gün içinde öğrenilenlerle belleği güçlendirmek. Bir de Freudyen yaklaşım var ki, buna göre; uykuya duyulan ihtiyacın bir nedeni de bilinçaltımızdaki korku ve bastırılmış güdülerle yüzleşmek.

Uykuya dalış süresini neler belirliyor?
Prof. Hakan Kaynak: 5 saat uyuyup, uykusunu almış olarak uyananlar ile çok daha fazla süre uyudukları halde dinlenmemiş olarak uyananlara sıklıkla rastlanıyor. Bazı insanlar başını yastığa koyar koymaz uykuya daldığı halde, bazıları yastığa başını koyduğu andan itibaren gün içinde yaşadıklarını, ertesi gün olabilecek problemleri düşünmeye başlıyor. Uykuya ancak sıkıntılı saatler sonrasında, güçlükle dalabiliyorlar.

İşte uykuya dalmak için geçen sürenin uzunluğu ve bu sıradaki sıkıntı düzeyi, uykudan memnun olarak kalkmayı sağlayan önemli faktörlerden biri. Ancak eğer kafanızı yastığa koyar koymaz uyuyorsanız, bu da organizmadaki uyku eksikliğinin belirtisi.

Yani o çok imrendiğimiz insanlarda uyku kalitesi bozuk mu?
Prof. Hakan Kaynak: Çocuklar dışında evet. Uykunun uzunluğundan çok kalitesi önemli. Gece içinde kısa veya uzun süreli uyanıklıklar, devamlılığı bozulmuş uykuya sebep oluyor, bu da uykunun tatmin edici olarak algılanmasını engelliyor. Eğer kafanızı yastığa koyar koymaz uyuyorsanız, bu uyku eksikliğinin belirtisi olabilir.

Normal uykuya dalış süresi var mı?
Prof. Hakan Kaynak: Normal insanlar 10-30 dakika arasında uykuya dalıyor.

Vücut uykuya nasıl hazırlanıyor?
Prof. Hakan Kaynak: Organizmadaki bazı vücut işlevlerinin (bu arada uykunun) 24 saat içindeki düzeni ve dağılımı (ritmi), biyolojik saatimiz tarafından düzenlenmektedir. Uyku getirici veya tersine uyanıklığı artıran maddelerin veya hormonların hangi saatlerde salgılanacağı buna bağlıdır.

2299
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.