Mahmure

Sağlık

Kadın Sağlığı

Kadınlar, neden daha uzun yaşar

Kadınlar, neden daha uzun yaşar

Kadınlar, erkeklerden daha uzun yaşıyor. Bütün ülkelerde kadınların ortalama yaşam süreleri erkeklerden daha fazla.

Osman Müftüoğlu

Kadınların lehine olan bu farklılık Hindistan'da 1 yıl, Çin'de 4 yıl, ABD'de 7 yıl, Rusya'da ise 12-14 yıl civarında. Ülkemizde de bu farklılık 5-7 yıl arasında gibi görünüyor. Peki neden kadınlar, erkeklerden daha uzun yaşıyor?..

Kolesterol yüksekliği ve damar sertliği sorununun erkeklerde daha sık görülmesi ve kalp-damar hastalıklarına bağlı ölümlerin erkeklerde yüksek olması, kadınların lehine olan bu farkı açıklamak için ileri sürülen en yaygın gerekçe. Çokeşlilik eğiliminin, heteroseksüel ve poligamik cinsel ilişkilerin erkeklerde daha yoğun oluşu, seksüel yolla bulaşan hastalıkların erkeklerde daha sık görülmesi ileri sürülen başka nedenler. Ama soruna biraz daha geniş perspektiften bakmakta yarar var.

Daha duyarlılar

Kadınlar sağlıklarını koruma konusunda erkeklere göre daha bilgili ve dala duyarlılar. Daha dikkatli ve kararlılar. Koruyucu tıbbı daha çok önemsiyorlar. Doktorlar, diyetisyenler, psikologlar ya da egzersiz danışmanlarının tavsiyelerine uymakta daha ciddiler. Dengeli ve yeterli besleniyorlar, uykularına özen gösteriyorlar. Bedensel ve ruhsal güçlerini artıracağı inancı ile besinsel ve bitkisel destekleri kadınlar erkeklerden daha fazla kullanıyorlar.

Erkekler ne yapabilir

Erkeklerin kişisel bakım ve kendilerine özen konusunda kadınlar kadar dikkatli oldukları söylenemez. Beden ve ruh sağlıklarını yeterince önemsediklerini, kilolarını takip ettiklerini söylemek de oldukça zor. Erkekler sağlık kontrollerini düzenli yaptırmıyorlar. Genetik miraslarının ne olduğunu, biyolojik patonsiyellerinin gücünü yeterince merak etmiyorlar. Sigara ve alkol kullanımı gibi kötü alışkanlıklar, uykusuzluk ve stres gibi sağlığı bozucu sorunlar erkeklerde daha sık ve yaygın. Beslenme konusunda da erkekler kadınlara oranla daha bilgisiz ve dikkatsiz. Muhtemelen saydığımız bu sebepler ve daha pek çok etkenlerle erkekler kadınlardan daha kısa bir yaşam süresine sahipler.

Eğer erkekler aleyhlerine olan bu arayı kapatmayı düşünüyorlarsa -ki muhtemelen öyle olmalı- yapacakları şey son derece basit: Kadınların ne yaptıklarını anlayıp öğrenmek ve aynısını yapmak!

Amerika'nın en ünlü kalp cerrahlarından Dr. J. A. Elefteriades, erkeklere kalp sağlıklarını daha iyi korumak için kolesterol seviyelerini dikkatle izlemelerini ve ayrıca her gün düzenli olarak 1000 miligram C vitamini, 0,8 miligram Folat, 6 miligram B6 ve 0,1 miligram B12 vitamini almalarını öneriyor. Dr. Eleftriades'in bütün bu destekler için kullandığı favori destek ürünü ''Protegra.'' Erkeklerin kan basınçlarını izlemelerini ve 135/85'in altında tutmalarını, Omega-3 yağ asitlerinin, E vitamini ve Aspirinin damar koruyucu gücünden yararlanmalarını öneriyor Dr. Eleftriades.

Erkeklerin de en az kadınlar kadar streslerini kontrol altına almaları ve uykularına dikkat etmeleri, özellikle cinsel sağlıkları açısından önemli bir etken. Aerobik fiziksel aktivetelirini artırmaları ve daha barışçı, kabul edici, dingin bir yaşam tarzı oluşturmaları erkek cinselliğini koruma ve yaşam süresini uzatma bakımından son derece önemli görülüyor.

Kadın daha optimist

Kadınlar erkeklere oranla daha optimistler. Hayata daha iyi ve olumlu bakabilme, sorunlar karşısında daha uzun süre dik durabilme, problemleri mümkün olduğunca düşük bir stres yükü ve hasarla çözebilme veya atlatabilme kadınlarda daha fazla öne çıkan olumlu özellikler. Sosyal ve aile içi bağlar kadınlarda daha güçlü. Kadınlar sağlıklarına daha düşkünler.

Müthiş bir grip salgını ülkemizi, özellikle büyük metropolleri etkiliyor. Neredeyse her aileden en az bir kişi yatakta. Eğer bugüne kadar gribe yakalanmayan şanslı biri iseniz ve şansınızı daha da artırmak istiyorsanız aşağıdaki önerilerden faydalanabilirsiniz:

C vitamini zengin meyve suları ve meyveleri daha çok tüketin.

Sabah ve akşam 500 miligramlık C vitamini desteği alın.

Bağışıklık sisteminizi biraz daha desteklemek istiyorsanız N-asetil sistein tabletlerinden yararlanabilir, bir hafta on gün kadar Echinacea kullanabilirsiniz. Çinko destekleri ile bağışıklık sisteminizi daha da güçlü hale getirebilirsiniz.

Yeşil çaydan faydalanabilirsiniz. Soğuk algınlığı belirtilerinin oluşmasını beklemeden 10 dakika kadar demlenmiş ve bal ile tatlandırılmış yeşil çayın bağışıklık sisteminizi güçlendireceğini unutmayın.

Stresinizi azaltmaya ve yeterince uyumaya özen gösterin. Kısa süreli streslerin bağışıklık sistemini güçlendirip harekete geçirdiği biliniyor. Aslında stres cevabı vücudun potansiyel bir zarara karşı ön hazırlığıdır. Ama bir günden daha fazla süren stresin bağışıklık sisteminizi olumsuz yönde etkileyeceğini ve baskılayacağını da bilmelisiniz.

Uykunuz bağışıklık cevabınızı her gece yeniden şarj eden bir pil gibidir. Bugünlerde uykunuza, istirahatinize ayrı bir özen gösterin.

Bağışıklık cevabınızı biraz daha güçlendirmek istiyorsanız fiziksel aktivitenizi kesmeyin, tersine artırın. Egzersiz bağışıklık cevabını geliştirir, vücudun virüslerle savaşan beyaz kan hücrelerinden daha fazla üretmisini sağlar. Terlemenizi kontrol etmek ve korunmak koşuluyla hafif soğuk algınlığınız olduğunda bile egzersiz yaparak hastalığı daha kısa sürede atlatabilirsiniz.

Gribal enfeksiyona yakalanan dostlarınıza ziyaretlerinizi bir süre erteleyebilirsiniz. Enfeksiyonu önlemenin ilk adımının el yıkamak olduğunu unutmayın.

Güçlü bir kahvaltı bağışıklık cevabının en önemli destekleyicisidir. Erken kalkıp güçlü kahvaltı edenlerde doğal bir virüs savaşçısı olan gama-interferon'un 4-5 kat arttığı belirtilmektedir. Bugünlerde sabah kahvaltılarınızı daha güçlü tutun. Kahvaltıda taze hazırlanmış portakal su,u, yağı azaltılmış süt ve peynir, vitamin ve mineral zengini kahvaltı gevreklerine mutlaka yer verin.

Osman Müftüoğlu/ Hürriyet
929
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.