Mahmure

Sağlık

Kadın Sağlığı

Bugün Sigarayı Bırakma Günü! Siz de başarabilirsiniz!

Bugün Sigarayı Bırakma Günü! Siz de başarabilirsiniz!

7 Şubat Sigarayı Bırakma Günü'nde, sigarayı ara vermeden bir kerede bırakın!

Güncellenme tarihi: 11.02.2014

Prof. Dr. Erdoğan Kunter, sigarayı bırakmanın kesin sonuç veren yolunun; çekilecek zorlukların her gün azalarak yok olacağını bilerek, bir kerede ve asla tekrar içmemek kararıyla bırakmak olduğunu açıklıyor. Sigarayı bırakmak bir kişilik sorunu, güçlü ya da güçsüz irade sorunu değil, sadece nikotin bağımlılığıyla ilgili bir mücadele sorunu. Sigaranın (nikotin) fiziksel ve psikolojik bağımlılık yaptığını belirten Kunter'e göre, “Nikotine bağlı fiziksel bağımlılık diğer bağımlılık yapan maddelerde olduğu gibidir. Belli bir süre sigara içilmediğinde sinirlilik, sıkıntı duygusu ve dikkatini toplamada güçlük gibi belirtiler ortaya çıkar ve ızdırap vericidir. Alkol ve birçok uyuşturucu maddeden farklı olarak bu belirtiler acı verici olmakla beraber yaklaşık bir hafta kadar bir sürede giderek azalır ve kaybolur. Psikolojik bağımlılık ise ızdırap vermekten çok bir duygu ya da tada karşı duyulan kuvvetli özlem şeklindedir ve çok daha uzun süre devam eder.”Kesin sonuç için 1 yılın dolması gerekiyor

Sigarayı bırakan kişiler çayın/kahvenin yanında veya yemekten sonra sigara içtiklerinde yaşadıkları keyif ya da tatmin duygusunu aradığını hatırlatan Kunter, şöyle devam ediyor: “Bu arayış ve özlem aylarca hatta bazen yıllarca ama giderek azalan şekilde sürebilir. Psikolojik bağımlılık, fiziksel bağımlılıktaki kadar acı vermeyen ama çok daha zorlayıcı ve uzun bir süreçtir. Psikolojik bağımlılık olarak isimlendirilen dönem en az 6 ay ama genellikle 1 yıl sürmektedir. Psikolojik bağımlılığa yenilip tekrar başlayanlar kendilerine olan güvenlerini kaybederek sigarayı bırakmanın imkansız olduğuna karar vermekte üstelik bu inançlarını diğer tiryakilere yaymaktadırlar. Bu şekilde başarısız olmamak için bağımlılar, 1 yıl dolmadan kendilerini sigarayı bırakmış saymamalı, sadece ara verdiklerini ve bırakma sürecinin devam ettiğini bilmelidirler.”

Sigarayı bırakmanın en kesin sonuç veren yolu yukarıdaki gerçeklerin farkında olarak ve çekilecek zorluğun her gün azalarak yok olacağını bilerek bir kerede ve asla tekrar içmemek kararıyla bırakmak olduğunu dile getiren Kunter, “Ancak bu şekilde bırakamayanların öncelikle bir göğüs hastalıkları uzmanından yardım alarak kendileri için en uygun olan bırakma yöntemini araştırmaları ve bu yöntemi kararlılıkla uygulamaları gerekiyor” diye konuştu. Aslında sigara bırakma yöntemlerinden hangisinin başarılı olduğu değil bu yöntemlerden herhangi birisini uygulamaya başlayıp kararlı şekilde sürdüren kişinin başarısı söz konusudur” dedi.
başarıya giden yoldaki en önemli adım “ilk adım"dır. Prof. Dr. Erdoğan Kunter, genel olarak sigara tiryakilerine sigarayı bırakacakları özel bir günü önceden belirlemelerini ve o gün geldiğinde de asla geri adım atmamalarını öneriyor.Bu adımı atmak çoğu zaman zor hatta korkutucu gelebiliyor. Kendinize eşlik edecek bir arkadaş ya da destekçi arayışına girebilirsiniz. Bu destek aileden, arkadaş çevresinden, sağlık personelinden olabileceği gibi sizinle aynı amaca yürüyen hiç tanımadığınız bireylerden de gelebilir. Sigara bıraktırma kampanyaları ve dünya sigarayı bırakma günü gibi aktivitelerin nikotin bağımlılığından kurtulmak isteyenleri cesaretlendirdiğini belirten Prof. Dr. Erdoğan Kunter şunları kaydetti: "Bu tür çalışmalar birlikte hareket edip birbirlerine destek olabilecekleri sosyal grupların oluşmasına ve çok zor görünen o ilk adımın atılmasına vesile olur. İlk adım sigaranın bırakıldığı ilk andır ve tüm nikotin bağımlılarının bu anı yaşaması için mücadele edilmelidir. Ana hedef o muhteşem andan sonra bir daha asla eline sigara almamak olmalıdır. "

6005
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.