Mahmure

Sağlık

Kadın Sağlığı

Beni bu güzel havalar mahvetti

Beni bu güzel havalar mahvetti

Psikiyatrlar, soğuk geçen kış aylarının devamında gelen baharda çeşitli değişimler yaşandığını belirtiyor.

Soğuk, yağışlı, gri, puslu havalar artık yavaş yavaş yerini güneşe ve onun yaydığı pozitif enerjiye bırakıyor. Kış boyunca baharın özlemini duyanlarsa, ne yazık ki her bahar mutlu olamıyor. Bahar yüzünü göstermeye başladığında, kimi insan beklentilerinin aksine hiç de mutlu olmadığını, hatta sabahları yataktan kalkmaya gücünün olmadığını fark ederek şaşırıyor. Kimi zaman bu güçsüzlük, isteksizlik hali tüm gün sürüyor; mutsuzluk, iç sıkıntısı ve bir süre sonra da tam bir çökkünlük hissi yaşanıyor. Bahar yorgunluğu olarak başlayan, sonrasında bahar depresyonuna dönen bu ruh durumu, psikiyatrlara göre önemsenmesi gereken bir rahatsızlık; çünkü eğer tedavi edilmezse ciddi sonuçlara yol açabiliyor...

Tansiyon düşmesi yorgunluk yaratıyor


Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Psikiyatr Dr. Hakan Yöney, mevsimsel depresyonların yoğun olarak ya kış, ya yaz, bazen hem kış hem yaz ve daha az olmak üzere de baharda yaşandığını belirtiyor. Dr. Yöney, Norveç'te yapılan bir araştırmanın, özellikle kış depresyonu geçirenlerin bir kısmının depresif durumunun ilkbaharda alevlendiğini ortaya çıkardığını söylüyor.

Dr. Yöney, "Depresyonun havalar ısınmaya başlarken görülmesinin bir nedeni de şu olabilir: Yaz gelirken damarlar genişlemeye başlıyor ve kan basıncı düşüyor. Dolayısıyla bu, bir yorgunluk meydana getirebiliyor ve yorgun olunca kişi sosyal faaliyette bulunmak istemeyebiliyor. Sorun yaşanırken uyku hali ve halsizlik de yoğunlaşıyor. Dolayısıyla bu da sıkıntı yaratabiliyor. Bunun için depresyonda olanlara, 'Egzersizleri artırın' deniyor. Haftada üç gün egzersiz yararlı görülüyor ve öneriliyor. Ve gerekirse ilaç kullanmak da bir seçenek olarak tedavide yer alıyor" diyor.

Yeni olana alışmak


Klinik Psikolog Rebia Erdoğan, baharda böylesi bir depresyon yaşanmasının nedenini açıklarken, "Bahar bir uyanışı sembolize ediyor. Ama uyanmalar iki şekilde olur. Uyandığın zaman bazen yapamadıklarını hatırlayarak uyanırsın ve ihtiyacın olanlara karşı yeni bir sürece başlamanın kaygısını duyarsın. Bu durumda çatışmalar yaşanabilir.

Ayrıca baharda doğal olarak değişim, mevsime adaptasyon süreci oluyor. Bünyenin ihtiyaçlarını ve enerjisini kontrol etmenin getirdiği bir kaygı da yaşanabilir; bu nedenle depresyon tetikleniyor" diyor. Erdoğan'a göre, bahar depresyonlarında ağırlıklı olarak bünye, tüm kışın yorgunluğundan çıkma, sonra yeni bir harekete geçme ve yeni bir şeye alışmanın kaygısını taşıyor. Erdoğan, "Ben bu depresyonu, daha çok yeni başlayan süreçte, baharla birlikte yeni beklentilere hazırlanmaktaki kaygıyla açıklıyorum. Bütün sendrom içindeki beklentilerin, yaşanmışlıkların, yaşanmak üzere olanların veya yaşanması beklenip de yaşanmamışların devrini kapatması, terk etmesi olarak açıklıyorum" diyor.

Uyku sorunu

Psikolog Nursel Telman ise bahar depresyonunda, kış saatinden yaz saatine geçmenin bile etkisinin olduğunu söylüyor. Telman'a göre, saat değişimi önemli, çünkü insanlar zaten erken kalkamıyorken, bir saat daha erken kalkmak zorunda kalıyor. Ve vücut biyoritmi açısından bu önemli. Bunun yanı sıra havanın da etkisi küçümsenemez. Güneş, yüzünü göstermeye başladıktan sonra her sıkıntıyı dağıtıyor ama baharda aynı zamanda bir uyuşukluk da olabiliyor. Telman, "Bence insanlar için aydınlık saatler daha fazla ve dinlenemiyorlar. Kaliteli bir uyku çok önemli. Eğer o uyku alınırsa, insanın yorulan beyin hücreleri yenileniyor" diyor.

Bahar yorgunluğunun insanları zorladığını ama biraz disiplinle, sabahları erken kalkıp egzersiz yapmanın bu zorlanmayı ortadan kaldıracağını belirten Telman, "Baharın, doğanın uyanışını görmek harika bir olay. Kokular nefis geliyor, çiçekler açıyor. Oysa günümüz insanı ağırlıklı olarak şehirde yaşıyor ve çok büyük problemi var, doğayı göremiyor ki. Uyanıp servislere gidiyor, işyerleri suni olarak aydınlatılıyor" diyor.

Bahar yorgunluğu ve depresyonunu yenmek için öneriler

Özellikle kıştan bahara geçerken bol vitamin alın.

Hareket edin, bol bol güneşlenin, yürüyüş yapın.

Geleceğin getireceklerini bilmemenin kaygısını yaşamak yerine sürprizlerin güzel olduğunu düşünün.

Baharın içinde, beklentilerin gerçekleşme ihtimaline hazır olun.

Erken kalkmak da bahar yorgunluğunu atmak açısından çok önemli.

Uyku saatine dikkat edin.

Beyninizi organize edin ki bizim için yararlı olan emirleri versin.

Kendinizi kötü haberlere, uyuşukluğa teslim etmeyin.

Güne düzenli başlamak, insanlara ve tüm canlılara sevgiyle yaklaşmak, insanın kendisini de mutlu eder, bunu unutmayın.

B ve C vitaminleri alın.

Günde en az 3-4 litre su için.

Hoşlandığınız insanlarla görüşün ve hoşlandığınız etkinliklerde bulunun.

Alkol tüketimini azaltın.

Tempo Dergisi
762
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.