Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Yılın ilk sağlık önerileri

Yılın ilk sağlık önerileri

Yeni yılın bu ilk günlerinde kullanmayı düşündüğünüz ya da kullandığınız besin desteklerini yeniden bir gözden geçirmeye ne dersiniz?

Osman Müftüoğlu

Besin destekleri hakkında bilinenler son bir yıl içerisinde inanılmaz bir hızla çoğaldı. Birçok besin desteğinin yararlarını ve bir günde alınması gereken ortalama miktarlarını şimdi daha iyi biliyoruz.

1998 yılından beri besin desteklerinin kullanımında neredeyse bir patlama yaşanıyor. Her yıl daha çok sayıda insan, bu desteklerden faydalanmaya yöneliyor. Bu durum doğal olarak çok sayıda girişimcinin de iştahını kabartmakta. Değişik isimler altında faydası kuşkulu ve neredeyse zararlı denilebilecek pek çok ürün rafları doldurmuş durumda. Bu ürünlerin üretiminin ve satışının sıkı bir kontrol altında olmaması tüketiciler için büyük bir şanssızlık haline dönüşmek üzere. Bütün bu sorunlarla nasıl baş edeceksiniz?

Bu karmaşık durumun içinden sıyrılıp size gerçekten yararlı olacak besin desteklerini nasıl seçecek ve kullanacaksınız? Bizim önerimiz, yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığınızı bu yılda da ısrarla sürdürmeniz.

Özellikle bitkisel ürünler konusunda bazı suistimallerin yaygınlaşmaya başladığını üzülerek görüyoruz. Orta yaş ve sonrasında kullanmanızda yarar gördüğümüz bazı destek ürünlerini isterseniz bir kez daha size hatırlatalım:

Orta yaşa kalsiyum

Bu mineral, orta yaşlardan itibaren özellikle menopoz dönemini yaşayan kadınlarda kemik bütünlüğünü korumak için alınması gereken bir destek. Erkeklerin 800-1000 miligram, kadınların 1200-1500 miligram kadar kalsiyuma ihtiyaçları vardır. Bizim önerimiz, eğer kalsiyum desteği kullanacaksanız ve doktorunuz başka bir öneride bulunmamış ise erkeklerin 800-1000 miligram, kadınların 1000-1200 miligram kadar kalsiyum sitrat desteğinden yararlanmalarıdır. Saf olmayan koral kalsiyumu (oyster shell calcium) ve bağırsaktan emilimleri yetersiz olan kalsiyumun diğer tuzlarını pek önermiyoruz.

Omega-3 asitleri

Kalp sağlığınız için Omega-3 yağ asitlerinden faydalanmanızı tavsiye ediyoruz. Yaygın kullanılan iki Omega-3 yağ asidi EPA ve DHA'dır. Omega-3 yağ asitlerinin kalp ve damar sağlığı dışında depresyonla, romatizmal hastalıklarla ve kan yağı dengesizlikleriyle mücadelede size destek olabileceği aklınızda olsun. Eğer yeterince balık tüketmiyorsanız bu desteği daha çok önemseyin.

Antioksidan alımı

Antioksidan etkili C vitamini E vitamini, beta-karoten, çinko ve selenyumun kullanımı ile elde edilen yararlar konusunda şimdi daha çok fikir birliği var. Antioksidan kapasitenizi antioksidan gücü yüksek besinlerle yükseltmeye dikkat etmelisiniz. Besinlerde bulunan alfa-lipoik asit, proantosiyanidin, likopen gibi doğal antioksidanlardan elde edeceğiniz yararı hiçbir zaman gözardı etmemelisiniz. Antioksidan vitaminleri ve mineralleri de mümkün olduğu kadar doğal besinlerden sağlamanın daha etkin bir çözüm olduğu kuşkusuz.

E vitamini desteği

Serbest radikallere bağlı zararları engelleyen potansiyel bir antioksidan olarak kabul edilen E vitamininin aterosklerotik plakların oluşumunu yavaşlattığını düşündüren yayınlar vardır. Yan etkileri sınırlı olan bu desteği antioksidan gücünden yararlanmak amacı ile günde 100 ünitelik dozlarda tüketebilirsiniz. Hazır olarak satılan E vitamini kapsüllerinden faydalanmak istiyorsanız doğal olan E vitaminini (d-alpha tocopherol) sentetik olanlara (dl-alpha tocopherol) tercih etmelisiniz.

Kanser savaşçısı

Bir kanser savaşçısı gibi görünmeye başlanan ''Selenyum'' günde 50-100 mikrogramlık miktarlarda kullanıldığında prostat, kalın bağırsak ve akciğer kanserlerine karşı önemli ölçüde koruyucu bir yarar sağlayabilir. Selenyumu ''selenyum methionine'' formunda tüketmeye özen göstermelisiniz. Selenyumun doğal kaynakları olan fındık, ceviz gibi kabuklu yemişlerin ihtiyacınız olan günlük selenyum miktarını kolaylıkla karşılayabileceğini de unutmamalısınız.

Yılın favorisi koenzim Q10

Güçlü bir enerji kaynağı olarak ''Koenzim Q10'' bu yıl da favori desteklerden birisi olacak gibi görünüyor. Koenzim Q10 hücrelerinizin daha yüksek miktarda ve kalitede enerji üretmesi ve bu enerjiden optimum bir biçimde faydalanmasını sağlayabilir. Siz yaşlandıkça üretimi azalan bu değerli besin unsurunu destek olarak kullanırsanız, yorgunluk ile daha kolay baş edebilir, bazı kanserlere ve belki de Parkinson hastalığına karşı koruma sağlayabilir, kalp kasınıza ilave bir güç oluşturabilirsiniz. Bu antioksidan etkili desteği günde 100 miligram kadar kullanmanız halinde arzu ettiğiniz yararı elde etmeniz mümkündür.

Günde ne kadar folik asit almalı

Günde 400-800 mikrogram folik asit, 0,1 miligram B12 vitamininin kullanılmasıyla homosistein yükselmesine karşı bir defans oluşturabilirsiniz. Yüksek homosistein düzeylerinin demans ve hafıza kaybı ile ilişkili olduğu ve koroner kalp hastalığında etkili bir faktör haline geldiği bilinmektedir.

Bütün bu destekleri kullanırken uygun miktarlarda, yeterli süreyle ve etkili ürünleri kullanıp kullanmadığınızdan emin olmak için mutlaka bir uzman desteği almayı düşünmelisiniz. Bu ürünlerin hiçbirisini kendi arzunuzla, okuduğunuz bazı makaleler ya da haberlerle, arkadaşlarınızın, komşularınızın tavsiyeleri veya tezgáhtarların yönlendirmeleriyle kullanmamalısınız. Doktorunuz ve eczacınızın bu konularda bilgi edinmek için yararlanabileceğiniz en güvenilir danışmanlarınız olduklarını unutmamalısınız.

Osman Müftüoğlu/ Hürriyet
706
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.