Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Yeni yılın ilk günü rahat uyanın

Yeni yılın ilk günü rahat uyanın

Gece boyunca aynı içkiyi tüketin. İçkileri karıştırdığınızda sabah kendinizi iyi hissetmeyebilirsiniz.

Güncellenme tarihi: 02.05.2014
Akşamdan kalmalık halinin ne olduğunu aslında alkol kullanan herkes az çok bilir. Bunu kısaca, içkiyi fazla kaçırdıktan sonra gelişen nahoş belirtiler olarak tarif edebiliriz. Aldığınız alkol ne kadar fazla ise ertesi gün hissedeceğiniz bu 'akşamdan kalmalık hali' de o ölçüde artacaktır. Ama ertesi sabah kendini kötü hissetmemek için en fazla ne kadar içilebileceğini bize söyleyen sihirli bir formül de yok. Her ne kadar hoş olmasa da akşamdan kalmalık hali ciddi boyutlarda değilse, normalde 24 saat içinde kendiliğinden kaybolur. Eğer alkol alıyorsanız bu nahoş belirtileri yaşama riskiniz var. BELİRTİLER SON KADEHTEN BİRKAÇ SAAT SONRA BAŞLAR Şikayetler son kadehten birkaç saat sonra başlar. Ne içtiğinize ve ne kadar içtiğinize bağlı olarak ertesi güne sarkan çeşitli tatsızlıklar yaşayabilirsiniz. Tek bir kadeh alkollü içecek bile bazı kişilerde akşamdan kalmalık halini tetikleyebileceği gibi, bazı kişilerde de çok alkol aldıkları halde herhangi bir belirti ortaya çıkmaz. Fazla içenlerin yüzde 75'inde ertesi gün akşamdan kalmalık hali görülür. Bu soruna katkıda bulunan çeşitli faktörler vardır. Örneğin: -Vücudunuzu daha çok idrar üretmesi için uyarır. Bu da çoğunlukla susama, baş dönmesi ve sersemlikle kendini belli eden dehidratasyona yani vücudun su kaybına yol açabilir. - Mide mukozasını tahriş ederek mide asidi üretimini artırır ve midenin boşalmasını geciktirir. Bu faktörler karın ağrısı, bulantı ve kusmaya neden olabilir. - Kan şekerinin düşmesine (hipoglisemi) neden olur. Kan şekeriniz çok düşerse yorgunluk, baş ağrısı, titreme ve duygu durumu bozuklukları yaşayabilirsiniz. - Kan damarlarınızın genişlemesine neden olur, bu da baş ağrısına yol açabilir. - Çoğunlukla belirli bir miktar alkol alınınca arkasından uyku hali ortaya çıkar, ama bu uykunun kalitesi bozuktur ve dinlendirici değildir. Sonuçta bu durum ertesi gün kendinizi uykusuz ve yorgun hissetmenize neden olur. AKŞAMDAN KALMAMAK iÇiN BEYAZ ŞARAP Alkollü içeceklerde fermantasyon sırasında içkinin kendine özel tat, koku ve rengini veren kimyasal maddeler oluşur. Bu kimyasalların akşamdan kalmalık haline katkıda bulunduğu fikri yaygındır. Renkli içkilerde, renksiz veya açık renkli içkilere göre bu kimyasallardan daha fazla vardır. Beyaz şarapta da bu maddelerden kırmızı şaraptan daha az bulunur, muhtemelen bu nedenle beyaz şarap genelde daha az akşamdan kalma hali yaratır. Bazı kişilerde 'kırmızı şarap baş ağrısı' denen ve tek bir bardak kırmızı şaraptan, 15 dakika kadar sonra başlayan baş ağrısına, bazen de bulantı ve yüz kızarmasına neden olabilen bir durum görülebilir. KADINLAR DAHA ÇOK ETKİLENİR Bazılarının alkole karşı daha duyarlı olmalarının nedeni, alkolün metabolize edilmesini etkileyen genetik bir değişkenliktir. O nedenle bazı kişilerde az miktarda alkol bile yüz kızarması, terleme ve rahatsızlık hissine yol açabilir. Kadınlarda alkolü metabolize eden alkol dehidrojenaz enzimi daha az olduğundan alkolden kolay etkilenirler. Sarı ırkın da alkole karşı toleransı düşüktür. AĞRI KESİCİ KULLANIMINA DİKKAT Baş ağrısı için kesinlikle doktorunuza danışmadan ağrı kesici almayın. Pek çok ağrı kesici veya benzeri ilaçlar alkolle birlikte alınınca beklenmeyen etkiler yapabilir. Örneğin alkol içenler günlük yaşamda sık kullanılan ve etkin maddesi asetaminofen olan ağrı kesicileri kullandıklarında karaciğer hasarı riski artar. İÇERKEN ÖNLEMİNİZİ ALIN! Gelelim şimdi akşamdan kalma halini önlemek için, alkol almadan önce yapılması gerekenlere. Tabii ki en iyisi bu hale düşecek kadar alkol almamak ama aşağıdaki önlemler ertesi gün kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olabilir: - Önce bir şeyler yiyin. Mideniz boşken alkol daha kolay emilir. - Yavaş gidin. Hızınızı belirleyin, size dokunacak kadar hızlı içmeyin. - Seçici olun. Renksiz ve açık renk içkilerin akşamdan kalmalık hali yapma olasılığı renkli içkilere göre daha azdır. Şampanya gibi karbonatlı içkiler ve kokteyllerdeki alkol kan akımına daha kolay karışır. - Karıştırmayın. Tek tipte alkollü içki içilmesiyle akşamdan kalma olasılığı, gece boyunca birkaç tip içki içilmesine göre daha düşüktür. - Arada su için. Böylece alkolün yol açtığı su kaybını azaltmış olursunuz ayrıca mideniz dolacağından bu daha az alkol içmenizi sağlar. - Limitinizi bilin. Belirli bir sürede ne kadar içeceğinize karar verin ve buna uyun. Kendinizi içmek zorundaymış gibi hissetmeyin. Çevrenizin bu konudaki dolduruşlarına aldırmayın. Dr. Hasan Pulur/Milliyet 'Akşamdan kalmalık' tarihe mi karışıyor?
716
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.