Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Yanlış beslenme sindirimi etkiler

Yanlış beslenme sindirimi etkiler

Yanlış beslenme kabızlığın oluşumunda en büyük nedendir. Sindirim sistemi için egzersiz de önemlidir!

Kabızlık dışkının bağırsaktan geçişinin yavaşlamasıyla ortaya çıkan bir rahatsızlıktır ve üç temel tipe ayrılabilmektedir.

Birincisi; merkez sinir sistemi bozulduğuna bağlı olarak oluşan kabızlıktır. Sinir sistemiyle ilgili bir hastalıktan, stresle ya da ilaç kullanımından kaynaklanan dışkılama uyarısı yokluğu ya da düzensizliği durumudur.

İkincisi; dışkılama refleksinde bozukluğa bağlı olarak oluşan kabızlıktır. Hemoroit, apse, daralma (stenoz) gibi barsak lezyonlarına, barsak yumuşatıcılarının yanlış kullanımına, karın içi organlarının iltihaplanmasına, vücuttan genel su kaybına bağlı dışkı miktarında azalma sonucu ortaya çıkabilen bir durumdur.

Üçüncüsü de mekanik kabızlıktır. Genel sıvı kaybının yanı sıra, dışkının içerdiği su ve dolayısıyla hacmi azalır. Bir diğer nedende barsak kaslarının ya da istemli karın kaslarının zayıflaması sayılabilmektedir.

Yanlış beslenme, egzersiz yapmamak, stres ve depresyon hali, seyahat, ateş, uzun süren yatak istirahati, karın ameliyatları, yıpratıcı hastalıklar, gebelik, sakinleştirici ilaçlar, alüminyum mide asidini giderici ilaçlar, kalsiyum içeren ilaçlar, Alzheimer, Parkinson, omurilik zedelenmesi, felç gibi sinir sistemi hastalıklarında, fazla alkol ve kafeinli içeceklerin kullanımı, laksatif ilaçların uygun olmayan kullanımı da kabızlığa yol açar.

Nelere dikkat etmeliyiz?

- Su tüketimini yüksek tutmak çok önemli. (Günde 2,5-3lt. su içirilmelidir.)
- Özellikle kepekli ürünleri tercih etmek,
- Kuru meyvelerden özellikle erik, incir ve kayısıyı tercih etmek,
- Sebze tüketimini artırmak. Örneğin; roka, lahana, ıspanak, maydanoz, dereotu, marul.
- Tahıl ve baklagil grubunun tüketimine yer vermek,
- Meyve tüketimini artırmak,
- Bitki çaylarını tüketmek,
- Süt ve yoğurt grubunu tüketmek,
- Keten tohumu kullanmak,
- Fındık, ceviz ve badem gibi kuruyemişler tüketmek.

Neler yapmalıyız?

Kabızlığın oluşumunda en büyük nedeni yanlış beslenme oluşturmaktadır.

Öğün atlamamak ve yemekleri küçük lokmalar halinde ve yavaş yavaş çiğneyerek tüketmek çok önemli.

Özellikle kahvaltı öğününü atlamamak çünkü bağırsaklar için günün en önemli zamanı sabah uyandıktan sonraki ilk saatteki zaman dilimidir.
Yataktan kalkınca beyin, kalın bağırsağın duvarındaki kaslara 'uyan' mesajı yollayarak kasılma işlemini başlatır.

Egzersiz yapmak da çok önemlidir. Yürüyüş, aerobik, jogging ve yer hareketleri kalın bağırsağın kasılmalarını kolaylaştıran sporlardır.

Haftada en az 3 kere yarım saat kadar tempolu yürümek veya sabah kahvaltıdan önce 15 dakika boyunca aerobik yapmak karın kaslarınızın çalışmasını sağlayarak kabızlık probleminizi önleyecektir.

Taylan Kümeli
698
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.