Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Vitaminlerin azı karar, çoğu zarar

Vitaminlerin azı karar, çoğu zarar

Ruhsal ve bedensel sağlığını koruyup geliştirmeyi, huzurlu, mutlu bir hayat sürmeyi, kendini 'çok iyi' hissetmeyi kim istemez?

Prof.Dr. Osman MÜFTÜOĞLU

'Formda olmak' sağlığınızı en üst düzeyde hissettiğiniz durumdur. Her gün yaptığınız onlarca, yüzlerce seçimin formunuzu etkilediğini biliyorsunuz. Daha doğru, yeni, farklı ve etkili seçimler yapmak için çaba gösteriyorsunuz. Form düzeyimizi yükseltmek için besin desteklerinden de faydalanmaya gayret ediyorsunuz. Ama nasıl?..

FORMDA ve sağlıklı olmak konusundaki gayretlerinizin kendinizi daha iyi hissetmenize, kalp damar hastalıkları, kanser, şeker hastalığı, hipertansiyon, romatizmal sorunlar, osteoporoz gibi yaşlılık sorunlarını önlemenize, fiziksel gücünüzü yükseltip yaşam kalitenizi iyileştirmenize yardımcı olacağını düşünüyorsunuz. Haklısınız! Bütün bunlar mümkün. Sağlıklı olma hissini en üst düzeyde tutmanın yaşınız, genetik mirasınız ve şansınız kadar yaşama ilişkin seçimlerinizle de yakın bir ilişkisi var.

SEÇİMDE BİLİNÇLİ OLMAK

Besin desteklerinden yararlanmak isteği, bu seçimlerden biridir. Bu seçiminizde de size bilinçli olmayı öneriyoruz. Besin desteklerinden bedensel ve ekonomik bir zarar görmeden en üst düzeyde yararlanmak istiyorsanız 'belirli kurallar'a özen göstermeniz gerektiğini, belirli bir bilgi donanımına ihtiyacınız olduğunu hatırlatıyoruz.

Yeterli ve dengeli beslenen biri iseniz, yiyip içtiklerinizin ihtiyacınız olan besin unsurlarının tümünü içerdiğini unutmamalısınız. Doğal ve dengeli bir beslenme planınız yoksa, öğün atlayan, tek yönlü beslenen, sağlık sorunlarına uygun beslenmeyen biri iseniz, bu desteklere sakın güvenmeyin. Bu desteklerin doğal besinlerin yerini tutacağını beklemeyin. Kısacası yeterli ve dengeli beslenen biri değilseniz, sadece bu desteklerle sağlığınızı güçlendirmeyi veya korumayı düşünmeyin!

Besin desteklerinin kullanımında hızlı ama 'sağlıksız' bir artış var. Sadece vitaminler, mineraller, aminoasitler, flavanoidler, yağ asitleri gibi besin desteklerini kullanarak bunu sağlamak mümkün mü? Bu sorunun yanıtı çok kısadır: Hayır!

Eğer siz de besin desteklerinden pek çok şey bekleyen, bunlara avuç dolusu paralar harcayan birisi iseniz... Besin destekleri ile eksiklerinizi tamamlayıp, vücudunuza destek olmakta kararlıysanız... Besin destekleri için gereksiz harcamalardan kurtulmayı düşünüyorsanız, bu bilgileri dikkatle okumalı, 'önemli' bölümlerini not almalısınız.

Herhangi bir besin desteğine ihtiyacım var mı? Bu sorunun ilk yanıtını kendiniz vermelisiniz. Dengeli ve yeterli beslenen biri iseniz, sağlıklı ve formda bir hayat sürüyorsanız yanıtınız 'hayır' olabilir. Önceki cümlede 'olabilir' sözcüğünün kullanmamızın nedeni, sağlıklı bireylerin de bazı özel durumlarda besin desteği kullanmalarının gerekmesindendi.

EK BESİN DESTEĞİNE NE ZAMAN İHTİYAÇ OLABİLİR

Spor yapıyor, orta düzeyin üzerinde bir fiziksel aktivite gösteriyorsanız.

Vejetaryansanız, hayvansal besinlerde ciddi kısıtlamalar yapıyorsanız.

Hamilelik öncesi veya hamilelik döneminde iseniz.

Anne sütü veriyorsanız.

Yaşlanma sürecinde olan ve iyi beslenmeyen biri olduğunuzu düşünüyorsanız.

Kilo verme sürecinde iseniz, çok düşük kalorili bir beslenme planı uyguluyorsanız.

Büyüme ve gelişme dönemindeyseniz, yeterli ve dengeli beslenemiyorsanız.

Bazı sağlık sorunlarına karşı daha aktif bir koruma veya güçlenme arzuluyorsanız.

Mevcut sağlık sorunlarıyla mücadele, bedeninize ek destek sağlamayı umuyorsanız.

DEMİR EKSİKLİĞİ KADINDA DAHA SIK

Demir eksikliğine bağlı kansızlık, genç ve orta yaşlı kadınlarda sık görülen bir sağlık sorunudur. Periyodik dönemlerinde fazla miktarda kan kaybeden genç kız ve kadınların kanama ile kaybettikleri demiri yerine koyabilmek için, besin desteği olarak demir almaları gerekebilir. Demirin besin desteği olarak kullanımına sadece doktorunuz karar vermelidir. Uzun süreli, gereksiz ve kontrolsüz demir desteği kullanımının bedeninizde demir birikimine yol açabileceğini, demir birikiminin demir eksikliğinden daha tehlikeli bir sorun olduğunu bilmelisiniz. Demir desteklerinden hangisini, ne dozda, ne süre ile kullanacağınıza da doktorunuz karar vermelidir.

Demir desteklerini aç karna, bir su veya meyve suyu ile kullanmanızı, birlikte kalsiyum desteği de alıyorsanız arada 2-3 saatlik bir süre bırakmanızı öneriyoruz.

Kurubaklagillerde ve tahıllarda (özellikle tahıl kepekleri) bulunan fitik asidin, çaydaki taninler ile kahvedeki polifenollerin demirin emilimini azaltabileceğini hatırlatıyoruz.

Tam tahıllar, kurubaklagillerde ki demirden daha çok yararlanmak istiyorsanız bu besinleri C vitaminince zengin meyve ve sebzeler veya meyve suları ile birlikte tüketmelisiniz.

(Hürriyet)
746
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.