Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Vitamin pazarı ayağa kalkıyor

Vitamin pazarı ayağa kalkıyor

Sağlıklı beslenemediğini düşünenlerin tercihi vitaminler, dünya genelinde en çok 40 yaş civarı kadınlar tarafından tüketiliyor.

Doğal vitamin üreticileri, Türkiye'deki krizlerle daralan pazar paylarını artırmaya çalışıyor. En çok iş dünyasının kullandığı vitaminler için hedef, her evde bir müşteri...

Sağlıklı beslenme trendiyle birlikte Türkiye'nin vitamin pazarı da büyüyor. Solgar, GNC, Lifetime ve New Life gibi güçlü markaların faaliyet gösterdiği Türkiye'deki doğal vitaminler pazarı 1999'dan bu yana peş peşe yaşanan krizlerle silkelendi. Ancak geçen yıldan bu yana yeniden büyüme sinyalleri alan firmalar, Türk insanının vitamine ilgisinden umutlu.

Türkiye'de doğal vitaminleri en çok işkadınları ve işadamları kullanıyor. Onları sporcular, yoğun çalışma temposu olanlar, öğretmen ve öğrenciler izliyor. Ev kadınları da müşterilerden.
'Ayakta kalabilen az'

GNC Dış İlişkiler Sorumlusu Engin Deniz Acemoğlu, "Türkiye'ye çok firma geldi. Ama ayakta duranlar çok az. İlk kez 1998 yılında mağaza açtığımızda bizi sadece yurtdışına gidenler biliyordu. GNC Türkiye 2003'te 5 milyon dolarlık ciro elde etti. Bu yıl 7 milyon dolarlık ciro hedefliyoruz. GNC'yi kuran kişi Türkiye'den Amerika'ya giden ve yoğurdu orada tanıtan bir yabancı.

Türkiye'deki pazar giderek büyüyor. Her evde bir kişinin doğal vitamin kullanmasını istiyoruz" dedi.

Türkiye'de vitaminler ve ürünler pazarında çok hızlı bir bilinçlenme olduğunu belirten Acemoğlu'na göre insanlar sağlıklarına, formda kalmaya, diyete çok dikkat ediyor. İnsanların alım gücü arttığı zaman gıda ve sağlık harcamaları da artıyor.

"Her sınıfa hitap ediyoruz. Vitamin kullanmanın çok ciddi bir maliyeti yok. 90 tablet bir ürün diyelim ki 50 milyon lira. Günlük 500 bin liraya geliyor" diyen Acemoğlu, vitamin kullananların portresini şöyle çiziyor:
Ev kadınları da var

"GNC'nin dünya genelindeki ortalama müşterisi 40 yaş civarı kadınlar. Türkiye'de ise başta işkadınları ve işadamları kullanıyor. Onları sporcular, yoğun çalışanlar, öğretmenler, öğrenciler izliyor. Ev kadınları da kemik erimesi için vitamin kullanıyor."

İlk kez 1998'de Nişantaşı ve Bağdat Caddesi'nde şube açtıklarını, şimdi 13 mağaza ve iki corner'da 250'ye yakın bitkisel ve hayvansal kaynaklı vitamin sattıklarını belirten Acemoğlu, ürünleri hakkında şu bilgileri verdi:

"Türkiye'de en çok kullanılan vitaminler 'Mega Men' ve 'Women's Ultra Mega'. Fiyatı 69.5 milyon lira olan Mega Men yoğun çalışan erkekler için
enerji verici özellikleri olan bir multivitamin desteği. İçinde saç dökülmelerine yönelik koruyucu bitkiler de var. Sinir sistemini düzenleyici, prostata karşı koruyucu özelliği bulunuyor. 67.5 milyon lira olan Women's Ultra Mega kadınlarda kemik erimesini önlüyor. Saç, cilt, tırnak için destekleyici, adet dönemlerini düzenleyici özelliği var.

Bunun dışında 'Ginkgo Biloba', 'Antioxidant Formula' da talep ediliyor. Antioxidant, kötü beslenme, aşırı spor, sigara, hava kirliliği nedeniyle vücutta oluşan zararlı maddeleri yok ediyor. Kısa bir süre sonra mağazalarımızda 'Menopoz Formula' satılmaya başlanacak. Bu ürün menopoz öncesi ve sonrası sıkıntı, ateş basması, kemik erimesi yönündeki şikâyetlerini gideren bir multivitamin.

Vejetaryenlere özel ürün

Vejetaryenler için de ürünlerimiz var. Hayvansal gıda içermeyen 'Ultra Mega Vegetarian' ile günlük vitamin ihtiyacını karşılamak mümkün olabiliyor. Dört yaşından itibaren C vitaminleri, altı yaşından itibaren multivitaminlerimiz var. Balıkyağları var. Ginkgo Biloba zihinsel olarak yoğun çalışanlarda hafızayı kuvvetlendirerek, zihinsel yorgunluğu azaltıyor. Daha çok bankacılar, borsacılar, öğretmenler, öğrenciler tercih ediyor. Ürünlerimizin hiçbiri ilaç değil. Bitkisel anlamda koruyucu beslenme ürünleri. Hastalanınca al-iyileş tarzı değil. Ama hastalanmamak için destek olabiliyor."
Ancak Acemoğlu, Türkiye'ye kaçak gelip tezgâh altında satılan ve ne tür koşullarda saklandığı bilinmeyen vitaminlere de dikkat çekti.

Solgar: Kriz yavaşlattı

Türkiye'deki vitamin pazarının bir diğer güçlü ismi de Solgar. Doğal vitaminler pazarının Türkiye'de henüz emekleme devresinde olduğunu belirten Solgar Vitamin Teknik Departman ve Ürün Sorumlusu Levent Gökgünneç, "Ancak son iki senedir insanların gittikçe sağlıklarına daha çok önem göstermelerine paralel olarak kullanımın arttığını gözlemliyoruz" dedi.

Krizlerden sonra bazı firmaların faaliyetlerini durdurduğunu ifade eden Gökgünneç, "Bu da doğal ürünlerin Türkiye'ye sağlıklı şekilde yerleşmesini yavaşlattı. Doğal ürünler Türkiye'de olması gereken yerde değil ancak önümüzdeki yıllarda daha da popüler hale gelecek. ABD ve Avrupa'da doğal ürün ve vitamin sektörü çok gelişmiş. ABD'de halkın yüzde 65'i doğal bir
ürün kullanıyor. Türkiye'deki pazar ise henüz çok küçük" bilgisini verdi.

Solgar'ın pazar payının eczanelerde yüzde 60-70 olduğunu anlatan Gökgünneç, "Türkiye'de 1998 yılından beri faaliyet gösteriyoruz. Piyasada 63 ürünümüz var. Pazar son yıllarda büyümeye başladı. 2004'te yeni ürünler piyasaya sunacağız" dedi.

Kapsül de bitkisel üründen

Solgar'ın, ürettiği vitaminlerde patenti kendisine ait olan Vegicaps kapsüller kullandığını anlatan Gökgünneç, sözlerini şöyle sürdürdü: "Vegicaps, bitkisel selülozdan elde edilir, dolayısıyla vejetaryenler için uygundur. Solgar ürünlerinin çoğu Kosher sertifikalı. Kosher sertifikası Müslümanların 'helal' kabul ettikleri ürüne karşılık gelir. Yani içinde domuz kaynaklı bir madde bulunmaz."

Bengi Tüzün/ Radikal

1619
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.