Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Vitamin eksikliğine dikkat!

Vitamin eksikliğine dikkat!

Vücutta gereksinim duyulan belirli vitamin ve minerallerin eksikliği çeşitli rahatsızlıklara neden oluyor.

Erciyes Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Neriman İnanç, vücudun gereksinim duyduğu vitamin ve mineral eksikliğinin farklı belirtilerle ortaya çıktığını söyledi.

Yaşlanmayı yavaşlatan A vitamininin eksikliğinde enfeksiyonlara yatkınlığın arttığını ve görme bozukluğunun ortaya çıktığını belirten İnanç, kemikler için gerekli mineralleri içeren D vitamini eksikliğinin ise kemik kırılmalarına yol açtığını vurguladı.

Dr. İnanç, kanser ve kalp hastalıklarının önlenmesinde etkili olan E vitamininin eksikliğinde ise kas kaybı, adet düzensizlikleri, sinir kas sisteminde bozukluk görüldüğünü belirtti.

İnanç, K vitamininin kemik oluşumunu etkilediğini ve kanın pıhtılaşmasını sağladığını da anlattı:

"Dokuları yenileyen ve kanseri önlemede yardımcı olan C vitamininin eksikliğinde yorgunluk, depresyon, enfeksiyonlarda ve yaralarda yavaş iyileşme, kan damarlarındaki zayıflığa bağlı kanama görülür.

Kan dolaşımını düzenleyen B1 vitamininin eksikliğinde ise yorgunluk, sinir hastalıkları, büyüme geriliği, iştahsızlık ortaya çıkıyor. B2 vitamini de anne karnındaki ceninin gelişiminde gereklidir."

B12 vitamininin eksikliğinde anemi, dilde iltihaplanma ve yorgunluk göründüğünü açıklayan İnanç, B6 vitamininin yetersizliğinde de depresyon, kas uyuşukluğu, göz kenarında yara, hafıza zayıflığı meydana geldiğini vurguladı.

Fosfor eksikliğiyle lezzet kaybı

Dr. Neriman İnanç, kalp ritmini düzenleyen, kandaki kolesterolü düşüren kalsiyumun yetersizliğinde, eklem ağrıları, tırnaklarda kırılma, hipertansiyon, kaslarda kramplar, diş çürümeleri görüldüğünü de söyledi.

Fosfor eksikliğinde ise lezzet kaybı, bulantı, kemiklerde kalsiyum kaybı görülebiliyor.

Demir eksikliğinde yorgunluk, dikkat azlığı, saç kırılmaları, tırnakların kaşık şeklini alması gibi belirtiler ortaya çıkarken magnezyum eksikliğinde, büyüme geriliği, uyku hali, kas spazmı, kişilik değişiklikleri görülebiliyor.

Guatrı önlemede gerekli olan iyotun eksikliğinde ise tiroit hormon bozukluğu, meme kanseri ve kilo alma riskinin görüldüğünü belirten İnanç, "çinkonun eksikliğinde ise büyüme geriliği, yara iyileşmesinde gecikme, tat ve iştah kaybı, prematüre ve düşük ağırlıklı doğum, seksüel gelişme geriliği görülür" dedi.

Vitamin ve mineral kaynakları

Doç. Dr. İnanç, vitamin ve minerallerin hangi besinlerde bulunduğunu da anlattı:

A vitamini: Hayvansal kaynaklı besinler, kayısı, havuç, şeftali, kırmızı biber, domates, brokoli, ıspanak, balık yağı ve tereyağı

D vitamini: Yağlı tohumlar, soya fasulyesi ve kurubaklagiller

E vitamini: Koyu yeşil yapraklı sebzeler, taze meyveler, buğday ve peynir

K vitamini: Turunçgiller, çilek, yeşil biber, domates, brokoli ve kuşburnu

C vitamini: Kahverengi pirinç, bulgur, karaciğer, et, balık, süt ve kuru baklagiller

B1 vitamini: Peynir, yumurta sarısı, balık, yoğurt, taze yeşil yapraklı sebzeler ve mantar

B2 vitamini: Tavuk, sığır eti, balık, yumurta, süt, muz ve patates

B6 vitamini: Kuzu ve sığır böbreği, balık, yumurta ve soya ürünleri

Kalsiyum: Süt ve süt ürünleri, ıspanak, brokoli, badem, kuşkonmaz ve susam

Fosfor: Süt ve süt ürünleri, etler, tohumlar, sert kabuklu meyveler, ayçiçeği ve kabak çekirdeği

Demir: Etler, kuru baklagiller, kayısı, kuru erik ve kuru üzüm

Çinko: Etler, yağlı tohumlar, süt ve ürünleri, bira mayası ve soya fasulyesi

Magnezyum: Badem, ceviz, fındık, kuru fasulye, soya fasulyesi filizi

İyot: iyotlu tuz, deniz ürünleri, ıspanak, sarımsak ve şalgam
852
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.