Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Ulusal beslenme ayı

Ulusal beslenme ayı

Beslenmenin yaşamımızdaki yeri tartışılmaz. Özellikle de doğru beslenmenin hayatımızı ne kadar olumlu ölçüde etkilediği bilinen bir gerçek.

Beslenme konusunda gereken önemi belirtmek ve daha çok insanı doğru beslenmeye teşvik etmek için her yıl Mart ayında 'Ulusal Beslenme Ayı' olarak etkinlikler düzenlendiğini biliyor muydunuz?

Hemen hemen herkes, her gün 1 elma yemenin ne kadar faydalı olduğunu artık biliyor. Ama neden bu kadarıyla yetinelim. Hadi tabağınızı renkli mevsim sebzeleri ile doldurun, yanına yağsız ızgara et ya da haşlanmış kuru baklagillerinizi ekleyin, tam tahıllar ve yağlı tohumları da sakın unutmayın. Peki ya süt ve süt ürünleri, yağlar. Hiç mi olmayacaklar hayatımızda? Tüm bu sorulara gerekli yanıtlar ve Ulusal Beslenme Ayı ile ilgili önerileri yazımızda bulabilirsiniz.

Amerika Birleşik Devletleri'nde ilk kez Mart 1973'de bir haftalık bir aktivite olarak başlayan 'Ulusal Beslenme Haftası' 1980 yılında halkın ilgisi ve beslenme bilimine artan önem ardından 1 aylık bir aktivite şeklini almıştır. Bugün 'Ulusal Beslenme Ayı' olarak kabul edilen Mart ayı bilimsel olduğu kadar halka yönelik öğretici ancak keyifli aktivitelerle kutlanmaya devam ediyor. Amerikan Diyetisyenler Derneği (ADA) tarafından düzenlenen etkinliklerde her yıl farklı temalar seçilmektedir. Bu yıl, doğru besin seçimleri ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının geliştirilmesi konularının baz alındığı kampanya kapsamında hazırlanan kitapçıklar ve diğer materyallerle yaklaşık 65,000 ADA üyesi diyetisyen, diyet teknikerleri ve beslenme uzmanları tarafından kullanılmaktadır. En son, güvenilir datalarla hazırlanan sunumlar, bilgilendirici kitler medya ve halkın da ilgisini çekmektedir.

Çeşitli okullarda düzenlenen, çocukların doğru beslenmesini amaçlayan etkinliklerde ise her yaşa özel eğlenceli aktiviteler planlanmıştır. Bu keyifli yöntemler neler inceleyelim:

İlkokul seviyesindeki çocuklarda başlıca aktiviteler; sebze ve meyveleri tanıtmaya yönelik renkli kartlarla hazırlanmış eşini bulmaca oyunları, gazete dergilerden kesilen resimlerini kullanarak sağlıklı yemeklerden oluşan Amerikan servisi hazırlama oyunu, yeni lezzetler keşfetme yarışmaları ve farklı yemek tarifleri hazırlama oyunları, her besin grubu içerisinde yer alan besinlerden birer etiket örneği ile doğru etiket okuma alışkanlıklarının geliştirilmesidir.

Daha büyük sınıflardaki öğrenciler ise sebze ve meyvelerin içerdiği vitamin ve mineralleri çalışıp arkadaşlarına eğlenceli yollarla anlatıyorlar, en sevdikleri besinleri, bunları neden sevdiklerini paylaşıyorlar hatta varsa sevdikleri tarifleri de anlatıyorlar, beslenme bilgilerini ölçmek üzere öğretmenleri tarafından hazırlanmış çengel bulmacaları çözüyorlar.
Daha büyük sınıflara ise bir günlük yediklerini nasıl analiz edebilecekleri anlatılıyor, besin piramidi tanıtılıyor ve nasıl daha interaktif kullanım sağlanabilir tartışılıyor , besin tartım işlemlerini öğrenmeleri için sınıf içerisinde çeşitli yemekler ve besinler öğrenciler tarafından tartılıyor, neden yemek yeriz, besinlerin vücudumuzdaki yolculuğu anlatılıyor.

'Ulusal Beslenme Ayı' özel önerileri

Unutmayın, bugün yaptığınız besin ve fiziksel aktivite seçimleri genel sağlığınızı direk etkileyecek, daha sağlıklı bir gelecek için doğru adımlar atın.

Her besin grubundan doğru seçimler yapın. Bedeninizin zindeliği için gerekli olan besin içeriği yüksek, kalori miktarı düşük gıdaları seçin. Kilo kontrolü için almanız ve yakmanız gereken kalori miktarının dengede olması gerektiğini unutmayın.

Aldığınız her kaloriden maksimum fayda sağlamak için yüksek vitamin, mineral, besin lifi içerikli sağlıklı seçimler yapmalısınız.

Ara öğünlerde, doğru çeşitte ve miktarda karbonhidrat ve proteini beraber içeren besinleri tüketmek vücudumuzu dinç tutarken bir sonraki öğünde de daha mantıklı seçimler yapmamıza yardımcı olur.

Süt ve süt ürünlerinin içeriğindeki yağın azaltılması kalsiyumun azalmasına neden olmaz. Her gün 3 porsiyon süt, yoğurt, peynir veya kalsiyumdan zenginleştirilmiş gıdaların alımı çok önemlidir.

Yağ alımında önemli olan genel portrede aldığınız yağ miktarının %20-35 aralığında kalmasıdır. Bir öğünde yağlı besinler tüketip diğer öğünde yağsız veya az yağlı besinler seçerek bu dengeyi sağlayabilirsiniz. Her zaman besin etiketleri üzerinde yazan doymuş, doymamış ve trans yağ asitleri miktarlarına bakmayı alışkanlık haline getirmelisiniz. Doymuş yağ alımınız her zaman kontrol altında olmalıdır.

Diyetisyen Berrin Yiğit
Akkavak Sok. Halil Bey Aptmanı
No: 31 D: 29 - 30 Nişantaşı
(0212) 291 75 15 – 16
Soru Sor
1245
dahafazlası
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.