Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Sınav stresine karşı balık, ceviz ve fındık

Sınav stresine karşı balık, ceviz ve fındık

ÖSS sınavı, bu Pazar günü yapılacak. Uzmanlar, bu günlerin, öğrencilerde stresin en çok arttığı ve yeme davranışlarında bozulmaların da en sık rastlandığı dönem olduğunu söylüyor.

Jinemed Sağlık Merkezleri'nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Suzan Elpe, öğrencilere öncelikli olarak mümkün olduğu kadar stresten uzak durmalarını, spor yapmalarını ve uyku düzenine dikkat etmelerini öneriyor. Diyetisyen Suzan Elpe'den öğrencilere birkaç tavsiye:

Sınav öncesi yiyecek listenizi düzene sokun

Yeterli ve dengeli beslenme bu dönemde stresle baş edebilmenin en önemli etmenlerinden biridir. Sabah mutlaka kahvaltı ederek güne başlamak gerekiyor. Araştırmalar sabahları düzenli olarak kahvaltı edenlerin dikkat düzeylerinin ve dolayısıyla başarı oranlarının da arttığını göstermektedir. İkinci en önemli adım ise öğün atlamadan az ve sık yemek yemektir. Uzun süren açlık dikkat dağınıklığına yol açar. Öğünlerde her besin grubundan yani et, süt, sebze-meyve, tahıl ve yağ grubundan mutlaka bulundurarak sağlıklı beslenme ilkelerine dikkat etmek gerekir. Ayrıca posadan zengin tam buğday veya çavdar ekmeğini, kuru baklagilleri, bulgur pilavını, sebze, meyveleri tercih etmek, düzenli su içmek ve hareketi attırmak bağırsaklarının düzenli olarak çalışmasını sağlayacak ve olası gaz ve kabızlık problemlerini en aza indirmelerini sağlayacaktır.

Strese karşı balık, ceviz ve fındık

Stresle baş etmenin yollarından biri, omega–3 yağ asitleri ve antioksidan vitaminleri içeren besinleri düzenli olarak tüketmektir. Omega–3 yağ asitleri en çok balığın yapısında bulunmaktadır. Herkesin düzenli olarak haftada iki kere balık tüketmesi sağlıklı beslenmenin ve belleği güçlendirmenin bilinen en etkili yoludur. Ayrıca fındık, ceviz ve badem, koyu yeşil yapraklı sebzeler de iyi birer omega–3 kaynaklarıdır. Her gün 1 avuç kadar fındık, ceviz tüketmek ve sofralarından özellikle koyu yeşil sebzeleri eksik etmemeleri gerekir. Sinir sisteminin düzenli çalışmasında B vitaminlerinin olumlu etkisi vardır. Bunlar da en çok et, tavuk, balık, tam buğday ekmeği, süt, yoğurt, yeşil sebzeler bulunur. Ayrıca bol C vitamini içeren kuşburnu, limon, biber, kivi, çilek, yeşil sebzeler gibi besinler ve A vitamininden zengin havuç, kayısı, kavun, şeftali, ıspanak, yumurta, balık, süt gibi besinleri ve E vitamininden zengin bitkisel yağlar, badem, fındık gibi gıdaları bolca tüketmek stresle baş etmek için faydalıdır. Bitkisel çaylardan da bu dönemde faydalanabiliriz. Kafeinden zengin çay, kahve yerine rezene, kuşburnu gibi çaylar çok daha faydalıdır.

Sınavdan önce beslenme stilinizi bozmayın

Sınavdan bir gün önce de aynı şekilde beslenmek yeterlidir. Ancak dikkat edilmesi gereken en önemli nokta alışılmadık ve emin olunmayan gıdalardan kaçınmak gerekir. Herhangi bir nedenle gıda zehirlenmesine maruz kalmak ertesi günkü başarımızı olumsuz yönde etkileyecektir. Evde yemek en uygun seçenektir. Açıkta satılan besinlerden uzak durulmalıdır. Az yağlı ve gaz yapmayan yemekler tercih edilmelidir. Asla çok farklı bir beslenme tarzı uygulamayın. Akşam yemeğini geç saatlere bırakmayın ve ağır yiyeceklerden kaçının. İyi bir uyku için bitki çaylarından yararlanabilirsiniz.

Sınav sabahı mutlaka kahvaltı yapın

Kahvaltıyı sakın atlamayın. Kahvaltıda alışık olmadığınız şeyler yemeyiniz. Her zaman yedikleriniz yani alışık olduğunuz şeyler çok daha garantilidir. Aşırı tuz ve şekerden kaçınmak gerekir. Bu gıdalar sınav sırasında sıvı ihtiyacınızı arttırırlar. Ayrıca fazla şekerli gıdalar kan şekerinde düşmeye neden olur ve uyku, konsantrasyon bozukluğuna yol açarlar. En iyisi ekmek, peynir, yumurta, domates, salatalık, birkaç zeytin ve sütten oluşan bir kahvaltıdır. İstenirse 1–2 ceviz de ilave edilebilir. Sınav öncesi çay, kahve, kola gibi kafeinli içeceklerden uzak durmayı da unutmayın.

Sınavda yağlı ve tuzlu yiyeceklerden uzak durun

Sınav sırasında su, taze meyve suyu, süt tercih edilmeli, yağlı ve tuzlu besinlerden kesinlikle uzak durulmalıdır. Ufak bir parça çikolata olabileceği gibi onun yerine kurutulmuş meyveler de tercih edilebilir.
926
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.