Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Şimdi yürümek moda

Şimdi yürümek moda

Yürüyüş, bir sağlıklı yaşam mucizesidir.

Kilonuzu korumak, kan şekerinizi, kan yağlarınızı ve kan basıncınızı dengede tutmak; kanserden, ülserden, stresten uzak, keyifli, kaliteli ve uzun yaşamak istiyorsanız lütfen yürüyün. Düzenli yürüyüş alışkanlığının cildi gençleştirdiğini, cinselliği güçlendirdiğini ve uykuyu derinleştirdiğini de hep hatırlayın ve şunu sakın unutmayın: Sağlığınızın dört vazgeçilmez unsurundan biri olan egzersizin (diğerleri düzenli beslenmek, iyi uyumak ve stresi azaltmaktır) yararlarından faydalanmak istiyorsanız sadece yürümeniz yeterlidir. Bizim önerimiz, yapacağınız bir saatlik ek yürüyüşlerle günde toplam on bin adımın üzerine çıkmanızdır.

Teknoloji harikası kalori sayıcılar

Formunuzu korumak istiyorsanız sadece diyet yaparak aldığınız besin miktarını azaltmayı veya egzersiz yaparak fazla kalorilerinizi yakmayı düşünmeyin. Son yılların yükselen trendi elektronik teknolojisi, size normal günlük yaşamınızı sürdürürken bile kalori harcatan yeni ve şaşırtıcı olanaklar sunuyor.

Bu basit ve ucuz yüksek teknoloji harikası çözümler, egzersiz bantlarına veya düşük kalorili diyet çözümlerine bağımlılığı oldukça azaltıyor. Bu aletlerle gün içindeki doğal ve sıradan aktivitelerinizin size ne kadar kalori harcattığını izleyebiliyor, gerektiğinde bunları biraz artırarak günlük kalori harcamanızı çoğaltabiliyorsunuz. Bu kalori sayıcı aletlerin bazılarını saat şeklinde kolunuza takabiliyor, bazılarını da kemerinize yerleştirip adım sayınız ve kalori harcamanızı izliyorsunuz. Siz bunlara kalori sayıcılar da diyebilirsiniz. Bir dakikalık kalp atımı ve adım sayınızı algılayan bu akıllı aletler, size güvenilir bir günlük kalori harcama kaydı tutuyorlar.

Kalori sayıcılarının işleyiş prensipleri aynıdır: Bunlar ya tükettiğiniz oksijenin miktarından ya da ne kadar ısı ürettiğinizden yola çıkarak harcadığınız kalori miktarını belirleyip anında kaydediyorlar. Siz egzersiz yaptıkça kalp hızınız artacak, kalbiniz ve iri kaslarınız daha çok oksijen kullanıp, daha çok kalori yakacaktır. Bazı aletler ise üretilen ısıyı algılama prensibi ile çalışıyorlar. Bunların deri sıcaklığını ölçen almaçları var. Bu almaçlar, egzersiz esnasında artan ısı üretiminizden harcadığınız kalori miktarını belirliyor.

Egzersiz kapsülleri yerine yürüyüş tabletleri

Bir elektronik teknoloji harikası olan bu aletler size pahalı geliyorsa, daha ucuz ve kolay olanlarından da yararlanabilirsiniz. Bunların en yaygın kullanılanı pedometrelerdir. Yaptığınız düzenli yürüyüşlerle kalp damar hastalığı ve benzeri sebeplerle kalp krizi ölüm riskinizde en az yüzde 25-30 oranında bir azalma sağlayabilirsiniz. Kanser olasılığınızı azaltabilir, diyabet ve hipertansiyondan korunup osteoporoza engel olabilirsiniz. Haftada 3-4 kez 30 dakika yürüyen kadınlarda meme kanseri riskinde yüzde 20'lere varan bir azalma olduğu, düzenli egzersizlerin erkeklerde prostat kanserine yakalanma olasılığını düşürdüğü gösterilmiştir.

Yürüyüş, kilo kontrolü dışında kolesterol, kan basıncı, kan şekeri ve stres kontrolünü de kolaylaştıran en etkin ve ucuz ilaçtır. Egzersiz kapsülleri size ürkütücü veya antipatik geliyorsa, siz bunun yerine yürüyüş tabletlerinden yararlanabilirsiniz. Bu tabletlerden kaç tane kullandığınızı ise attığınız adımların sayısını kaydeden ve günlük adım sayınızı belirleyen pedometrelerle yapabilirsiniz.

Belinizdeki egzersiz hocası pedometreler

Pedometreler, yürüyüş yaparken egzersiz-aktivite yoğunluğunuzu da ölçüp, izlenebilir hale getiren son derece kullanışlı aletlerdir. Ucuz, güvenli ve etkilidir. Bir insanda günlük fiziksel aktiviteyi ölçmenin en kolay ve güvenilir yollarından biri de pedometre kullanımıdır. Bel kemerinize taktığınız bu minicik aletler, adımların sayısını kaydederek, bir gün içinde toplam kaç adım attığınızı ekranında göstermektedir.

Sonrası size kalmıştır. Her gün birkaç yüz adım daha fazla atmayı denemek! Hedefiniz günde 10 bin adım olmalıdır.

Ortalama 60 dakikalık ciddi bir yürüyüş, 8-10 bin arasında bir adım atmak demektir. Dakikada 100, 1 saatte 6 bin adım atarsanız bu genellikle yeterlidir. Buna gün içindeki diğer sıradan güncel aktivitelerinizdeki adım sayınızı da eklerseniz 7-8 bin adımı kolayca yakalarsınız.

Günde toplam 10 bin adıma ulaşmak için ya bir saatlik yürüyüş periyodunda dakikadaki adım sayınızı 120-130'lara çıkaracaksınız (60 yaş üzerinde veya fazla kilolu, koroner hastası iseniz bunu pek tavsiye etmeyiz) veya egzersiz süresini 90 dakikaya yükselteceksiniz. Diğer bir çözüm yolu, gün içindeki aktivitenizi artırmaktır: Merdiven kullanmak, öğle arasında parkları dolaşmak, akşam eve dönüş yolunu biraz uzatmak...

Unutmayın! Eğer bir pedometreniz varsa, size gün içinde daha çok aktif olma düşüncesini hep hatırlatacaktır. Pedometre, belinizdeki aktivite uyarıcınız ve egzersiz hocanızdır.

Prof. Dr. Osman Müftüoğlu - Hürriyet
464
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.