Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Sigarayı bırakmak elinizde

Sigarayı bırakmak elinizde

Sigara kullanımı yüzünden yılda yaklaşık 3 milyon kişinin öldüğü sanılıyor. Önlem alınmaması halinde 2030 yılında bu sayının 10 milyonu bulabileceği düşünülüyor.

Doç. Dr. Cem GÜNDOĞDU

Dünya Sağlık Örgütü, sigarayı bağımlılık yapan maddeler arasında sayıyor. Sadece fiziksel değil, psikolojik bağımlılık da yapıyor. Sigara dumanı yaklaşık 4 bin bileşik içeriyor.

Sigarada bağımlılık yapan madde nikotin, eroin ve kokain kadar bağımlılık yapıyor.

Sigara Bırakma Merkezi : 0 312 428 08 08 / 8203

Sigarayı bırakmanın avantajları nelerdir?

- Sigarayı bırakmak kalp krizi, inme, astım ve bronşit gibi solunum sistemi hastalıkları, kanser olma riskini azaltır,

- Daha rahat nefes alırsınız,

- Sigara için harcadığınız parayla çok daha iyi şeyler yapabilirsiniz,

- Gebeyseniz bebeğiniz daha fazla oksijen alır ve daha sağlıklı olur,

- Birlikte yaşadığınız kişilerde, özellikle çocuklarda sigara dumanına bağlı astım, bronşit gibi akciğer hastalıkları ve diğer sağlık problemlerinin gelişme riski azalır.

Sigarayı bırakmaya karar verenler hangi stratejileri izlemeli?

Sigarayı bıraktıktan sonraki ilk hafta bol sıvı, özellikle su, bitkisel çaylar ve meyve suları için. Kahveyi sınırlı ölçüde için. Atıştırmak için düşük kalorili yiyecekler havuç, şekersiz çiklet ve yağsız patlamış mısır gibi yiyecekler seçin. Düzenli egzersiz yapın. Alışkanlıklarınızı değiştirin. Hergün kendinize neden sigarayı bıraktığınızı hatırlatın. İlgili bir merkeze giderek de başlayabilirsiniz.

Sigarayı bırakanların en büyük korkularından biri kilo almak...

Sağlıklı beslenip, spor yaparak kilo almaktan kurtulabilirsiniz. Pekçok kişinin başarılı olmadan önce en az 2-3 kez sigarayı bırakmayı denediğini unutmamayın.

Sigara ile içki birlikte çok tüketiliyor. İkisini birden bırakmak doğru mu?

Sigarayı bırakırken ilk üç ay içerisinde alkolden uzak durmak en iyisi. Bol su içmek ya da alkolsüz içkiler içmek de yardımcı olur.

Sigarayı bıraktıktan sonra vücutta neler oluyor?

20 dakika sonra kan basıncı ve nabız normale döner.

8 saat sonra vücudunuz kendi kendini tamire başlar, karbonmonoksit düzeyi düşerken oksijen seviyesi normale yükselir.

24 saat sonra karbonmonoksit vücudunuzdan tamamen atılır. Akciğerleriniz sigaranın neden olduğu mukusu temizlemeye başlar. Kalp krizi geçirme şansı azalır.

48 saat sonra tad ve koku hissinizde artış kaydedilir. Vücudunuzdaki nikotin tamamen temizlenir.

72 saat sonra akciğer kapasitesi artar ve solunum daha kolay hale gelir.

2 hafta-3 ay sonra dolaşım düzelir, yürüme rahat hale gelir ve akciğer fonksiyonları yüzde 30 kadar artar.

1-9 ay sonra akciğerin kendini temizleme kabiliyeti artar. Enfeksiyon riski, öksürük, geniz akıntısı ve nefes darlığı azalırken vücudunuzun enerjisi artar.

1 yıl sonra kalp krizi riski sigara içmeye devam eden birinin taşıdığı riskin yaklaşık yarısına iner.

5 yıl sonra akciğer kanserinden olan ölümler yüzde 50 azalır, kalp krizi riski hiç içmeyenlerin seviyesine iner.

10 yıl sonra akciğer kanserinden ölme riski hiç içmeyenlerin seviyesine iner.

15 yıl sonra felç geçirme ve kalp krizi riski hiç sigara içmemiş birinin taşıdığı riskle aynı seviyeye iner.

Hazırlayan:Mesude ERŞAN/ Kelebek
695
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.