Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Risk planınız var mı?

Risk planınız var mı?

Sağlık ve sağlamlık düzeyinizi belireyen üç temel kavram var: Genetik mirasınız, yaşam tarzınız ve biyolojik potansiyeliniz...

Eğer daha sağlıklı ve yüksek kaliteli bir yaşam tarzı oluşturmak istiyorsanız, sadece ekonominizi veya sosyal pozisyonunuzu geliştirmeyi değil, ruh ve beden sağlınızı güçlendirmeye de zaman ayırın. Sağlık risklerinizi öğrenmeye, yaşam tarzınızda mevcut hataları kavramaya çalışın.

Yapacaklarınızın hastalanınca katlanacaklarınızdan çok daha kolay ve ucuz olduğunu aklınızdan hiç çıkarmayın.

1- Genetik mirasınız nasıl?

Bunlardan en önemlisi muhtemelen genetik mirasınız olmalıdır. Ailenizden size genlerle intikal eden bu mirasın değiştirilemez bir kader olmadığı anlaşılmıştır. Daha siz doğarken elinize tutuşturulan ve yaşam boyu avuçlarınıza yapışıp kalan birinci zarınızda yazanlar, genetik mirasınızla ilişkilidir. Araştırmalar yaşam tarzınızda gerekli değişimleri yaparak bu mirasın kodlarında önemli farklılaşmalar yapabileceğinizi göstermektedir. Doğru ve dengeli beslenerek, uykunuza, egzersizinize ve stres yönetiminize özen göstererek, alkolden, sigaradan uzak, keyifli, huzurlu bir yaşam tarzı geliştirerek genetik mirasınızı değiştirebilirsiniz.

Daha az kalori, iyi karbonhidrat ve akıllı yağları tüketip ideal kilonuzu sürdürerek, egzersizin koruyucu etkilerinden istifade edip beden-ruh ilişkinizi önemseyerek genetik mirasınızda mevcut bile olsa diyabetten, hipertansiyon veya koroner kalp hastalığından, kanserden uzak, sağlıklı bir yaşam sürebilirsiniz. Yapacağınız şey son derece basittir: Genetik mirasınızda nelerin yer aldığını, sizi bekleyen muhtemel sağlık sorunlarının neler olduğunu ortaya koyacak sağlık riski analizlerini yaptırmak!

2- Yaşam tarzınız nasıl?

Yaşam biçimi seçimleriniz sağlığınızı etkileyen faktörler arasında önemli bir yer tutar. Yedikleriniz, içtikleriniz, sigara, alkol gibi yanlış seçimleriniz uykunuza, egzersizlerinize ve ruhsal dengenize ilişkin dikkatiniz sağlığınızda önemli izler bırakır. Yaşadığınız çevrenin temiz veya kirli havası, çalıştığınız iş yerinin stresli ya da keyifli ortamı, ailenizle, dostlarınızla ve iş arkadaşlarınızla sürdürdüğünüz ilişkilerin yapısı ve daha pek çok şey sağlığınızı derinden etkiler. Yaşam tarzınızı zaman zaman gözden geçirmeniz, biyolojik potansiyeliniz ve genetik mirasınıza uygun değişimlerle sağlığınız ve sağlamlığınızı sürdürmeniz çok önemlidir. Bu değişimleri yaparken de yol haritanız sağlık riski analizlerinizden elde edilen veriler olacaktır.

3- Biyolojik kurgunuz nasıl?


Biyolojik potansiyelinizin ne düzeyde olduğunu hiç düşünüz mü? Kalbinizin, damarlarınızın, akciğer, karaciğer, böbrekler ya da beyninizin kapasitesini, gözleriniz ve kulakarınızın gücünü hiç araştırdınız mı? Biyolojik potansiyelinizin ne düzeyde olduğunu organ ve sistemlerinizin mevcut gücü veya sorunları belirlemektedir.Yaşam tarzı seçimlerinizin organlarınızı ne yönde etkilediğini biliyor musunuz? Kısacası genetik mirasınız ve yaşam tarzı seçimlerinizin biyolojik potansiyelinizi ne yönde etkilediğine veya etkileyeceğine hiç kafa yordunuz mu?

AKLINIZDA OLSUN

Koruyucu önlemlerin etkili olduğu bazı sağlık sorunları

Hipertansiyon

Şeker hastalığı

Kolesterol yüksekliği

Koroner kalp hastalığı

İnme/felç

Akciğer hastalıkları

Alkol ve hepatit virüsine bağlı karaciğer hastalıkları

Meme, rahim ağzı, kalın bağırsak ve prosta gibi sık görülen bazı kanserler

Kansızlık türleri

Kemik erimesi

Bellek kaybı

Cinsel güç azalması veya kaybı

UNUTMAYIN

Risk analizi yaptırırken


Yılda bir kez yaptıracağınız sağlık riski analizleri ile genetik mirasınız ve biyolojik potansiyeliniz hakkında güvenilir bulgular elde edebilirsiniz.

Hamile iseniz tetkikler başlamadan önce mutlaka doktorunuza bildiriniz.

Daha önce yapılmış test ve tetkik sonuçlarınızı yanınıza alınız.

Randevu günü hiçbir şey yemeden ve içmeden geliniz (8-12 saatlik saatlik gece açlığı yeterlidir).

Rahat bir kıyafetle geliniz, programınızda eforlu EKG varsa koşu için ugun bir kıyafet yanınızda getiriniz.

Kalp veya tansiyon ilacı kullanıyorsanız, doktorunuzla birkaç gün önceden konuşmalısınız.

Vitamin kullanıyorsanız, iki gün öncesinden kesiniz.

Demir içeren ilaçları üç gün öncesinden bırakınız.

Kadınlarda risk analizi tetkiklerinin mensturasyon (adet) günlerine rastlamaması önerilmektedir.

Hürriyet / Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU

835
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.