Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Genç yaşlanmak

Genç yaşlanmak

Araştırmalar, aerobik ve direnç egzersizlerini dengeli yapan kadınlarda yaşa bağlı kilo alma ve bel çevresindeki yağlanmanın da daha az olduğunu gösteren bulgularla dolu.

Osman MÜFTÜOĞLU

Yapılan çalışmalar yaşlanma ile oluşan kırışıklıklar, sarkmalar ve kas kaybının kalp hastalığı ya da osteoporoz gibi kronik sağlık problemlerinin; dengeli diyet, egzersiz ve cildinize uyguladığınız akılcı bakımlarla önlenebileceğini veya geciktirilebileceğini gösteriyor.

20-70 yaşları arasındaki 250 kadında yapılan bir çalışmada; 5 yıl boyunca düzenli egzersiz yapanların yapmayanlara göre daha 'genç' olduklarını, daha fazla kas kütlesine sahip olduklarını, kardiyovasküler dayanıklılıklarının daha yüksek bulunduğunu ve daha esnek
oldukları belirlendi. Yaşlanmayı geciktirmenin bir diğer yolu; güneş ışınlarına olabildiğince az maruz kalmak, bilinçli güneşlenerek güneşten alınacak zararı değil, yararı en üst düzeye çıkarmaktır. Cildinizde yaşa bağlı değişimlerin en az yüzde 85'inin güneş hasarından kaynaklandığını unutmamalısınız.

OTUZLU YAŞLAR: İLK ADIMLARINIZI DİKKATLİ ATMALISINIZ

YÜZÜNÜZ

Büyük olasılıkla ağız ve göz kenarlarınızda gülme, konuşma ya da mimiklerinizle ortaya çıkan yeni ve ince çizgileri yavaş yavaş siz de görmeye ve üzülmeye başladınız. Bunlar cilt yaşlanmasının ilk belirtileridir. Güneş ışınlarına uzun süreli ve dikkatsiz maruz kalırsanız, bu durumu daha da fazlalaştırırsınız. Cildinize akılcı ve bilinçli ürünler seçerek cildinize destek olmalısınız. İçeriğinde titanyum dioksit, çinko oksit veya Parsol 1789 bulunmayan ürünler sizi UVA ve UVB ışınlarından yeterince koruyamayacaktır. SPF 15 koruması olan nemlendiricili ürünleri güne başlarken makyajınızı yapmadan hemen önce kullanın ve eğer gün içinde egzersiz ya da duş almayacaksınız, tekrar tekrar uygulamayın. Tüm günü dışarıda, güneş altında geçiriyorsanız SPF düzeyi 45 olan güneş koruyucuları kullanın. Çok etkili bir güneş blokörü olan 'mexoryl' içeren ürünlerden de yararlanabilirsiniz. Ve aşağıdaki basit ama etkili önerileri hep hatırlayın.

Gözlüklerinizi unutmayın: Özellikle göz çevrenizdeki kaz ayakları ve alnınızdaki çizgileri engellemek istiyorsanız, sokağa çıkarken güneş gözlüklerinizi unutmamalısınız.

Şapkanızı çıkarmayın: Daha ilk bahar aylarından başlayarak şapkanızı takmadan dışarıya çıkmamaya çalışmalısınız. Özellikle UVB ışınlarının kırışıklıkları oluşturmada ve cilt kanserine zemin hazırlamada en etkin zamanı olan saat 10.00-15.00 aralığında mutlaka koruyucu bir şapka takın.

Antioksidanlardan yararlanın: Yapılan çalışmalar C, E vitaminleri gibi antioksidan vitamin ve mineral içeren kremlerin kırışıklıklara neden olan hücresel hasarı engellediği, ve kanser öncesi hücre büyümesini azalttığını göstermektedir.

VÜCUDUNUZ

35 yaş basamağına geldiyseniz, kemik mineral yoğunluğunuzu ve kas kitlenizi artırmanın ya da dengelemenin zamanı çoktan gelmiş demektir. Eğer otuzlarınızdan sonra da hareketsiz ve tembel bir yaşam sürerseniz her on yılda bir yüzde 10 kas kaybı yaşarsınız. Aynı zamanda yeme alışkanlıklarınızı değiştirmezseniz yağlanır, kilo alırsınız. Risklerinizi azaltmalı, kaslarınızı güçlendirmeli ve fit tutmalısınız.

Direnç egzersizleri için geç kalmayın: Yapılan çalışmalar kırklı yaşlarına gelmeden düzenli egzersiz ve özellikle direnç egzersizlerine yer veren kadınların kemik yoğunluklarının fazla olduğunu ve osteoporoza yakalanma risklerinin düştüğünü göstermektedir. Ayrıca kaslarınızın güçlenmesi için de haftada iki kez dayanıklılık egzersizleri yapmaya çalışmalısınız.

Çocuk gibi siz de ip atlayın: Yapılan çalışmalar, böyle bir egzersizin damarlarınızda plak oluşturma riskini oldukça azalttığını göstermektedir. Seçtiğiniz aerobik egzersiz ne olursa olsun, haftanın beş günü 30-60 dakikayı amaçlamanız sağlığınızı geliştirmenizde anahtar rol oynayacaktır.

Kaliteli yağlar ile enerjinizi arttırın: Orta düzeyde yağ tüketimi (toplam kalorinin yüzde 30'u), çok düşük yağ içeren bir diyet tüketmenize oranla sizi daha sağlıklı yapacaktır.

Vitamin ve kalsiyum desteklerini unutmayın: Antioksidan etkili vitamin ve minerallerden size özel hazırlanmış vitamin desteğinizin yanına kalsiyum desteklerini de eklemeyi unutmayın. Çünkü otuzlarınızda ihtiyacınız olan 1000 miligram kalsiyum içeren desteği tek mineral grubu içinde bulamazsınız.

KIRK BEŞ YAŞ: MERHABA YENİ HAYAT!

YÜZÜNÜZ

Bu yaşlarda yaşlılık lekeleri, aşırı güneş hasarı sonucu oluşan derin kırışıklıklar ve belki de sarkmalarla karşılaşırsanız sakın şaşırmayın. Kariyeriniz ve aile yaşantınızın oturduğu bu yaşlarda artık kendinize biraz zaman ayırın ve 'olgunluk çağı'nızı daha bir keyifle yaşamayı deneyin. Hayat bu yaşlarda daha güzeldir.

İçeride ve dışarıda güneşe karşı silahınızı alın: Pencereler UVB ışınlarını engelleyebilirken, aynı etkiyi UVA ışınlarında gösteremez. Bu nedenle güneşin zararlı ışınları sizi evinizde ve arabanızda bile yakalar. Güneş koruma faktörü 15 olan nemlendirici ya da makyaj ürünlerini evden çıkmadan önce kullanın. Araba kullanan kadınlarda cilt lezyonlarının sol alın ve yüzün sol tarafında daha çok görüldüğü belirlenmiştir. Mutlaka güneş koruma faktörlü ve kaliteli ürünlerden yararlanın.

Sadece kozmetiklere değil tedavi edici ürünlere de yönelin: Yaşınız ilerledikçe daha güçlü ürünlere ve bilgili bir cilt bakım-tamir ekibine ihtiyacınız olacaktır. Bu nedenle kozmetik dermatoloji deneyimi olan bir dermatologla görüşüp cildinize uygun daha güçlü ürünler kullanmaya çalışın. Çalışmalar, bazı ürünlerin kırışıklıkların oluşumunu da görünümünü de oldukça azalttığını, yaşlılık lekelerinin oluşumunu geciktirdiğini ve hatta kanser öncesi cilt lezyonlarının ortaya çıkmasını engellediğini belirtmektedir. 'Microdermabrasion' veya cilt peelingleri gibi uygulamalar da kremlerin ulaşamadığı cilt altı dokularına nüfuz ederek etkili koruma sağlayacaklardır. Bu yaşlardan itibaren de dermatoloğunuza cildinizde bir sorun olup olmadığını, kanserleşmiş hücreler taşıyıp taşımadığını danışmanızda yarar var. Ağız yolu ile alınan bazı destekleri (likopen, alfa lipoik asit, koenzim Q10) ve cilde dışarıdan verilen aktif C ve E vitaminleri karışımlarının faydalı olabileceğini unutmayın.

VÜCUDUNUZ

Sağlığınızı korumak ve geliştirmekte, daha uzun, mutlu ve sağlıklı bir yaşlılığa adım atmakta geç kaldığınızı düşünüyorsanız yanılırsınız. Aslında harekete geçmenin tam zamanıdır. 'İntegre egzersizler' den yararlanmaya çalışın. Bu tip çalışmalar aerobik egzersizler ve kas ya da kemik güçlendirici egzersizlerin kombinasyonundan oluşmuş, bütünleştirici egzersizlerdir.

Kendi fast-food mönünüzü kendiniz oluşturun: Marketlerde alış veriş yaparken kalorisi azaltılmış hazır ya da yarı hazır ürünlere yönelmeye çalışın. Kahvaltı için; az yağlı sütle karıştırılmış tam tahıllı kahvaltı gevrekleri ve biraz meyve tercih etmeye çalışın. Öğle yemeğinde; ton balıklı, ızgara tavuklu ya da peynirli bir salata ile tam tahıllı ekmek ilk seçeneğiniz olabilir. Ara öğünlerde meyve ve kepekli bisküvileri tercih etmeli, glisemik indeksi yüksek şekerlemeler, tatlı ve pastalara yer vermemelisiniz. Akşam yemeğinizde ise zeytinyağlı sebze, salata, az yağlı yoğurt ve kepekli makarna...

ELLİ BEŞ YAŞ VE SONRASI: BİRAZ DAHA GAYRET!

YÜZÜNÜZ

Elli beş yaşından sonra göz altı torbalarına sahip, sarkmış, kırışık ya da lekeli bir yüze sahip olabilirsiniz. Ancak alacağınız önlemlerle bu durumu geciktirebilirsiniz de. Omuzlarınız daha düşmüş, saçlarınız incelmiş ya da formunuzu kaybetmiş olabilirsiniz. Ancak acil tedaviler ve seçenekler ile profesyonel bir el size yardımcı olacaktır.

Profesyonel yardım alın: Kimyasal peelingler ve temizlemeler kırışıklıkları ve pigmentasyon değişikliklerini azaltabilir. Dermatologlar ve kozmetik cerrahi ile uğraşanlar size daha akılcı ve faydalı çözümler de üretebilirler.

Saçlarınıza dikkat edin: Menopoz dönemiyle birlikte östrojen değerlerinizin düşmesi sonucu sadece vücudunuz değil, saçlarınız da bu durumdan etkilenir ve incelmeye başlar. Ya da yüzünüzde belirgin tüylenmeler başlayabilir. Minoxidil tedavisi ya da lazerli saç ekimi gibi yöntemlerden yararlanabilirsiniz. Öncelikle doktorunuzla konuşmalı ve hangi tür tedaviyi almanız gerektiğine birlikte karar vermelisiniz.

VÜCUDUNUZ

Ellili yaşlarınızdan itibaren kas kaybı ve kilo fazlalığı gibi yaşa bağlı değişikliklerle daha kolay karşılaşırsınız. Östrojen düzeylerinizin düşmesine bağlı olarak, özellikle bel çevrenizin gittikçe genişlemeye başladığını görebilirsiniz. Kemik kırılganlığında artış, kamburlaşma, daha çabuk incinmelerle karşılaşmamanız için sağlık riski yönetimi programlarına katılmalı ve düzenli kontrollerinizi yaptırmaya başlamalısınız.

Egzersiz ilk anahtarınız olmalıdır: Bu yaşlardan itibaren egzersiz yapmaya başlamak için geç kaldığınızı düşünmeyin. Yapılan çalışmalarla düzenli egzersiz yapan 50 yaş üzeri kadınlarda toplam vücut yağının daha az olduğu, özellikle bel çevresindeki yağlanmanın azaldığı, osteoporoz riskinin de oldukça düştüğü belirlenmiştir. Dayanıklılık egzersizleri hem kilo yönetiminizi kolaylaştıracak hem de kan basıncınızı düzenlemenize yardımcı olacaktır. Yoga, Tai Chi gibi meditasyon tekniklerinden yararlanabilirsiniz.

Daha fazla kalsiyuma ihtiyacınız var: Doktorunuzla görüşerek gerekli ek desteklerinizi almalısınız. Demir, B12 vitamini (6 mikrogram) ve D vitamini (400 IU) yanında daha fazla kalsiyuma (1500 miligram) ihtiyacınız olduğunu unutmayın.

Kaynak: Hürriyet
1032
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.