Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Erken yaşlanmamak için beslenmedeki yağı sınırlayın!

Erken yaşlanmamak için beslenmedeki yağı sınırlayın!

Yaşlılığınızı koroner kalp hastalığıyla, felçle, bellek bozukluğu-bunama ve Alzheimer hastalığı ile, görme ve böbrek yetmezlikleri ile geçirmek istemiyorsanız, kolesterol seviyenizin kontrolünü önemsemelisiniz.

Prof. Dr. Osman Müftüoğlu, biyolojik yaşın en önemli belirleyicisinin damar sistemi ve damarsal yaşlanma olduğunu belirterek damar sağlığınıza gerekli önemi vermezseniz, biyolojik yaşın hızlanacağını vurguluyor.

Müftüoğlu, damar sisteminin bir otoyol ağı gibi vücudunuzun altyapılarını oluşturduğunu, hücrelerin besin ve oksijen ihtiyacının dokulara ve organlara bu sistemle taşındığını belirtiyor:

'Hücrelerinizde oluşan atıklar ve karbondioksit yine damar ağınızla vücudunuzdan uzaklaştırılır. Eğer damarlarınızı erkenden yaşlandırır ve damarsal ulaşımı aksatırsanız hücreleriniz ne yeterli düzeyde beslenebilir ne de zararlı atıklardan temizlenebilir.'

Yaşlanmanızı yavaşlatın

Damarsal yaşlanmanızı yavaşlatmak istiyorsanız, kolesterol savaşını ciddiye almalı, LDL (zararlı) kolestrolünüzü ideal sınırlara indirmeli, HDL (faydalı) kolesterolünüzü ise artırmalısınız.

Son çeyrek asırda elde edilen yaşam süresi artışında kolesterol yüksekliği ile bilinçli mücadelenin olağanüstü etkisi vardır.

Yaşlılığınızı koroner kalp hastalığıyla, felçle, bellek bozukluğu-bunama ve Alzheimer hastalığı ile, görme ve böbrek yetmezlikleri ile geçirmek istemiyorsanız, kolesterol seviyenizin kontrolünü önemsemelisiniz.

Kolesterol yüksekliği sorunundan korunmak için öncelikle besinlerle fazla miktarda kolesterol ve yağ tüketmemeye özen göstermelisiniz. Kolesterol ve yağ beslenmenizin temel unsurlarındandır ve her ikisi de kalp ve damar hastalığı riskinizi artırır.

Yiyeceklerdeki kolesterol fazla miktarda ise kan kolesterol düzeyinizi yükseltir. Doymuş yağ, kan kolestrol düzeylerini artıran diğer bir etkendir. Dolayısıyla öncelikle kolesterol ve yağ alımınızı, özellikle 'doymuş yağ' alımınızı azaltmalısınız.

Doymuş yağlar hayvansal kaynaklı yağlardır: Tereyağı, içyağı, kuyruk yağı, kaymak, süt ve süt ürünlerinde bulunan yağlar bu gruptandır.

Hayvansal besinleri azaltın

Kolesterol, yalnızca hayvan kaynaklı besinlerde, örneğin kırmızı et, yumurta, süt ve süt ürünleri, balık, tavuk ve tavuk ürünleri ve tereyağı gibi hayvansal yağlarda bulunur.

Diyetinizdeki total kolesterol miktarını kısmanın en iyi yolu hayvansal gıdaları azaltmanız, daha çok tahıl, sebze ve meyve tüketmenizdir. Bitkisel besinler ve bitkisel yağlarda kolestrol bulunmaz.

Tükettiğiniz her türlü besin, kan kolesterolüne farklı etkileri olan üç ayrı tipte yağ ihtiva eder.

Doymuş yağlar, kan kolestrol düzeyini artırırlar.
Tekli doymamış yağlar total kan kolestrolünü artırmaksızın, iyi kolestrolü (HDL) artırırlar. Zeytinyağı tekli doymamış yağın en iyi kaynağıdır.

Çoklu doymamış yağlar total kolestrolü düşürürken HDL kolestrolü de azaltırlar. Ayçiçeği yağı, mısır özü ve pamuk yağı gibi bazı bitkisel yağlar bu grupta yer alır.

Beslenmenizde kullandığınız yağlar, doymuş, tekli doymamış ve çoklu doymamış yağların karışımından oluşur. En önemli uyarı, diyetinizdeki yağları tümüyle azaltmanızdır.

Yağ seçiminde bitkisel yağlara, özellikle de zeytin yağına öncelik vermenin doğru olacağını yeniden hatırlayınız. Zeytinyağını da asla sorumsuzca ve fazla miktarda tüketmeyin. 'Ölçülü ve az yağ tüketme' kuralınızı zeytinyağı kullanırken de bozmayın.
981
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.