Mahmure

Sağlık

Genel Sağlık

Bir tabak sebze hayat kurtarır

Bir tabak sebze hayat kurtarır

Sağlık Bakanlığı'nın öncülüğünde hazırlanan sağlıklı yaşam reçetesinde, hamburger gibi fast-food besinlerin neden olduğu hastalıkların tek çaresinin bol sebze ve meyve olduğu yazıyor.

Uzmanlara göre özellikle kentlerde yaşayan yüz milyonlarca kişi, ayak üstü ve hızlı yemek yemenin cefasını çekiyor. Bu kişilerde genellikle kalsiyum, potasyum, lif, magnezyum, A, C ve E vitamini eksiklikleri görülüyor. Bunlar kilo alımı başta olmak üzere birçok soruna yol açıyor. Kemikleri zayıflatıyor, bağışıklık sistemini güçsüzleştiriyor, lif eksikliğine bağlı olarak bağırsak problemlerine neden oluyor. Çocuklar ve yaşlılar için ise durum daha da vahim. Zira onların bağışıklık sistemleri çok daha hassas. Tüm bu maddeleri bir arada içeren gıda ürünleri ise sebzeler. Neredeyse sağlıklı bir beden için gereken tüm vitamin ve mineralleri ıspanak, brokoli, domates ve şalgamdan elde edebilirsiniz. İşte farklı yaş ve cinsiyet gruplarının eksik aldıkları besinler ve bunları karşılayabilecekleri kaynaklar:

Yetişkinlere vitamin takviyesi

Kalsiyum- Yoğurt, susam, süt, peynir, ıspanak, şalgam

Potasyum- Ispanak, muz, kuru meyveler, portakal, kuru fasulye, soya, domates, pancar

Lif- Bezelye, mercimek, fasulye çeşitleri, keten tohumu

A vitamini- Havuç, domates, kırmızı tatlı biber, ıspanak, lahana, marul, kayısı, greyfurt

C vitamini- Brokoli, biber, domates, lahana, Brüksel lahanası, ıspanak, şalgam, turunçgiller, çilek, kivi

E vitamini-
Ayçekirdeği, badem, zeytin, pazı, şalgam, ıspanak, lahana

50 yaşın üzerindekiler bunlara ek olarak B12 vitamini almalı. Bu vitamin sinir hücrelerini korur, depresyonun ve gerginliğin önüne geçer. B12 yoğun olarak ciğer, levrek, somon, kalkan, kırmızı et, karides, yoğurtta bulunur.

Hamile kalacak yaşta olan ya da hamileliğinin ilk aylarındaki kadınlar demir oranı yüksek besinler tüketmeli. Demir oksijenin vücutta dağlımını dengeler ve enerjinizi yüksek tutar, bağışıklık sistemini korur. Bu gruba giren kadınlar ayrıca bol C vitamini tüketerek demirin daha kolay nüfuz etmesini sağlamalı. Demir; mercimek, ıspanak, susam ve fasulyede bolca var.

Daha yaşlılar, koyu renk tenliler, güneş ışığına fazla çıkamayanlar bol bol D vitamini almalı. Bu vitamin kemikleri ve dişleri güçlendirir, ayrıca hücrelerin gelişmesini ve korunmasını sağlar. D vitamini yumurta, süt, ve karideste bolca bulunuyor. Ancak yeterli derecede D vitamini alabilmek için günde 10 dakika güneşe çıkmanızda da fayda var.

Çocuklara mineral gerekli

Kalsiyum- Yoğurt, susam, süt, peynir, ıspanak, şalgam

Potasyum- Ispanak, muz, kuru meyveler, portakal, kuru fasulye, soya, domates, pancar

Lif- Bezelye, mercimek, fasulye, keten tohumu

Magnezyum- Ispanak, lahana, soya, somon ve kalkan balığı, susam

E vitamini- Ayçekirdeği, badem, zeytin, pazı, şalgam, ıspanak, lahana

2-8 yaş arası çocukların günde 4 porsiyon yağsız süt, yoğurt ya da peynir tüketmesi gerekiyor. 9 yaşın üzerinde bu miktar 6 porsiyona çıkmalı. Ergenlik çağındaki gençlerin tükettikleri tahılın yarısının işlenmemiş olmasına (tam tahıllı ekmek, kepekli markama...) dikkat edilmeli.
843
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.