GeriKadın Sağlığı Bilim adamları kanserin nasıl yayıldığını buldu
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • A
      Yazı Tipi

Bilim adamları kanserin nasıl yayıldığını buldu

"Bilim adamları tarafından yapılan yeni bir çalışmaya göre, kanserin vücuda nasıl yayıldığı daha net bir hale geldi. Konu ile ilgili BBC'nin haberine göre:Src denilen bir protein molekülü, tümörü çevreleyen dokunun yapısının çözülmesine yardım ediyor ve böylelikle kanser hücrelerine tüm vücuda yayılmasının yolları açılıyor."

Glasgow'un Beatson Enstitüsü'nde gerçekleşen buluş, kanserin yayılmasını önleyecek ve bloke edecek, yeni ilaçların bulunmasına yol açacak.Src, başta bağırsak kanseri olmak üzere kanser gelişiminde bulaşıcı etkisi olduğu bulunan ilk molekül. Bunun yanında bugüne kadar kimse bu molekülün tam olarak ne yaptığını bilmiyordu. Sağlıklı dokulardaki hücreler, yapı iskeleti seti olarak çalışan çok sayıda molekül vasıtasıyla birbirlerine bağlanıyor.Kanserin gelişmesi esnasında yapı iskeleti bozuluyor ve dokular gevşek ve altüst hale geliyor.Src'nin bu proseste başrol oynadığı sanılıyor. Sağlıklı dokuların esnekliğini sağlamak ve büyüyen hücrelere yeterli hacme ulaştığından emin olmak için bu molekül çok gerekli. Fakat, kanserin gelişmesi esnasında molekül fazla aktif hale geliyor ve dokunun normal yapısını bozuyor.Gerekli bileşimAraştırma Başkanı Profesör Margaret Frame, "Bağırsak kanserinde Src'nin rol oynadığını düşünüyorduk. Fakat, bu rolün kesin doğasını çözmek uzun zaman aldı. Şimdi molekülün birçok değişik kimyasal sinyale yol açtığını ve hücreleri değişik yollarda etkilediğini biliyoruz. Bu sinyallerin yolunu kesecek ilaçların yapılması bowel kanserinin yayılmasını engellemede önemli bir yol olabilir" diye konuştu.Profesör Frame ve arkadaşları, Src'nin E-cadherin denilen molekülü hücrelerin yüzeyinden uzaklaştırmak için talimatlar yolladığını buldular. Src'nin bağırsak kanserinin yayılmasına neden olan doku gevşemesini yaratmak için integrins denilen başka molekül formlarıyla çalıştığı görüldü.Başarının değişimiProfesör Frame, "Kanserin nasıl yayıldığı anlayışımızın gelişmesi, bu prosesi bloke edecek ilaçların gelişmesine yardımcı olmalıdır. Eğer kanser hücrelerini tümör içerisine hapsedebilirsek ameliyatlarda başarı riski artar ve hastalığın vücudun diğer kısımlarında oluşması şansı azalır" diye konuştu.Erken bağırsak kanseri teşhisi, hücreler tümör içerisinde kaldığı için ameliyatlarla kolayca tedavi edilebiliyordu. Fakat, zaman geçtikçe hücreler tümörden vücudun tüm bölgelerine anayol olan kan dolaşımına ve lenf sistemine hareket etmeye başlıyor.Bağırsak kanseri bir kez yayıldı mı başarılı tedavi şansı oldukça düşüyor. Yapılan araştırma Nature Cell Biology isimli dergide yayınlandı.(E-kolay)