Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Yazın yüzmenin tadını çıkarın!

Yazın yüzmenin tadını çıkarın!

Şu günlerde serinlemenin en keyifli yolu, suyun tadını çıkarmak!

Suyun hem sağlık hem güzellik için kullanıldığı alanlardan biri olan yüzme, form tutmak isteyenlerden ağrılarını gidermeye çalışanlara kadar pek çok kişinin tercihi... Saatte ortalama 500 kalori yakılmasını sağlayan bu keyifli spor, omuz, boyun ve bel ağrılarına da çözüm getiriyor.

Ancak, yüzerken sakatlanmalardan korunmak için uzmanların uyarılarına kulak vermekte fayda var. Fizik tedavi ve rehabilitasyon alanındaki çalışmalarını, spor hekimliği yaklaşımı ile şekillendiren Uzman Dr. Cavit Meclisi, yaz günlerinin gözde sporu hakkında bilgiler verdi.

Yüzme vücudun hangi bölgelerini çalıştırıyor?

- Yüzme, vücuttaki kasların neredeyse tümünü çalıştırıyor. Yerçekimini ortadan kaldıran bir spor olduğu için, yüzme sırasında eklemlere yük binmiyor. Bu nedenle eklem sorunu olanlar da dahil, genç-yaşlı herkesin yapabileceği bir spor.

Yüzen birinin başka sporlar yapmasına da gerek var mı?

- Her sporun etkileri kendine özgüdür. Bu nedenle yapılan sporlar ve kişinin katıldığı aktiviteler çeşitli olmalı. Böylece eklemler, kaslar ve sinir sisteminin tüm parçaları çalıştırılır. Yüzme, kalça, diz ve omurgayı, tüm hareket alanı boyunca hareket ettiren bir spor değil. Bu eklemlerle ilgili sorunu olan kişilerin, amaca yönelik egzersizler yapması daha etkili olacaktır. Kişinin hangi amaçla spor yapması gerektiği ve vücudunun çalıştırılması gereken bölümleri, fizik tedavi uzmanı tarafından değerlendirilerek bir antrenman planı oluşturulmalı.

Yüzerken meydana gelebilecek fiziksel rahatsızlıklar neler? Bu tür rahatsızlıklardan korunmak için ne yapmak gerekir?

- Yüzme sırasında en çok hareket eden eklem omuzdur. Dolayısıyla vücudun en hareketli bölümü olduğu için sakatlanmaya yatkın. Bu yatkınlık ve aşırı hareket, tendon ağrısı ve sıkışması gibi sorunlar yaratabiliyor. Omuz ağrısı, ilaç, enjeksiyon, fizik tedavi ve egzersizle aşılabilen bir sorun. Omuz eklemi ve kuşağı kaslarında yeterli derecede esneklik yoksa, yüzme sırasında omuzu maksimum hareket için zorlamak doğru olmaz. Ciddi ve düzenli yüzme antrenmanları yapanlara, genel esneklik egzersizleri yapmalarını öneriyoruz. Ayrıca, yüzme stili kişinin esnekliği ve şikayetlerine göre ayarlanabiliyor.

Sudayken bacağa kramp girmesi durumunda ne yapılmalı?

- Kramplar, vücudun genel olarak susuz kalması, kalsiyum, magnezyum ya da potasyumdan fakir diyetlerle beslenilmesi ve kasların yorgun olmasından kaynaklanıyor. Bu nedenle bol su içmeli ve mineral açısından zengin besinler tercih edilmeli. Yüzme sırasında kramp oluşursa, paniğe kapılmadan kasın gevşetilmesi gerekiyor. Bunun için bacağı düz ve gergin pozisyonda tutarak ayağı kendine doğru çekmek ve kasılı kası germek faydalı olacaktır. Bu germe işlemi 2-3 dakika sürdürülmeli.

Hangi hastalıkların tedavi sürecinde yüzmeden faydalanılıyor?

- Ben yüzmeyi genel spor ve aktivite olarak öneriyorum. Hastanın eklemleri, vücut ağırlığını kaldırmaya hazır durumda değilse, kişiyi aktif durumda tutmak için uygun bir aktivite... Ancak tedavi sürecinde, kas-iskelet sisteminin sorunlarını belirleyip egzersiz ve antrenman programını bu bilgiler eşliğinde düzenlemek önem taşıyor. Yüzme özellikle kalça ve diz eklemlerinde sorunu olan hastalar için çok yararlı. Omurga sorunları için yaygın olarak önerilse de, böyle durumlarda sadece düzenlediğim egzersiz programına ek olarak tavsiye ediyorum. Çünkü, yüzme sırasında omurga yeterli ölçüde çalışmıyor. Bu yüzden omurga kaslarının tam olarak esnemesi ve kuvvetlenmesi sadece yüzme ile mümkün olmuyor.
643
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.