Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Yağlar hakkında bilmedikleriniz

Yağlar hakkında bilmedikleriniz

Yağlar arasında vücudumuza etkileri bakımından farklar var mıdır? Örneğin tereyağı zeytinyağı ve ayçiçek yağı aynı mıdır? Dana bonfile, tavuk şiş, palamut ızgara yediğimizde farklı yağlar mı tüketmiş oluruz? Öncelikle şunu bilmeliyiz her yağ aynı enerjiyi verir, aynı şekilde depolanır.

Bu diyette yemeklerime hiç yağ koymayayım mı? Sebzeleri haşlayıp yiyeyim. Etin, balığın en yağsızını bulup suda haşlayayım, yanına haşlanmış sebze ekleyeyim, biraz da yoğurt ama en yağsızından. Acaba bir haftada kaç kilo veririm? Bu şekilde beslenmeye ne kadar zaman devam edebilirim?

Vitamin alsam, çok uzun zaman örneğin 6 ay, bir yıl bu diyeti aralıksız sürdürebilirmiyim?

Vitaminler alsanız da böyle bir diyeti 6 ay aralıksız sürdürdügünüzde derinizin canlılık ve esnekliğinin azaldığını,halsizleştiğinizi, soğuk algınlığı vb.. gibi hastalıktara karşı direncinizin azaldığını görürsünüz.

Yağlar da karbonhidratlar ve proteinler gibi bedenimiz için vazgeçilmez olan temel besin maddeleridir. Yağ tüketmenin de karbonhidratlar ve proteinler gibi artıları ve eksileri vardır:

Yağlar

• Depo enerji kaynağıdırlar.

• Yağda eriyen vitaminleri taşırlar.

• Doyma duyumu ve damak tadının oluşumunda önemli rol oynarlar.

• Midenin boşalma zamanım geciktirerek doymayı kolaylaştırılar.

• Organlarımızı çarpma ve baskılardan korurlar.

• Beden ısısının korunmasında rol oynarlar.

• Damarlarımızın, daralma ve genişlemelerini sağlayan maddelerin yapımında rol alırlar.

• Enfeksiyonlara karşı iltihabın oluşumunda, bedenimizin savunma sistemlerinin işlemesinde etkin rol oynarlar.

Bütün bu olumlu etkilerinin yanında:

• Bedenimiz içinde kullanılır, özellikle depolanırken enerji kullanmazlar, yani karbonhidrat ve proteinler gibi metabolizmayı hızlandırıcı etkileri yoktur.

• Kolayca depolanır ve sonsuz bir enerji kaynağı oluştururlar.

• Beynimizde doyma duyumunun oluşumunda etkileri yoktur hatta onu geciktirirler.

• Damar sertliğinin oluşumunda, birinci derecede rol sahibidirler.

Bu durumda ne yapmalıyız?

Bu sorunun yanıtını verebilmek için yağlar hakkında biraz daha bilgiye gereksinimimiz vardır.
Öncelikle yağlar arasında vücudumuza etkileri bakımından farklar var mıdır? Örneğin tereyağı, zeytinyağı ve ayçiçek yağı aynı mıdır?
Dana bonfile, tavuk şiş, palamut ızgara yedigimizde farklı yağlar mı tüketmiş
oluruz? Öncelikle şunu bilmeliyiz her yağ aynı enerjiyi verir, aynı şekilde depolanır. Her yağın bir gramında 9 k.kal vardır.

Bazı yağ türleri damar sertliği yüksek kolesterol ve trigliserid oluşumuna katkıda bulunmazlar, hatta onların kandaki düzeylerinin azalmasına yardım ederler. Zeytinyağı ayçiçekyağı bu türden yağlardır. Ayrıca bu tür yağlar damarlarımızın çalışmasını, kanımızın damar içindeki akışkanlığını düzenleyen maddelerin yapımını sağlarlar.

Bir çok yağ türünü bedenimiz kendisi üretir. Üretemedigi iki tür vardır ki bunlar özellikle zeytinyağı, ayçiçekyağı mısıryağı ve balıkta bulunurlar. Ayrıca yaygın olarak bitkilerde de mevcuttur. Bedenimizin üretemediği ama, kanımızın akışkanlığı, damarlarımızın kasılıp gevşemeleri, kan basıncımızın ayarlanması hastalıklara karşı direncimizin sağlam kalması için gerekli olan bu yağ türlerini belirli ölçülerde almamız gerekir. Tabii bunların da yağ olduğunu unutmadan.

Kaynak: Formsante

853
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.