Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Vitaminleri doğal yollardan alın

Vitaminleri doğal yollardan alın

Havaların soğumasıyla hastalıklardan korunmak için bağışıklık sistemini güçlendirmenin en etkili yolu yeterli ve dengeli beslenmek.

Karbonhidrat, protein, vitamin, mineral ve yağdan oluşan besin gruplarını dengeli tüketmek enfeksiyonlardan korunmak için büyük önem taşıyor.

Kışın ne tür besinlerin hangi miktarda tüketilmesi gerektiğini Memorial Hastanesi Beslenme Diyet Bölümünden Dyt. Seçil Kenar anlattı:

"Bağışıklık sisteminde vitamin ve minerallerin önemi büyük. Son yıllarda yapılan araştırmalar, antioksidan vitaminlerin (A, C, E vitaminleri) bağışıklık sistemini güçlendirdiğini ve hücre zararı, doku hasarına yol açan serbest radikallerin vücuttan uzaklaştırdığını gösteriyor.

Yumurta, süt, balık, ıspanak, havuç, kayısı gibi sarı, turuncu ve yeşil sebze ve meyvelerde bulunan A vitamini güçlü bir antioksidandır.

Vücutta savunma sisteminde görev alır, lenfosit yapımı ve antikor oluşumunu artırır böylece enfeksiyonlara karşı vücudu korur.

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için koyu yeşil yapraklı sebzeler sık tüketilmeli, her gün üç,dört adet kuru kayısı yenilmeli, haftada bir, iki kez yumurta tüketilmeli ve aynı zamanda kaliteli protein içeriğinden dolayı düzenli süt ürünleri ve süt tüketilmeli."

C vitamininin de önemli bir antioksidan olduğunu belirten Kenar, "C vitamini virüs engelleyicidir, vücuttan zararlı maddelerin atılmasını sağlar, vücudu bakteri toksinlerinden korur, savunma sistemini güçlendirir" dedi.

Yeşil biber, maydanoz, tere, roka, karnabahar, ıspanak, portakal, limon, mandalina, kuşburnu gibi besinler ise bol miktarda C vitamini içeriyor.

Fındık, ceviz, badem gibi yağlı tohumlar, sıvı yağlar, kurubaklagiller, tahin gibi besinlerde bulunan E vitamini de güçlü bir antioksidandır ve bağışıklık sistemini güçlendiriyor.

Kenar, "yemeklere sıvı yağ koymak, haftada iki kez kurubaklagil tüketmek, haftada iki, üç kez altı, yedi fındık, iki, üç ceviz tüketimi ile E vitamininin yeteri kadar tüketimi sağlanabilir" dedi.

Soğuk havada yağ tüketimi

Yağ tüketiminin miktarı ve çeşidinin de bağışıklık sistemi üzerinde etkili olduğuna değinen Kenar, "günlük tüketilen yağ miktarının fazla olması bağışıklık sisteminin baskılanmasına sebep olur. Bu yüzden yağ tüketimi kısıtlanmalı, kızartma, kaymak, cips, pasta, krema gibi yağlı besinleri tüketmekten kaçınılmalıdır" dedi.

Balık, balık yağı, fındık ve cevizde bulunan omega-3 yağ asitlerinin ise bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili olduğunu belirten Kenar, zeytinyağı, fındık yağı gibi sıvı yağlarda bulunan omega-9 yağ asitlerinin de bağışıklık sistemini olumlu etkilediğini açıkladı.

Haftada iki, üç kez balık, altı,yedi fındık, iki, üç ceviz tüketilmesi, zeytinyağlı salata ve sebze yemeklerinin her gün düzenli yenmesi de öneriliyor.

Bağışıklık sisteminin uyarılması, bağırsakların enfeksiyonlara karşı korunmasında etkili olan probiyotik içeren besinlerin düzenli tüketilmesi de öneriliyor.

Besinlerin dışında vitamin tabletleri kullanmak gerekli mi?

Dikkat edilmesi gerekenler:

• Gün içinde tüketilen karbonhidrat, yağ, protein, mineral ve vitaminlerin dengeli ve yeterli tüketilmesi önemli

• Kızartmalar, kaymak, pasta, börek gibi hamur işleri, cips, krema, sakatat, salam, sucuk gibi yağ içeriği yüksek gıdaların tüketimi sınırlandırılmalı

• Izgara, buğulama, haşlama gibi pişirme yöntemleri kullanılmalı

• Çay ve kahve yerine C vitamini içeren kuşburnu, ıhlamur, adaçayı gibi bitki çayları tüketilmeli

• Vücuttan toksik maddelerin uzaklaştırılması için 2-2.5 litre su tüketilmeli

• Haftada üç gün düzenli egzersiz yapılmalı

• Her öğünde salata ve sebze tüketilmeli

• C vitamini yüksek miktarda içeren turunçgiller, yeşil biber, karnabahar, ıspanak, roka, tere gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler ve meyveler düzenli tüketilmeli

• Haftada iki, üç kez düzenli balık tüketilmeli

• Yumurta,süt, yoğurt, peynir, et grubu gibi yüksek protein içeren gıdaların düzenli tüketimine özen gösterilmeli

• Haftada iki kez mercimek, barbunya, nohut gibi kurubaklagiller tüketilmeli

Beslenme programı:

Sabah:

Bir dilim yağsız peynir
Beş adet zeytin
Domates-salatalık-roka-biber
Bir tatlı kaşığı pekmez
Bir, iki dilim tam buğday ekmeği
Yeşil çay

Veya

Bir bardak süt
Altı, yedi kaşık buğday gevreği
Üç, dört adet kuru kayısı
İki ceviz

Ara:
Üç, dört adet kuru kayısı

Öğle:
Izgara tavuk
Karışık zeytinyağlı salata
Bir kase yoğurt
Zeytinyağlı sebze yemeği
Dört, beş kaşık kepekli makarna

Ara:
Bir porsiyon meyve
Bir bardak ayran

Akşam: Buğulama balık
Bol salata
Bir, iki dilim tam buğday ekmeği

Gece:
Bir, iki porsiyon meyve
792
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.