Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Uykuyla İlgili Bilmeniz Gerekenler

Uykuyla İlgili Bilmeniz Gerekenler

Günde sadece 3 - 4 saat uyumakla yetinenler, yaşlanma sürecini hızlandırıp daha çabuk hastalanıyor. Uzmanlar, kronik uyku bozukluğu yaşayan kişilerde, daha çok yaşlılıkta meydana gelen hastalıkların nüksettiğini belirtiyor.

Şeker hastalığı, yüksek kan basıncı ve zayıf bir hafıza gibi rahatsızlıklar, en sık rastlanan şikayetler arasında yer alıyor. Bunların dışında ayrıca hormon dengesinde bozukluklar da yaşanabiliyor. Peki iyi bir uyku nasıl olmalı? Uzmanlar uykuyla ilgili bilinmesi gerekenleri açıklıyor:

Günde ne kadar uyku gerekli?

Bu bünyeye göre değişir. Ortalama olarak beş ve sekiz saat arasında bir zaman söz konusu. Kişi sabah kalktığında kendini kaç saatlik uykuyla zinde hissediyorsa, onun için ideal olan süre o kadardır.

Uyku süresi doğuştan mı belli olur?

Evet. Kişinin çok veya az uyuması doğuştan gelen bir şey. Örneğin Albert Einstein günde 12 saat ve Napoleon da günde 4 saat uykuyla zinde kalabilen kişilerdi.

Uyumadan yaşamak mümkün mü?

Hayır. Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar, hiçbir canlı varlığın uyumadan yaşamasının mümkün olmadığını açıkça gösteriyor. Hatta sürekli uykusuz kalmak ölümle bile sonuçlanabiliyor.

İnsanlar neden uyur?

Bu durum bedenin yapısıma bağlı olarak organizmanın işleyiş sisteminin bir parçasıdır. insanlar belli bir saatten sonra yorgun olur ve uyuma ihtiyacı hisseder.

Öğle uykusuna yatmak önemli mi?

Sadece uyku sorunu olması durumunda öğle uykusuna yatmak anlamlıdır. Aksi taktirde öğle uykusuna yatmak, gece uykusuyla ilgili sorun yaşanmasına neden olur.

Uykusuz bir gece geçirmek vücuda zarar verir mi?

Normal şartlarda vermez. Çünkü insan bedeni çok dayanıklıdır. Yapılan bir araştırmada; onbir gün boyunca yapay olarak uyanık tutulan bir kişinin, üç günde uyku eksiğini tamamladığı saptanmış. Kişi birinci günde on iki saat, ikinci günde on saat ve üçüncü günde de dokuz saat uyumuş ve bunu takip eden günlerde aşina olduğu günlük çalışma hayatına normal bir şekilde devam etmiş.

Gece yarısından önce uyumak daha mı sağlıklı?

Bu iddia, yatmaya erken saatlerde gidilen daha eski zamanlara ait. Fakat şöyle bir gerçek var: Uykunun ilk üç veya dört saati en sağlıklı olan süredir. Çünkü bu süre içerisinde kişi derin bir uykuya dalar ve bu da tüm uyku boyunca en uzun süreyi kapsar.

İyi uyumayı öğrenmek mümkün mü?

İyi uyuyabilmek için, öncelikle kişinin kendisine bir uyku düzeni oluşturması gerekir. Bu da düzenli olarak aynı saatte kalkmak ve yatmak anlamına gelir. Yatmadan
önce kahve veya sigara içmekten de kaçınmak gerekir.

Uykudan uyanıp tekrar uykuya dalamama durumunda ne yapmalı?

Bu durumda yapılacak en iyi şey, kişinin yataktan kalkıp başka bir odaya gitmesi ve uykusu gelene kadar bir şeyler okuması veya başka bir şeyle meşgul olmasıdır, Çünkü uyku kendiliğinden gelir.

Uyuyamama durumunda uyku ilaçlarından faydalanmak doğru olur mu?

Bu tür ilaçlar, sadece özel durumlarda en fazla 14 gün kullanılmalıdır. Örneğin kişi boşanma veya vefat gibi psikolojik bakımdan zor bir dönem geçiriyorsa ve uyku düzeni tamamen bozulmuşsa, dozu aşmamak şartıyla uyku ilacı kullanabilir. Böylece hem rahat uyur hem de sakinleşir.

Uyku ilaçları bağımlılık yapar mı?

Evet, uzun süre kullanıldığında uyku ilaçları bağımlılık yapar. Bunun sebebi de ilacın ihtiva ettiği maddelerdir.

Yatak odasının nasıl olması gerekir?

Önemli olan, kişinin kendisini yatağında ve yatak odasında rahat hissetmesidir. Rahat bir uyku için ideal oda sıcaklığı 18 derecedir. Çok sıcak bir ortam, mukozanın kurumasına ve kişinin uykusunun sürekli olarak bölünmesine neden olur. En ideal yatak ise, omurganın kıvrımlarını alacak kadar yumuşak olan bir yataktır. Yastık da düz olmalıdır.

Uykunuzun kaçmasını önleyin

Kitap okuyun

Yatağa yattınız, ama bir türlü uyku tutmuyor. Öyleyse gözlerinizi biraz yormanız gerekiyor. Böylece uykunuz daha çabuk gelecektir. Bunun için kitap, dergi veya günlük gazeteyi okuyabilirsiniz. Yatmadan iki saat önce sıcak bir banyo yapmak veya ayaklarınızı on dakika ılık suda bekletmek de rahat bir şekilde uykuya dalmanızı sağlar.

Kahve içmeyin

Yatmanıza yakın bir saatte kahve içmekten kaçının. Çünkü kahvenin içerdiği maddeler uykunuzu kaçıracak ve uyuyamamanıza sebep olacaktır. Yatmadan önce bir bardak sıcak süte bir kaşık bal karıştırıp için. Bu dinlenmenizi ve rahat uyumanızı sağlayacaktır. Uyumak için, eski bir yöntem olan koyun saymayı da deney
814
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.