Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Kolesterolü ilaçsız yenmek için diyet

Kolesterolü ilaçsız yenmek için diyet

Kolesterol, sağlık için hem yararlı hem de zararlı olabilen bir maddedir. İnsan vücudu kolesterolü enerji kaynağı olarak kullanmamaktadır.

Kolesterolün fazlası, yağlara dönüştürülerek depolanmakta ya da damar duvarında birikerek damar sertliğini hızlandırmakta, damar tıkayıcı plakaların oluşumunu kolaylaştırmaktadır. Kanada'da geliştirilen 'Portfolio diyeti' kolesterolü ilaçsız yenmenin en iyi yollarından biri.

Kolesterol artışının koroner kalp hastalığı, inme-felç gibi yaşamı tehdit edici sağlık sorunlarının başlangıç noktası olmasının nedeni budur. Bedeninizde kolesterol artınca damar yaşlanmanızın hızlanacağını, beyninize, gözlerinize, böbrek ve cildinize, kısacası bütün organ ve sistemlerinize giden kanın azalacağını unutmamalısınız. Siz yaşlandıkça zaten sertleşip kalınlaşacak olan damarlarınızın fazla kolesterol nedeniyle daralması, yaşlanmanızı hızlandıracak, belleğinizi, görme ve işitmenizi azaltacaktır. Yüksek kolesterolle yaşamak demek, cildinizin daha erken kırışması, böbreklerinizin süzme yeteneğinin azalması, cinsel performansınızın önemli ölçüde kaybolması demektir.

Yaşamsal madde

Kolesterol yaşamsal bir maddedir. Önemli birçok hormonun (cinsel hormonlar) ve vitaminin (D-vitamini) yapı taşıdır. Hücre duvarının önemli bir maddesidir. Yağların bağırsaklardan emilmesini sağlayan safranın yapısında da kolesterol mevcuttur. İnsan hayatının bu önemli ve yaşamsal maddesinin temel kaynağı hayvansal besinlerdir. Kolesterol, sadece hayvansal besinlerde bulunur. Yumurta, süt ve süt ürünleri, kırmızı et ve kırmızı etten yapılan besinler (pastırma ,sucuk, salam, sosis), kanatlı hayvan etleri ve deniz ürünleri kolesterolün kaynaklarıdır.

Belirttiğimiz bu besinlerin çoğunda kolesterol ile birlikte doymuş yağ asitleri de fazladır. Organ etleri(sakatat) ve kabuklu deniz ürünlerinin kolesterol içeriği yüksek ama doymuş yağ muhtevaları düşüktür.

Mayonez, krema, hazır salata sosları ve margarinler, ekşi krema eklenmiş besinler, bisküvi, kıraker, kurabiye, gofret, cips gibi yağlı ve fırınlanmış ürünler, kolesterole dönüşebilen doymuş yağlarla tıka basa doludur. Bu besinlerde kanserojen etkili sağlığa zararlı 'Trans Yağ Asitleri'nin, kanserojen etkili 'Akrilamid'in fazla miktarlarda bulunabileceğini de hatırlatalım. Kolesterolün herhangi bir enerji değerinin olmadığını vücudumuzun kolesterolü parçalayacak bir organizasyonunu bulunmadığını biliyoruz. Kolesterolün fazlası bu nedenle kilo yapmaz, şişmanlatmaz. Fazla kolesterol ile şişmanlayan tek şey damar duvarlarınız, daralan damarlarınızın iç yüzeyidir.

Yaşamsal bir madde olan kolesterolün üretimini şansa bırakmayan vücudunuz, istediği zaman herhangi bir hücresinde istediği kadar kolesterolü üretebilecek koruma mekanizmasına sahiptir.

Pahalı ilaçlar

Yüksek kolesterolle savaşımda dikkatler iki noktada yoğunlaştırılır: Besinlerle alınan kolesterol miktarının azaltılması ve/veya karaciğerde üretilen kolesterolün üretimine engel olunması. Statin grubu ilaçların kolesterol düşürücü etkileri ikincisinde, karaciğerde kolesterol üretiminde gerekli bir enzimi görev dışı bırakıp kolesterol yapımını durdurmalarından kaynaklanır. Ama bu ilaçlar çok pahalıdır.

İşte bu amaçla oluşturulmuş olan Portfolio diyeti yeni ve başarılı kolesterol düşürücü özel bir beslenme planıdır. Bu planın başarısı güvenilir araştırmalarla onaylanmıştır. Önemli olan bu planı aynen uygulamak değil, onu beslenme alışkanlıklarınıza uygun hale getirmektir.

Bitkilerde kolesterol yoktur


Bitkiler kolesterol üretimi yapamazlar. Bitki hücrelerinin duvarlarında kolesterol değil posa yer alır. Bitkisel hormonların hiçbirisinin yapısında kolesterol yer almaz. Bu nedenle sebze ve meyvelerde tahıl ve bakliyatta, bitkisel yağlarda kolesterol mevcut değildir. Bitkisel yağların hiçbirisi kolesterol içermez ama ihtiva ettikleri doymuş yağ oranı arttıkça karaciğerde kolesterole çevrilen miktarları yükselir. Hindistancevizi yağı, kakao yağı, hurma yağı doymuş yağlardan zengindir. Bitkisel yağlar kolesterol içermezler. Zeytinyağı bitkisel yağlar içerisinde en fazla önerilendir. Bununla birlikte zeytinyağının yüzde 100 yağ içeren bir besin olduğunu, bir yemek kaşığında 120 kalori enerji bulunduğunu unutmamalısınız.

İşte Portfolio Diyeti


Kanadalı araştırmacılar, sebze meyve ve posadan zengin bir diyet planı hazırladılar. Portfolio diyeti denilen bu planı uyguladıkları hastalarda LDL(zararlı) kolesterolün oldukça azaldığını saptadılar. Statinler LDL kolesterolü yüzde 33 civarında düşürürken portfolio diyeti LDL'yi neredeyse yüzde 30 azaltmaktaydı.

Portfolio diyeti, yağlı tohumların (badem, ceviz, fındık), meyve ve sebzeleri, bakliyat ve tam tahılları ihtiva eden bir beslenme planıdır. Kanadalı araştırmacılar et yerine soya yerleştirmişler (siz balık-tavuk veya hindi kullanabilirsiniz), posa miktarını iyice çoğaltmışlardır. Burada önemli olan kolesterol ve doymuş yağ ihtiva etmeyen besinleri bir arada ve belirli bir süre tüketmektir. İşte size örnek bir portfolio diyeti mönü:

Kahvaltı

Yulaf kepeği-yulaf ekmeği veya tam tahıllı kepekli ekmek

Kepekli ekmekle yapılmış lor peyniri içeren bir tost

1 meyve

Yeşil çay veya açık siyah çay

Öğle

Salata veya dilimlenmiş domates

Sebzeli (vejetaryen) kremasız çorba veya domates çorbası

2 dilim yulaflı kepekli ekmek

Tavuk, hindi (derisiz) veya balık

1 meyve (Elma önerilir)

Akşam

Mercimek çorbası

Ton balıklı salata

Zeytinyağlı sebze yemeği veya barbunya ya da kuru fasulye

Meyve salatası veya meyve

Ara öğünler

Meyve-meyve salatası veya taze sebzeler

Bugüne kadar yapılan çok sayıda araştırma, Omega-3 yağ asitlerinden zengin besinlerin (ceviz, fındık, badem, keten tohumu, balık) sarmısak, soya sütü, bitter çikolata ve şarabın, sebze ve meyvelerin kolesterolü düşürdüğünü ortaya koymuştur.
721
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.