Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Kaliteli Uyu Kilo Alma!

Kaliteli Uyu Kilo Alma!

Düzensiz uyku kilo aldırıyor...Peki bunu nasıl önleriz? İşte bu soruların cevabını Uzm. Dyt. Çağatay Demir anlatıyor...

Güncellenme tarihi: 14.08.2015

Kaliteli uyu, kilo alma

Kilo almanızın nedeni sadece daha çok yiyip daha az hareket etmeniz olmayabilir. Bunlar akla ilk gelen seçenekler olsa da aslında günümüzde bize kilo aldıran birçok nedenden sadece birkaçı. Yapılan çalışmalar yetersiz uyumanın birtakım sıkıntılar yaratarak kilo almanıza neden olduğunu ortaya koyuyor. Şimdi gelin az uyumanız sizde ne gibi değişiklikler yaratıyor bir göz atalım.

Hormonlar;

Yetersiz uyuyan kişilerde doyma sinyalini gönderen leptin hormonunun seviyesi düşer. Bu hormonun seviyesindeki düşüklük, vücudunuzun daha fazla kaloriye ihtiyacı olmadığı durumlarda bile beyne yemek yeme sinyali göndererek sizin daha fazla yemek yemenize neden olur. Yine yetersiz uyumak iştahı arttıran ghrelin isimli hormonun seviyesini yükselterek sizin daha iştahlı olmanıza dolayısıyla daha çok kalori almanıza sebep olur. Uykusuzluk gibi vücutta stres yaratan bazı durumlarda kortizol hormonu seviyesi yükselerek iştahınızın artması uykusuzluğun bir başka olumsuz etkisidir. Az uyumanız vücudunuzdaki hormonal dengeyi alt üst ederek sizi sürekli yemek yemeye iterken, obeziteye kapılarınızı ardına kadar açacağınızı unutmayın.

İnsülin Direnci;

Yetersiz uyumanızın vücudunuzu insüline karşı daha dirençli hale gelerek, şeker metabolizmanızın bozulmasına yol açtığı gayet açıktır. Vücudunuzdaki insülin direncinin artması, vücudunuzu daha fazla insülin salgılamaya yöneltip, Tip-2 diyabet hastası olmanıza neden olduğu gibi, salgılanan yüksek miktardaki insülin size özelliklede göbek bölgenize yağ olarak geri döner. Yapılan çalışmalar günde 5 saatten daha az uyuyanların şeker hastalığına da yakalanma risklerinin daha yüksek olduğunu ortaya çıkarmıştırİyi ve kaliteli bir uyku için öneriler;

Günümüzde daha az uyumamıza neden olan birçok faktör var. Bu faktörler arasında televizyonda güzel bir film, daha çok çalışma ihtiyacı, bilgisayar oyunlarının büyüsü gibi daha onlarca neden... Ancak kilo almamak ve sağlıklı kiloyu sürdürmek için yeterli ve beklide daha da önemlisi kaliteli bir uyku şart. Bu konuda aşağıdaki önerilere bir göz atın.

• Hep aynı saatte yatağınıza gidip, aynı saatte kalkın. Bir gün çok geç saatte bile uyumuş olsanız, aynı saatte kalkmaya özen gösterin.
• Yatağınızı sadece uyumak ve sex için kullanın. Yatağınızda televizyon izlemek ve kitap okumaktan kaçının.
• Aç bir mide ile uyumaya çalışmayacağınız gibi yatmadan önceki öğününüzüz light yoğurt, meyve gibi hafif yiyeceklerden olmasına özen gösterin.


• Yatak odanızın sessiz olmasını sağlayın.
• Uykunuzu kaçırabilecek kafeinli içeceklerden öğlen saat 3’den itibaren uzak durun.
• Her zaman uyuduğunuz yerde uyuyun.
• Midenizin üzerine yatmaktan vazgeçip, sırt üstü veya anne karnındaki gibi kıvrılma pozisyonuyla uyumaya çalışın.
• Uyuyacağınız mekanda ışık bulundurmayın, odanın karanlık olmasını sağlayın.
• Yatak ve yastığınızın ortopedik olmasına özen gösterin.

Beslenme ve Diyet Uzmanı
Uzm. Dyt. Çağatay Demir

3665
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.