Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Kalbe dost besinlerle ömrünüze ömür katın

Kalbe dost besinlerle ömrünüze ömür katın

Erasmus Üniversitesi'nden (Hollanda) Oscar H. Franco ve arkadaşları, farklı yiyeceklerin bir arada alınmasının kalp sağlığı üzerindeki etkilerini araştırdılar.

Osman MÜFTÜOĞLU

Araştırmanın sonuçları aralık ayı ortalarında yayınlandı. Araştırmaya göre beslenme planlarında kalbe iyi gelen sağlıklı besinlere yer veren 50 yaş sonrası erkeklerin ömrü 6 yıl, kadınların 5 yıl artıyor. Ömrünüze 'ekstra yıllar' katmak için beslenmemizde badem, şarap, sarmısak, balık, bitter çikolata, meyve ve sebzeye yer vermeniz yeterli.

FRANCO ve arkadaşlarına göre bu besinler sadece yaşamınızı uzatmıyor, kalp damar hastalığı riskinizi de yüzde 76 oranında azaltıyor. Araştırmalar, önerdikleri 'beşli besin karışımı'nı 'Polymeal' diye adlandırdılar. Polymeal, keyifli, lezzetli ve güvenli besinlerden oluşuyor. İçinde ne ilaç, ne de ameliyat var! Daha çok bilgilenmek, benzer bir planı sizde uygulamak istiyorsanız bu yazıyı dikkatle okumalısınız.

Kalp damar hastalıkları orta yaş ve sonrasının en önemli sağlık tehdidir. Kalp damar hastalıklarını önlemede folik asit, aspirin, kolesterol düşürücü statinler ve anjiyotensini çevirici enzim baskılayıcılarının etkili olabilecekleri biliniyor. İngiltere Kraliyet Tıp Akademisi üyesi ve Koruyucu Tıp Uzmanları Dr. Wald ve Law, 2003'te bu farklı farmakolojik moleküllerin karışımı olan bir ilaç ile kalp sağlığını garanti altına almayı önerdiler. 'Polypill'in içinde koroner kalp hastalığını önleyebilecek altı ayrı moleküle de yer verdi. Dr. Wald ve Law'ın 'polypill' adını verdikleri çoklu ilaç konseptinde yer alan maddelerin kardiyovasküler hastalıklara yakalanma olasılığını yüzde 80 oranında azalttığını ortaya koyan çalışmaları büyük ilgi gördü. Polypill haklı bir heyecan dalgası yarattı ve çok tartışıldı. Oscar H. Franco ve arkadaşları, ilaçlardan oluşan Polypill'in yerine, besinlerden oluşan doğal bir çözümü, Polymeal'i öneriyorlar.

YENİ BİR ÇÖZÜM VAR

Kalp damar hastalıklarından korunmada doğal, güvenilir ve ucuz bir yöntem arayışı sürüyor. 'Polymeal konsepti' bunların en sonuncusu. Araştırmacılar Polymeal konseptinde yer alan besinlerin sadece doğal, güvenilir ve ucuz değil aynı zamanda lezzetli, sağlıklı ve etkili olduklarını belirtiyor. Bu konsepti oluşturan beslenme planı, koroner kalp hastalığına karşı çok güçlü bir koruma sağlıyor. Ayrıca form düzeyini ve yaşam kalitesini yükseltiyor. Genel sağlığı güçlendirip ortalama yaşam süresini uzatıyor.

Polymeal 'bir ilaç değil, bir beslenme planı'dır. Polymeal'in önerdiği besinler şarap, balık, bitter çikolata, meyve ve sebzeler, badem ve sarımsaktır. Polymeal konseptini oluşturanlar, daha önce yapılan bilimsel araştırmaların verilerinden yararlanmışlar. Bu verilere göre, kardiyovasküler hastalık riski günde 150 ml şarap tüketildiğinde yüzde 32, haftada 4 kez 114 gr balık tüketildiğinde yüzde 14 oranında azalmaktadır. Günde 100 gr bitter çikolata tüketimi sistolik kan basıncını 5 mmHg, diastolik kan basıncını 2 mmHg azaltmakta, kardiyovasküler hastalık riskini yüzde 21 civarında azaltmaktadır. Günde 400 gr meyve ve sebze tüketiminin risk azaltıcı etkisi ise yüzde 21 civarındadır. Her gün düzenli sarımsak tüketimi kolesterol düzeyi ve kan basıncı üzerine yaptığı olumlu etki ile kardiyovasküler hastalık riskinde yüzde 38 azalma sağlamaktadır. Araştırmacılar günde 70 gr kadar badem tüketiminin risk azaltıcı etkisini yüzde 12.5 olarak kabul etmişler.

ÖMÜR 6.6 YIL UZUYOR

Araştırmanın sonuçları heyecan verici. Planlanan besinlerin düzenli olarak tüketimi kardiyovasküler hastalıklardan uzak yaşama şansını arttırmakta, koroner kalp hastalığına yakalanma olasılığını azaltmaktadır. Bu 'ilaç gibi etkili' beslenme planı ortalama yaşam süresini 6.6 yıl uzatmakta, yaşam beklentisini 9 yıl arttırmaktadır. Mevcut bir koroner kalp hastalığı olanlarda Polymeal tarzı beslenme ile ortalama yaşam beklentisindeki kayıp 2.5 yıla inmektedir.

Bunu deneyin!

Önerilen besinleri bizim mutfağımızda da bulabilirsiniz. Siz bu besinlere zeytinyağı, üzüm suyu, nar, domates, yulaf kepeği, ceviz, çay ve daha pek çok kalp ve damar dostu besini ekleyebilirsiniz. Polymeal veya benzeri bir besin planlamasına her gün yarım saatlik bir yürüyüşü eklemeniz şansınızı artıracaktır. Doktorunuz öneriyorsa aspirinin, folik asit ve omega 3 gibi besin destekleriyle kalbinizin ömür boyu garantili mükemmel bir motor gibi çalışacağından kuşku duymayın!

Nasıl yemeli

Polymeal tarzı, iyi bir beslenme planı yaparak kalp damar hastalıklarının azaltılabileceğini ortaya koyuyor. Belirtilen besin unsurlarının hepsi bir arada aynı öğünde alınabilirler, günün farklı öğünlerinde ayrı ayrı tüketilebilirler. Araştırmacılar yüksek dikkat gerektiren işlerde çalışanların, motorlu araç kullananların, performans aktivitesine ihtiyaç duyanların şarabı bu kombinasyondan çıkarmasını öneriyor.

(Hürriyet)
779
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.