Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Kafein kanatlandırır mı?

Kafein kanatlandırır mı?

En büyük bardağınızı ortaya çıkarın. Görünen o ki şimdiye kadar bildiğimizin aksine, aslında kafeinin bizim için faydalı pek çok özelliği bulunuyor. İşte kafein gerçekleri!

Bu kadar güzel olan bir şey muhakkak zararlıdır. Kafein konu olduğunda genel fikir bu yöndedir. Değil mi? Çoğu zaman kokusunu aldığımız anlarda ya da uyandıktan hemen sonra canımız bir anda kahve çeker ve hemen içip bitirmek isteriz. Güzel aroması ve kokusu kendimizi daha iyi hissetmemizi sağlar. İçtikten sonraysa acaba bana ne kadar zararlı diye düşünmeden de edemiyoruz.

Aslında kendini çok da suçlu hissetmene gerek yok. Nitekim az miktardaki kafeinin sana sağladığı yararlar bulunuyor. Hatta bu yazıyı okumaya başlamadan kalk kendine güzel bir bardak kahve yap.

UZUN SÜRELİ KAFEİN TÜKETİMİ BENİM İÇİN ZARARLI.

YANLIŞ. Böyle bir efsane var çünkü sigara kullananlar kullanmayanlara göre kafeinin iki kat daha hızlı sindirir. Ayrıca sigara kullananların daha çok sağlık problemleri vardır. Ama aslında buradaki suçlu nikotindir, kafein değil. U.S. Army Research Enstitute of Environmental Medicine'da Doktor Haris Lieberman "Yüksek tansiyonun, kalp aritmisi ya da anksiyeten yoksa yıllar boyunca kafeinli içecekler tüketmen hiçbir problem teşkil etmez" diyor.

KAFEİN VÜCUT KİMYAMI BOZUYOR.

DOĞRU. Kafein doğal bir uyarıcıdır. İki bardak sert kahve içtiğinde aldığın 250 miligram kafein kan dolaşımındaki adrenalini üç katına çıkartır ve solunum hızını arttırır. Beyninde kafeinin yolu adonezinle (sinirlerimizi sakinlestiren ve uyuma sinyallerini verdiren kimyasal) kesişir. Ayrıca vücuttaki dopamin seviyesini arttırarak zevk merkezlerini uyarır. "Bundan ötürü kafeinin seni hem ayık hem de gevsek hissettirmek gibi bir özelliği vardır" diyor Illy Kahvelerinin üreticisi İtalyan biyokimyacı Doktor Ernesto Illy.

KAFEİN BENİ DAHA ZEKİ YAPIYOR.

DOĞRU. Bir işe koyulmadan evvel içilecek bir bardak kahve hiç de kötü bir fikir değil. "Zihinsel fonksiyonları beynin işlevini yavaşlatan adonesini engelleyerek arttırıyor" diyor University of Scranton'dan yemek kimyageri Doktor Joe Vinson. Yapılan bir araştırmada iki bardak kahve içildiğinde alınan kafein miktarı bir grup insana verildikten sonra öğrenme, hafıza ve dikkat oranlarının yüzde 60 arttığı görülmüş.

KAFEİN PERFORMANSIMI ARTTIRIYOR.

DOĞRU. Atletik performanstan bahsettiğimizde kafein için Doktor Vinson "Fark birinciyle sonuncu arasındaki kadar büyük olabilir" diyor. Kafein olmadan sadece zihinsel olarak daha yavaş olmakla kalmaz aynı zamanda fiziksel olarak da daha yavaş olursun. "Kafein egzersiz performansını yüzde 10 ile 15 oranında teşvik eder çünkü senin yorulmanı geciktirir" diyor Ontario Üniversitesi'nde kafein üzerine uzmanlaşmış Beslenme Danışmanı Doktor Terry Graham. Kafein aynı zamanda hafif bir ağrı kesici etkiye sahiptir böylece yorgun hissetmeye başlamadan daha uzun süreli egzersiz yapmış olursun. Buna rağmen Journal of the American College of Cardiology'de yayımlanan bir araştırmaya göre kafein egzersiz sırasında kalbe doğru olan kan akışını yavaşlatıyormuş.

KAFEİN YÜKSEK TANSİYONA SEBEP OLUYOR.

YANLIŞ. The Journal of the American Medical Association'ın son dönemde yaptığı bir açıklamaya göre kafein yüksek tansiyona sebep olmuyor. Aksine şekerli ya da diyet kola buna sebebiyet verebiliyor. Tansiyonu normal seyreden insanlarda kalp atışındaki herhangi bir değişiklik sadece ölçülmeyecek kadar az olmakla kalmıyor aynı zamanda ilk bardağı bitirdiğinde bu değişini ortadan kayboluyor. Mayo Clinic'in direktörü Doktor Lynne Shuster "Eğer yüksek tansiyon hastasıysanız ekstra kafeinden uzak durmaya gayret edin çünkü var olan bir rahatsızlığın şiddetini arttırabilir" diyor. Bu durum kalp aritmisi ya da anksiyetesi olanlar için de geçerli. Kafein kalp aritmisine meyli olanların durumunu tetikleyebilir ve anksiyeteyi arttırabilir.


>>>>>>>>>

1731
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.