Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

İncelmek için doğru beslen

İncelmek için doğru beslen

Sağlık açısından yeterli ve dengeli beslenmenin önemine dikkat çeken uzmanlar uyarıyor: Haftada 1 kilodan fazla verdirten rejimler sağlığınıza zararlı!

Günümüzde yeme alışkanlıkları giderek, kolay hazırlanan, yağ ve karbonhidrat açısından zengin, lezzetli yiyecekleri tüketme yönünde hızla ilerliyor.

Fast-food, pasta ve unlu mamuller, mayonez, kaymak, hazır et mamulleri, kızartma türleri, insanları doyururken bir yandan da vücutlarındaki enerji dengesini alt üst ediyor.

İşyerlerinde sürekli oturmaya mahkum insanlar, akşamüstü çaylarıyla yedikleri pastaları, börekleri, sabahları kısa yoldan yaptıkları poğaça ve simitli kahvaltıları ile "sağlıksız insan" olmaya adaylar.

Obezite

Şişmanlık birçok sağlık sorununu da beraberinde getiriyor. Psikolojik sorunlar ve estetik sıkıntılar, şeker hastalığı (Diabetes Mellitus), yüksek tansiyon ve kalp damar hastalığı, inme ve beyin damar hastalıkları, osteoartroz denen dejeneratif eklem hastalığı, safra kesesi taşı, karaciğer yağlanması, rahim ve meme kanserleri gibi birçok hastalık yine vücuttaki yağ oranının artışı ile doğrudan bağlantılı.

Sağlıklı beslenme

Tüyoları

Her gün 1 diş sarımsak

Müthiş bir bitki. Vücudu koruyan hücreleri destekliyor, tansiyonu düşürüyor. Sarımsaktan çıkan maddeyi yüksek tansiyonlu kişiye kullandığımızda, tansiyonu hemen düşüyor. Her gün birkaç diş sarımsak yenmeli.

Her öğün taze fasulye

Türkiye'de bol üretilen Ayşekadın fasulye her öğün, özellikle de çiğ olarak mutlaka sofrada bulunmalı. Vücuda müthiş yararlı.

Semizotunu çiğ yiyin

Semizotu içindeki Omega 3 nedeniyle son derece faydalı. Çiğ yenirse daha da yararlı.

Lahana ye zayıfla

Lahana diyet için çok yararlı bir sebze. Hazmı zor olduğu için tıkar ve kalorisi çok düşük.

Günde 1 avuç kayısı

Kayısı çok yararlı, ancak 1 günde 1 avuçtan fazla yenmemesi gerekiyor. Karpuz ve kavunda ise ince bir dilim tercih edilmeli. Üzüm ve muz, çok yüksek dozda şeker içerdiği için daha az tüketilmeli.

Etin yanında çiğ domates Et yiyecekseniz, yanında mutlaka çiğ domates de olmalı. Çünkü domatesin içindeki Lcyopin adlı antioksidan, etteki zararlı Omega 6'ları yararlı hale dönüştürüyor.

Sabahları ılık su ve ceviz

Her sabah aç karnına içilen bir bardak ılık suyun ardından bir avuç ceviz çok iyi geliyor.

Süt yerine bol su

Hayvanlara verilen hormon ve antibiyotikler süte karışıyor ve saflığını yok ediyor. Çocuklara soya sütü içirilmeli. 35 yaşın üzerindekilere sütün içindeki laktoz pek iyi gelmiyor. Laktozu alınmış süt yerine ise de bol bol su içilmeli.

Çay yerine ıhlamur

Çay yerine ıhlamur içilmeli. Günde en fazla iki çay ya da kahve içebilirsiniz. Fazlası zararlı. Ancak ıhlamur kesinlikle zararlı değil, dilediğiniz kadar için.

Asla 'beyaz' yemeyin

Beyaz pirinç ve beyaz un son derece zararlı. Çünkü her ikisi de yanınca şekere dönüşüyor. Yani ha avuç avuç toz seker yemişsiniz, ha pilav ya da beyaz undan ekmek... Arada fark yok. Esmer un ve esmer pirinci tercih edin.

Acıbadem Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Şengül Sangu, şişmanlıktan ve dolayısıyla dengeli beslenmeden bahsederken bazal metabolizma hızının çok önemli olduğunu belirtiyor.

Bazal metabolizma hızı organların çalışma hızı olarak tanımlanıyor.

Bir de vücudun ısınması için gerekli enerji, artı fiziksel aktivite var.

Bunun içine koşmak, merdiven çıkmak bile giriyor.

Sangu, diyetisyenlerin bu anlamda amaçlarının bir denge kurabilmek olduğunu söylüyor. Yani alınan enerji ile harcanan enerjinin dengede olabilmesi gerekiyor.

Sangu, "Vücudumuzdaki yağın dengeli olması lazım. Terazinin alınan enerji kısmı yüksek ama harcanan kısmı az olursa orada şişmanlık problemi ile karşı karşıya kalınır" diyor.

Yağ dengesine dikkat

Vücut yağ oranı her yerde ölçülemiyor.

Şengül Sanfu, "Yağ oranında kişinin, yağ yüzdesinin olması gerekenden az olması, vücut ısısını düşürür.

Organları dış ortamların etkilerinden korunamayışına neden oluyor. Fazla olması ise diyabette çok büyük risk. Kadınlar için üriner sistemde sorun yaratır, adet düzensizlikleri yaratır, kistler oluşturur.

Erkek ve kadınlardaki normal sınırlar


Vücut yağ oranı hesaplarına göre, erkeklerde normal sınır 20-27, kadınlarda ise 30'a kadar çıkıyor. 20'nin altında olmaması gerekiyor.

Fiziksel aktivitenin yüksek olması, düzenli beslenmeme yağ oranında düşüklüğe neden olabiliyor. Sağlıklı beslenme kişinin yaşına, cinsiyetine, sosyo-kültürel durumuna, sağlık durumuna göre vücuduna gereken besin ögelerini dengeli bir şekilde alması. Beslenmenin yeterli ve dengeli olması gerekiyor.

Besin ögelerini ihtiyaca göre karşılamak için protein, karbonhidrat, yağ, vitamin, mineral ve suyun belli oranda beraber alınması gerekiyor. Bunları ayrıştırarak yapılan diyetler sağlık problemlerine yol açıyor.

Biz bunları besin gruplarından alıyoruz. Süt ve süt grubu, et ve et grubu, ekmek grubu, sebze ve meyvalar, yağlar ve şekerler. Bunların hepsini mutlaka almalıyız" diyor.

Kaynak: Tempo

461
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.