Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Egzersizle yaşlanmaya meydan okuyun

Egzersizle yaşlanmaya meydan okuyun

Egzersiz, yaşlılıkta ortaya çıkan değişimleri erteleyebilir, minimize edebilir ve hatta geriye çevirebilir.

ABD'li Doktor Earl Mindell'in, Prestij Yayınları tarafından çevrilerek yayımlanan "Anti-Aging Mucizesi-Yaşlanmaya Karşı Direnin" adlı kitabında, art arda yapılan birçok çalışma egzersizinin yaşlanmayı tersine çevirebilecek tek yol olduğu vurgulandı.

Kitapta, yaşlanırken birçok fiziksel değişimin gücü ve görünüşü etkilediği ifade edilerek, çoğu insanda 45 yaşına kadar kas kitlesinde önemli bir azalma ve vücut yağında artış olduğu, ayrıca kemik yoğunluğunda düşüş, esneklik kaybı, kemiklerin daha zayıf ve kırıklara yatkın hale geldiği anlatıldı.

Yaşama yıllar eklenebilir

Yaşlılıkta ortaya çıkan bu değişimlerin çoğunun ertelenebileceği, minimize edilebileceği, hatta fiziksel aktiviteyle geriye çevrilebileceğine işaret edilen kitapta, "Gerçekte uzmanlar, 50-60 yaşlarınızda, 30 yaşında birinden çok daha formda olabileceğinizi söylerler. Ek olarak egzersiz, yaşamı kısaltan birçok hastalığı önlemeye de yardımcı olabilir" denildi.

ABD'de yapılan bir araştırmada, "canlı yürüyüş" gibi kolay bir egzersizin yaşama yıllar ekleyebileceği sonucunun ortaya çıktığı belirtilen kitapta, gerçekleştirilen farklı araştırmalarda da "Düzenli egzersiz yapmanın; iyi, yüksek yoğunluklu lipoproteinleri artırdığı, solunum fonksiyonlarını geliştirdiği ve tansiyonun düşmesine neden olduğu, fiziksel aktivitenin genellikle yaşlanmaya eşlik eden damarlardaki sertleşme artışını yavaşlatabildiği" sonucunun çıktığı bildirildi.

Kansere karşı koruyucu

Kitapta, egzersizin değişik kanser türlerine karşı koruyucu etki sağladığına da işaret edilerek, şu görüşlere yer verildi: "Hayvanlar üzerinde yapılan birçok çalışma, egzersizin tümör büyümesini inhibe ettiğini göstermiştir. Artmış fiziksel aktivitenin insanlarda da kanser hücrelerini öldürdüğünü gösteren bazı kanıtlar vardır. Örneğin yeni bir çalışma, oturarak çalışan erkeklerin bağırsak kanseri geliştirme olasılığının, daha aktif işlerde çalışanlara göre 1.6 kez fazla olduğunu göstermiştir. Ayrıca, egzersiz ile göğüs kanseri oranlarının düşüklüğü arasında da bağlantı vardır. Harvard Kamu Sağlığı Okulu'nda yapılan büyük bir çalışmada, araştırmacılar, yaşları 21 ile 80 arasında değişen 5 bin 400 kadının egzersiz alışkanlıklarını takip etti. Çalışmaya göre, daha atletik kadınlar daha düşük göğüs kanseri geliştirme riskine sahipti."

Beyin gücünü arttırıyor

Egzersizin bağışıklık sistemine ek güç sağlayabildiği anlatılan kitapta, egzersizlerin vücudu ısıttığı, ısınan vücutta bağışıklık fonksiyonunu güçlendiren beyaz kan hücrelerinin bir çeşidi pyrogen- interleukinin parçası olan bir protein üretimine yol açtığı kaydedildi. Kitapta, kasları çalıştırmanın beyin gücünü de artırabileceği ifade edilerek, düzenli egzersiz yapan yaşlıların bellek testlerinde hareketsiz yaşıtlarına göre belirgin şekilde daha iyi olduklarının belgelendiği vurgulandı. Egzersizin adrenalin düzeyini de düşürerek stres ve endişe duygularını azalttığı anlatılan kitapta; yürüyüş, jogging, koşma gibi egzersizlerin, özellikle menopoz sonrası kadınlarda problem olan kemik kitle kaybını yavaşlatmaya yardımcı olabildiği bildirildi.

30 dakika yeter

Amerikalılar'ın yarısının hareketsiz bir yaşam sürdürdüğü, hemen hemen hiç fiziksel aktivitede bulunmadığı kaydedilen kitapta, mantıklı bir fitnes düzeyi için günde en azından toplam 30 dakikayı bulacak ılımlı egzersiz yapmanın yeterli olacağı belirtildi. "Sizin için en iyi olacak bir egzersiz programı tasarlayın. Örneğin, günde 2 kez 15'er dakika canlı yürüyüş kadar basit olabilir" denilen kitapta, bu programa ek olarak herkese esnekliklerini korumaya yardımcı olması için haftada en azından 3 kez 15 dakika basit esneme egzersizleri yapması önerildi.

Kitapta ağırlıklı güçlenme egzersizinin, 90'lı yaşlara kadar esnekliği, kas ve kemikleri koruyabildiği vurgulanarak, "ağırlık kullanımının ise profesyonel bir çalıştırıcının denetiminde olması gerektiği" uyarısında bulunuldu.

Egzersiz yaparken vücudun bazı maddelere ihtiyaç duyacağı da anlatılan kitapta; krom, B2 ve E vitaminleri, potasyom, su ve çinko eksikliğine karşı elma, fıstık, üzüm suyu, tarçın, süt, yoğurt, yeşil sebzeler, muz, portakal suyu, erik, su, kabak çekirdeği, istiridye tüketilmesi tavsiye edildi.


622
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.