Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Diyetler sizi kandırmasın

Diyetler sizi kandırmasın

Son zamanlarda çıkan diyetler insanları zayıflatsa da sonradan kilolar geri alınıyor. Uzmanlar bu tip diyetlerden uzak durulması gerektiğini vurgularken bilimsel diyetlerin üzerinde duruyorlar.

Beslenme ve Diyet Uzmanı Turgay Köse, yaz aylarında yapılan diyetlerin vücuda zararlı olabileceğini belirterek, bilimsel olmayan diyetler hakkında ayrıntılı bilgi verdi.

Köse, "Bu tip diyetlerin çoğu başlangıçta hızlı kilo kaybı sağlasa da, kısa bir süre sonra bu kilolar fazlasıyla geri alınmaktadır. Bu tip diyetler sağlığa zarar vermenin ve metabolizmanın bozulmasını sağlayarak ömrü kısaltmanın yanı sıra, kişinin "ben bu işi başaramıyorum" diyerek umutsuzluğa kapılmasına neden olmaktadır" dedi.

Bilimsel olmayan diyetlerin özellikleri
Beslenme ve Diyet Uzmanı Turgay Köse, bilimsel olmayan diyetleri şöyle sıraladı...

Ayırma diyetleri: Bu diyet protein ve karbonhidrat kaynağı besinlerin aynı öğünde yenilmemesi esasına dayanmaktadır. Ancak diyetin sonlandırılması ile eski beslenme alışkanlıklarına geri dönüldüğünde verilen kilolar hızla geri alınmaktadır. Çünkü, Türk mutfağındaki etli dolma, mantı gibi yemeklerde protein ve karbonhidrat kaynağı besinler beraber kullanılmaktadır. İşin tuhaf tarafı; süt ve yoğurt hem karbonhidrat hem de protein içermektedir. O halde bu diyette hiç yer almamaları gerekir. Bu durumda kişi mi zayıflar, yoksa kemikleri mi?

Karbonhidrat diyeti: Besinler içerdikleri karbonhidrat değerine göre puanlandırılmaktadır. Günde 60 gram karbonhidrat önerilmektedir. Aynı zamanda ketojeniktir. Enerji, ağırlıklı olarak proteinlerden sağlanmaktadır. Karbonhidratı çok sınırlı ve proteini çok yüksek olan mönüler özellikle karaciğer ve böbrek için çeşitli sağlık risklerine neden olabilir. Yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmadığı için ağırlık kaybı da kalıcı olmamaktadır. Doğru beslenme alışkanlığı kazanamayan ve diyet bittiğinde ne yapacağını bilemeyen kişiler verdikleri kiloları hızla geri alırlar.

Ketojenik diyetler: Diyetle alınan karbonhidrat miktarının (50 gr/gün'den daha az) aşırı kısıtlanması ile kanda keton cisimciklerinin artmasına neden olan diyetlerdir. Ketojenik diyetler besin öğeleri yönünden dengesiz olmaları ve önemli sağlık sorunları oluşturabilmeleri nedeniyle kesinlikle önerilmemektedir. Ayrıca hızlı ağırlık kaybı nedeniyle özellikle vücut suyunda azalmaya neden olur, vücudun asit - baz dengesini bozarak beyne zarar verirler.

Ketojenik diyetlerin yol açtığı sağlık sorunları: Sıvı - elektrolit dengesinde bozukluk, hiperürisemi, hiperlipidemi (koroner kalp hastalığı riskini arttırır), kardiyak aritmiler (ölüm riskini arttırır), kalsiyum atımını arttırması nedeniyle osteoporoz riski şeklinde sıralanabilir.

Keton cisimcikleri beynin ihtiyaç duyduğu glikozun yeterince alınamadığı durumlarda yağdan enerji eldesi esnasında üretilen "masum!" öğelerdir. Bu tür diyetler "ketojenik diyet" olarak adlandırılmaktadır.
1520
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.