Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Depresyona karşı omega-3 yağ asitlerinin desteğini alın

Depresyona karşı omega-3 yağ asitlerinin desteğini alın

"Diyetinizde yağı sınırlamalısınız", "Fazla yağ tüketimi kalp hastalıkları riskinizi fazlalaştırır" veya "Doymuş yağlar damar sertliğine neden olur" gibi cümleleri pek çok kez duydunuz.

Osman MÜFTÜOĞLU

Özellikle hazır besinler, kekler, çikolata, şeker ve margarinlerde bulunan doymuş yağlar ve trans yağların kalp hastalığı ve kansere yakalanma riskinizi çoğalttığını biliyorsunuz. Bütün bunlar sizi tavizsiz bir yağ düşmanı yapmamalıdır. Doğru yağları tüketerek hem kalp sağlığınızı koruyup damarlarınızın tıkanmasını önleyebilir, hem de sağlıklı bir yaşam sürebilirsiniz. Kısacası; bazı yağların kalp ve damarlarınızın dostu, ruhsal dengenizin destekleyicisi ve eklemlerinizin koruyucusu olduğunu da bilmelisiniz. Sadece iyi yağları seçmeniz, kötü yağlardan kaçmanız yeterli! Kalbinizin dostu yağları tüketerek daha sağlıklı yaşamak, bazı kanserlere yakalanma riskinizi azaltıp depresyon, tip 2 şeker hastalığı ya da osteoartirit gibi hastalıklardan korunmak istiyorsanız; beslenmenize 'Omega-3 yağ asitleri'ni eklemeyi unutmamalısınız. Yağ deyip geçmeyin! Yağların da 'iyi'si var, 'kötü'sü var! Siz mümkün oldukça iyi yağları seçin. 'İyi yağlar'ın sağlıklı, uzun ve zinde bir yaşamı kucaklamanıza yardım etmelerini sağlayın.

Sizi omega-3 yağ asitleri ile tanıştırmak istiyoruz. Omega-3 yağ asitleri 'esansiyel' yani temel yağ asitleri olarak bilinir. Vücudunuzda üretilmediği için mutlaka besinlerden almanız gerekir. Pek çok formu bulunan bu yağ asitlerinin anahtar görev yapanları EPA (Eicosapantaenoik asit) ve DHA'dır (Docosahexaenoik asit). Genellikle balık gibi hayvansal kaynaklarda bulunan bu yağ asitlerinden başka, Alfa-Linolenik Asit (ALA) de koyu yeşil yapraklı sebzeler ve keten tohumu gibi bitkisel besinlerde yer alan diğer bir omega-3 kaynağıdır.

Kalp hastalıklarından korur

Omega-3 yağ asitlerinin sağlığı koruyucu ve hastalıkları önleyici etkileri nedeniyle kullanılması gerekmektedir. Özellikle EPA ve DHA'dan damar koruyucu ve kan yağları üzerine düzenleyici etkileri sebebiyle faydalanmalısınız. Pek çok çalışma omega-3 yağ asitlerinin serum trigliserit seviyesini azalttığını, kanı incelttiğini, kan basıncını düşürmede ve kalp ritmini düzenlemede yardımcı olduğunu ortaya koymuştur. Kalp-damar hastalıkları ve inmeden korunmak ve kalp sağlığınızı geliştirmek amacıyla omega-3 zengini besinlerden (balık, ceviz, keten tohumu ve semizotu gibi) daha çok yararlanmalısınız. Özellikle haftada 2-3 kez 100-150 gram yağlı balık (uskumru, sardalya, hamsi ve somon) tüketmeli, koyu yeşil yapraklı sebzelerden oluşan salata ve yemekleri tercih etmeli, her gün 1-2 adet ceviz yemeyi alışkanlık haline getirmelisiniz. Gerektiğinde doktorunuza danışarak omega-3 desteklerinden tek başına veya aspirin ve E vitamini gibi diğer damar koruyucu desteklerle birlikte yararlanabilirsiniz. Ayrıca omega-3 yağ asidi tüketimi yüksek olan bireylerin kan basınçlarının daha düşük olduğunu belirten bazı bulgular da mevcuttur.

ARTİRİT AĞRILARINIZI AZALTIR

Artirit ağrılarınızı azaltmak için de omega-3 yağ asitlerinden yararlanabilirsiniz. Özellikle EPA ve DHA vücudunuz-da doğal inflamas-yon-iltihap- azaltıcı (anti-inla-matuar) etkilere sahip olan 'pros-taglandin' adı verilen bileşiklere ayrılır. Bu bileşikler de eklemlerdeki yangısal süreçlerle etki ederek, artiritten kaynaklanan ağrılarınızın hafiflemesine yardımcı olurlar. Yapılan pek çok çalışma; inflamatuar hastalıkları olan bireylerin omega-3 desteği almaları ile eklemlerindeki ağrı, şişlik ve yorgunluğun önemli düzeyde azaldığını belirtmektedir.

Kansere karşı etkili

Genel olarak kanser ve diğer dejeneratif hastalıkların (kalp hastalığı, ateroskleroz-damar sertliği-, inme-felç-, artirit) önlenmesinde beslenme çok büyük rol oynar. Özellikle düşük glisemik indeksli karbonhidrat tüketimi, bol sebze-meyve ve dengeli protein tüketimi yanında yağ alımınıza da gereken önemi vermelisiniz. Omega-3 yağ asitlerinin özellikle meme, kolon (kalınbağırsak) ve prostat kanserlerinin önlenmesinde etkili oldukları belirtilmektedir. Japonya, Eskimolar ve diğer Asya toplumlarında çok fazla balık tüketimi nedeniyle meme ve prostat kanseri oranları oldukça düşüktür. Ayrıca, omega-3 yağ asidinin kanser tedavisinde kullanılan ilaçların etkinliğini artırdığını da gösteren bazı bulgular vardır.

DEPRESYONDA DA ETKİLİ!

Beyin yağ içeriği yüksek bir organdır: Yaklaşık %60'ı yağdan oluşmakta ve işini etkili şekilde yapabilmesi için omega-3 desteğine ihtiyaç duymaktadır. Son zamanlarda omega-3 desteklerinden depresyon ve yaşlanmaya bağlı bellek kaybı sorunlarında da yararlanılabileceğine ilişkin bazı ön bulgular saptanmıştır. Bu bulguların yeni araştırmalarla desteklenmesi gerekmektedir. Diyetle fazla miktarda balık tüketildiğinde depresyon olasılığı da azalmaktadır. Bu çalışmalarda vücudunda omega-3 yağ asidi düzeyi düşük olan bireylerin ruh hallerinde de olumsuz değişiklikler olduğu saptanmıştır. Özellikle DHA'nın beyin ve sinir dokusu fonksiyonları üzerine olumlu etkilerinin olduğu gösterilmiştir. Diyet veya besin desteği ile omega-3 alımı depresyon ve bellek kaybı ile mücadelede ek yararlar sağlayabilirsiniz.
"Lorenzo'nun Yağı"nın da bir omega-3 yağ asidi olduğunu unutmayın!

Hürriyet
903
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.