Mahmure

Sağlık

Diyet & Fitness

Akdeniz mutfağının vazgeçilmezi

Akdeniz mutfağının vazgeçilmezi

Akdeniz kültürünün vazgeçilmez bir parçası olan zeytinyağı Akdeniz mutfağının temelini oluşturuyor.

Zeytinyağının kalitesi ve yağ asitleri oranı zeytin ağacının yetiştiği bölgeye göre değişebilir. Zeytinyağının yağ asidi içeriği tekli doymamış oleik asit ağırlıklıdır, bitkisel kaynaklı steroller açısından zengindir. Zeytinyağı kolesterolün bağırsaktan emilimini azaltan bir madde olan a-sistosterol'ü yüksek miktarda içeren tek yağdır.

Zeytinyağı çeşitleri
Natürel ya da sızma zeytinyağı, zeytinden soğuk presle elde edilen ilk yağdır. Genellikle çiğ olarak tüketilir. En çok salatalarda kullanılır. Sızma yağda asidite yüzde 1'i geçmez. İkinci tür, natürel zeytinyağının rafine edilmesinden elde edilir. Bu zeytinyağının rengi daha açık, kokusu daha hafiftir. Asidite oranı yüzde 3'ten azdır.

Üçüncü tür ülkemizde Rivieara olarak anılıyor. Bu, rafine zeytinyağıyla natürelin özel karışımından elde edilir. Sabah kahvaltıdan önce alınan bir veya iki çorba kaşığı zeytinyağı, basit kronik kabızlığa iyi gelmektedir. Yaz için en uygun diyet olan Akdeniz Diyeti; sağlık ile lezzeti, mutfak kültürü ile dengeli beslenmeyi doğal olarak birleştirmiştir. Akdeniz mutfağının temeli olan zeytinyağı birçok hastalık tedavisinde olumlu bir etkiye sahiptir. Yaşlanma üzerine yapılan çalışmalarda yaşam süresini artırma yönünde etkileri olduğu düşünülmektedir. Araştırmacılar yaşamın ilk yıllarından itibaren, her gün mutlaka zeytinyağı tüketilmesi gerektiğinin altını çizmektedirler.

100 çeşit zeytinyağı
Akdeniz mutfağında kullanılan 100 çeşit zeytin vardır; zeytinler renginden, şeklinden ve kokusundan ayırt edilirler. 7 gündür sizlere Akdeniz Diyeti'nin temel özelliklerini anlatarak kilo vermenizi destekleyen örnek mönülerle yardımcı olmaya çalıştım. Dileğim zeytin ve zeytinyağı cenneti olan ülkemizde bu besinlerin kullanımının artması, zeytinyağına gereken önemin verilmesi ve dünya ülkeleri arasında çok düşük olan tüketim miktarının daha iyi bir yere gelmesi.

Diyette dikkat edilmesi gerekenler
Gün boyunca 4-5 fincan açık ve şekersiz siyah çay, daha fazla miktarda şekersiz bitki çayı ile en fazla 2 fincan kahve içilebilir.

Su tüketimi kadınlar için günlük en az 8-10 bardak, erkekler için ise en az 10-12 bardak olmalıdır. Gerekli durumlarda alkol tüketimi kadın için haftada 2-3 kadeh, erkek için 4-5 kadeh ile sınırlandırılmalı ve şarap tercih edilmelidir.

• Salatalara 1 tatlı kaşığı zeytinyağı yeterlidir.

• Sebze yemeklerinde 1 kg için 2 çorba kaşığı zeytinyağı kullanılmalıdır.

• 1 tatlı kaşığı zeytinyağı ile 5 adet zeytin birbirinin yerine kullanılabilir.

Bu programlar Sağlıklı Beslenme ve Diyetetik biliminin temel ilkeleri göz önünde bulundurularak düşük aktiviteye sahip sağlıklı yetişkinler için örnek olarak hazırlanmıştır.
Kronik rahatsızlığı olanlar ile hiç sağlık muayenesinden geçmemiş olanların, hamilelik, emzirme dönemi gibi özel bir beslenme programı içinde olanların hekime danışmadan veya bir beslenme uzmanı ile şahsen görüşmeden uygulamamaları önemlidir.

Dilara Koçak /Milliyet
795
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.