Mahmure

Sağlık

Çocuk Sağlığı

Sınav stresi yeme bozukluğuna yol açıyor!

Sınav stresi yeme bozukluğuna yol açıyor!

Sınav öncesi oluşan stres beraberinde 'yeme davranış bozukluğu'nu getiriyor.

Stres ile gelişen yeme davranış bozukluğu; kilo kayıplarına, mide bulantısına, kabızlığa, baş dönmesine ya da aşırı kilo almaya neden olabiliyor.

Uzmanlar bu dönemde doğru, yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygulanırsa başarıyı artırmanın mümkün olacağını belirtiyor. Peki sınav öncesi, sınav sabahında ve sırasında hangi besinlerin ne miktar tüketilmesi gerekiyor?

Tüketeceğiniz besinler başarının anahtarı

Memorial Hastanesi Diyet ve Beslenme Uzmanı Dyt. Seçil Kenar, her besin grubundan yeterli miktarda tüketmenin başarının anahtarı olacağını söyledi. Dyt. Kenar şöyle devam etti: "Sınava hazırlanan kişiler gerek zaman bulamamaktan gerekse alışkanlık olmadığından günün en önemli öğünü olan sabah kahvaltısını atlıyor. Oysa beyin kan şekeriyle çalışıyor ve sabah uyanıldığında kan şekeri düşük oluyor. Ayrıca yapılan araştırmalarda sabah kahvaltı eden kişilerin başarı oranlarının ve dikkat düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Bu yüzden mutlaka güne süt, kepekli ekmek, peynir, yumurta, pekmez, yulaf ezmesi gibi besleyici değeri yüksek gıdalar ile başlamak gerekiyor. Kan şekerinin düşmemesi için de ara öğünler atlanmamalıdır. Ara öğünler; basit şeker içeren, kan şekerinin hızla yükselip, düşmesine sebep olan tatlı, çikolata, hazır meyve suları yerine kan şekerini yavaş yükselten ve düşük kalori içeren meyve, yoğurt, küçük kepekli sandviç, ayran gibi gıdalardan oluşmalıdır. Yağsız et, yoğurt, salata, sebze yemeği ve kepekli ekmekten oluşan akşam yemekleri en idealidir."

Kafeinli içeceklere dikkat!

Özellikle bu dönemde çok fazla çay, kahve ve kola içmenin kalp çarpıntısına, huzursuzluğa, uykusuzluğa, korku ve endişeye neden olabileceğini belirten Dyt. Seçil Kenar, C vitamini içeriği yüksek kuşburnu, papatya, adaçayı gibi bitki çaylarını tüketmek daha sağlıklı olduğunu söyledi.

Antioksidanlar stresi azaltıyor!

Stresin azaltılması açısından antioksidan içeren besinlerin tüketilmesini öneren Dyt. Kenar şunları söyledi: "Balık, ceviz, fındıkta bol miktarda bulunan Omega-3 yağ asitleri antioksidandır. Haftada 2 kez balık, haftada 2-3 kez 5-6 fındık, ceviz tüketimini öneriyoruz ayrıca yeşil biber, maydanoz, çilek, ıspanak, karnabahar gibi meyve ve sebzelerde bol miktarda antioksidan içeriyor. Strese karşı etkin olan yumurta, süt, ıspanak, havuç, kayısı gibi besinlerde bulunun A vitamini ile tahin, kuru baklagil, fındık, badem gibi yağlı tohumlarda bol miktarda bulunan E vitaminin tüketilmesi sınav döneminde stresin azaltılmasında etkili olacaktır. Beyin fonksiyonlarında görev alan aynı zamanda bir antioksidan olan çinkoda, süt ve türevlerinde, tavuk, yumurta, balık, yağlı tohumlarda bulunur ve düzenli tüketilmesi gerekmektedir. Bu dönemde ihmal edilmemesi gereken B vitaminleri ise; ette, balıkta, kepek çavdar ürünlerinde ve koyu yeşil sebzelerde bulunur."

Sınav öncesi, sabahı ve sırasında beslenme önerileri;

- Sınavdan bir gün önce şimdiye kadar yemediğiniz besini ilk defa o gün tüketmeyi denemeyiniz.

- Mümkünse dışarıda yemek yemeyiniz, evde daha önce yediğiniz yemekleri tercih ediniz.

- Kan şekerinizin ayarlanması ve başarı oranınızın artması açısından tatlı, çikolata hazır meyve suyu gibi gıdalar yerine kan şekerinizi yavaş yükselten meyve, kepekli ekmek, süt ve ürünleri gibi gıdaları tercih ediniz.

- Bir gün öncesinde çok yağlı, ağır gıdalar yerine protein, karbonhidrat, yağ dengeli hafif gıdalar tercih ediniz.

- Huzursuzluk, kalp çarpıntısı ve uykusuzluk gibi sağlık problemlerine yol açtığı için çay, kahve, kola yerine bitki çaylarını tercih ediniz.

- Sabah kalktığınızda süt, yumurta, peynir, kepek ekmek, yulaf ezmesi gibi kan şekerinizi hızla yükseltip düşürmeyecek dengeli bir sabah kahvaltısı ediniz.

- Yararlı diye sevmediğiniz, sindirim sisteminizde sıkıntı oluşturabilecek gıdaları tüketmeyiniz, kendinizin sevdiği dengeli besinleri seçiniz.

- Sınav sırasında şekerli gıdalar tüketmeyiniz. Kan şekerinizin düşmemesi için küçük kepekli sandviç,kepekli bisküvi, paket süt, su gibi besinler tüketiniz.

Memorial Hastanesi
722
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.