Mahmure

Sağlık

Çocuk Sağlığı

Çocuklar için etkin beslenme stratejileri

Çocuklar için etkin beslenme stratejileri

Çocuklarının yeterli ve dengeli beslenip beslenmedikleri anne ve babaların tükenmeyen endişe kaynağıdır.

Osman Müftüoğlu

Onların sağlıklı kalmaları yanında yeterince büyüyüp gelişmeleri, öğrenimlerini başarılı bir şekilde sürdürebilmeleri ve özgüvenlerini kazanabilmeleri için gereğinden az ya da fazla beslenmelerinden hepimiz korkarız. İşte size çocuklarınızı doğru beslediğinizden emin olmanıza katkısı olabilecek bazı tüyolar

Çocuklarınızın yemek saatlerinde mutlaka sofrada olmasını sağlayın. Yemek sofraları onlar için iyi bir ruhsal beslenme zamanı, 'aile saadeti zamanı' ve daha dengeli beslenme ortamıdır. Bu nedenle ne kadar yoğun olursanız olun günde en az bir öğünü aile yemeği yapmaya özen gösterin. Eğer ailenizin her gün bir arada olması sorun yaratıyorsa bazı özel akşamları önceden belirleyip 'aile yemeği akşamları' haline getirin ve herkesin katılmasını sağlayın.

Çocuklarınıza doğru yeme alışkanlıkları edindirin. Onların evde sık tüketilen besinleri daha çok yediklerini ve en çok da sizin yediklerinizi tercih etme ve sizi taklit etme eğiliminde olduklarını unutmayın. İyi bir örnek olun. Düzenli meyve ve sebze tüketen anne ve babaların çocuklarının daha az fast-food ürünü ve hazır atıştırma, daha bol sebze ve meyve tükettikleri kanıtlanmıştır.

Çocuklarınıza zorla bazı yiyecekleri dikte ettirmeyin. Neleri tercih edecekleri konusunda onlara şans tanıyın. Kişisel zevklerine, tercihlerine saygı gösteren bir anne-baba olun.

ÇOCUKLAR NEOFOBİKTİR YENİ TATLARA ZOR ALIŞIR

Çocuklar 'neofobik'tir. Yeni besinleri pek sevmezler. Alıştıkları, bildikleri tatları tercih ederler. Onları yeni besinler yemeye teşvik ederken zorlamacı ve kırıcı değil, öğretici olun. Denemeye teşvik edin.

Çocuklarınız açlığa karşı sizin kadar duyarlı değillerdir. Yemek saati dışında besin tüketmeleri halinde engel olmayın. Çocuklar sık sık ve az az yerler, yemek saatleri dışında abur cubur tüketmeyi severler. Onlara engel olmayın, ancak sağlıklı atıştırmalara yönelmelerini sağlayın. Öğün atlamalarına da izin vermeyin.

Daha güçlü bir kahvaltı ile başlamaları konusunda ısrarlı olun. İyi ve güçlü bir kahvaltı öğrenmelerinin, okul başarılarının, gelişme ve büyümelerinin altın anahtarıdır.

Zaman zaman ana ve ara öğünlerinin planlanmasında onların da fikrini alın, katılımcı olmalarını sağlayın. Neyi ne kadar yiyeceklerini belirlemede onlara da şans tanıyın.

Bazı besin unsurlarını az almaları halinde beslenmelerinin dengesiz, büyümelerinin ve gelişmelerinin yetersiz olacağını onlara özenle anlatın. Yetersiz kalsiyum tüketiminin (süt ve süt ürünlerinin az kullanımı) kemiklerinin güçlenip boylarının artışını azalttığını, yetersiz demir tüketiminin (et, tahıl, sebzeler) öğrenmelerini olumsuz yönde etkilediğini ve yorgunluk yaptığını, fazla miktarda yağ ve karbonhidrat tüketiminin şişmanlattığını onlara sabırla anlatın.

Onlara lezzetli ama besin öğesi bakımından yetersiz; enerji yükü bakımından güçlü 'akılsız besinler' den yana seçim yapmamalarında yardımcı olun. Pasta ve kurabiyeler yerine tam ve kepekli tahıl ürünlerini, kızarmış piliç veya burgerler yerine fırınlanmış tavuk ve yağsız etleri, şekerlemeler yerine meyveleri, kolalı ve tatlı hafif içecekler yerine süt, ayran veya taze meyve sularını, dondurma yerine yoğurdu, patates cipsleri yerine yağsız-tuzsuz taze patlamış mısırı önerebilirsiniz.

Çocuğunuz yeterli ve dengeli besleniyor ise vitamin veya minerallere muhtemelen hiç ihtiyacı olmayacaktır. Eğer onun yeterince beslenmediğini, ihtiyacı olan besin unsurlarını gereği kadar almadığını düşünüyorsanız doktoru ile konuşun. Besin desteklerini çocuğunuzdan uzak tutun. Sadece doktorunuz öneriyorsa kullanın.

BU İKİ SORUNUN YANITINI ARAYIN

Çocuğunuzun yeterli ve dengeli beslenip beslenmediğini merak ediyorsanız şu iki sorunun yanıtını arayın:

Çocuğunuz iyi bir şekilde büyüyor mu?

Çocuğunuzun büyüme geriliğinin doktorunuz tarafından yeterince izlendiğinden emin olun.

Çocuğunuz çeşitli besinleri yeterli miktarda tüketiyor, beslenmesini yeterince çeşitlendiriyor mu?

Bu iki soruya da verdiğiniz yanıt güçlü ve güvenli bir 'evet' ise rahat olun!

Kaynak: Hürriyet
567
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.