Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Yakışıklı ve güzellere iş hazır

Yakışıklı ve güzellere iş hazır

Şirket yöneticilerinin, eleman alırken, başvuruda bulunanların fiziki özelliklerine göre tercihte bulundukları ve erkeklerin yakışıklı, kadınların da güzel olmalarının iş bulmada önemli etken olduğu ortaya çıktı.

Uludağ Üniversitesi (U.Ü.) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Zeyyat Sabuncuoğlu ile Araştırma Görevlileri Umut Eroğlu ve Kurtuluş Kaymaz, Bursa`da faaliyet gösteren şirketlerin üst düzey yöneticilerine ve sahiplerine yönelik bir anket uygulayarak,satış personelini işe alırken göz önünde bulundurdukları kriterleri değerlendirdiler.

Prof. Dr. Sabuncuoğlu ve ekibi tarafından hazırlanan "İşe Alma Sürecinde Fiziksel Özelliklerin Etkileri ve Satış Personeli Üzerinde Bir Araştırma" konulu bildiri, Antalya`da düzenlenen "10. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi"ne sunuldu.

Bildiride, firmaya başvuran adayı değerlendiren kişinin, vereceği karar üzerinde pek çok unsurun etkili olduğu, ancak adayın fiziksel özellikleri ile görüşmeciüzerinde yarattığı karizmatik etkinin, karar sürecini etkilediği belirtildi.

ÇEKİCİ ERKEK VE KADININ PERFORMANSI VE KARİYERİ

Fiziksel özelliklerin, insan kaynakları açısından taşıdığı önemin,sadece işe alma süreciyle sınırlı olmadığı vurgulanan bildiride, firmadaki terfi kararlarında ve özellikle adayın işe başlama ücretininbelirlenmesinde fiziksel özelliklerin etkisinin ortaya çıktığı anlatıldı.

Personelin fiziksel özelliğinin, iş yaşamı boyunca kariyerini etkilemeyi sürdürdüğü belirtilen bildiride, şöyle denildi:

"Araştırmalar, fiziksel özelliklerin, kişinin işe alındıktan sonraki iş performansını pozitif yönde etkilediğini ispatlamaktadır. Buna göre, hem bayanlar, hem de erkekler arasında, fiziksel özelliklerbakımından çekici insanların, çekici olmayanlara göre iş yaşamında daha yüksek ücret aldıkları ortaya çıkmaktadır."

ZAYIF, UZUN BOYLU, KLASİK GİYİMLİ

Araştırmada, fiziksel özellikler biyolojik, (cinsiyet, yaş, boy, kilo), beden dili (ses tonu, şiddeti ve konuşmanın akıcılığı) ve kıyafet (giyim tarzı, aksesuar, renk uyumu) gibi üç ana grupta ele alındı.

Bursa`da faaliyet gösteren ve satış elemanı çalıştıran firmalarda,işe alma kararı veren 198 kişi üzerinde yapılan anket sonuçlarına göre, ideal erkek satış elemanı, 26-30 yaşlarında, 171-180 cm. boylarında, 71-80 kilo ağırlığında, koyu tonlarda klasik giyim tarzınıtercih ediyor olmalı.

İdeal satış elemanı ise yine 26-30 yaşları arasında, 160-170cm boylarında, 50-60 kilo ağırlığında olmalı ve açık tonlarda klasik giyim tarzını tercih etmeli.

Bildiride, satış personelinin seçim sürecinde, fiziksel özelliklerin ön plana çıktığı aşamalar arasında, yüzde 79 ile ``ilk görüşme`` aşamasının öne çıktığı vurgulandı.

"GÜZEL OLAN İYİDİR"

Prof. Dr. Sabuncuoğlu, bildirisinin sonuç bölümünde şu görüşlere yer verdi:

"Birçok araştırmada, işe alma sürecinde, yüksek düzeyde fiziksel çekiciliğe sahip adayların, düşük düzeyde çekiciliğe sahip adaylara göre daha nitelikli oldukları ve istenilen özellikleri daha fazla taşıdıkları yönünde bir algının olduğunu da ortaya koymaktadır.

Bu genelleme, (Güzel olan iyidir) şeklinde ifadesini bulmuştur. Bu nedenle denilebilir ki, iyi fiziksel görünüme sahip adaylar, olmayanlara göre iş görüşmesi sırasında daha yüksek skorlar almaktadırlar."
440
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.