Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Türkiye'nin prezervatif profili

Türkiye'nin prezervatif profili

Markaların satış artırma amaçlı araştırmalarına göre Türkiye'de cinsel ilişkide bulunma sıklığı, ortalama 'haftada iki.'

Ancak memurlar ortalamanın üzerinde, işadamları ise altında kalıyor. Başka araştırmalara göre de ilk cinsel deneyim yaşı 17. Ancak gittikçe aşağı iniyor.

Eczacılar bile utanırdı
Eskiden eczaneler bile raflarına koymaya 'utanırken', şimdi 24 saat açık benzin istasyonlarından, yazlık bakkallarına kadar, her yerde satılıyor. Piyasada marka bolluğu var. Okey, Durex ve Eros en çok bilinen markalar. Her yıl üç - dört yeni markanın piyasaya girişi ile birlikte marka sayısı 47'ye ulaşmış. 'Bölgesel markalar' bile var.

Kesin rakamlar yok
Şirketlerden alınan bilgilere göre, Türkiye'de yılda kaç adet prezervatif satıldığı konusunda kesin rakamlar yok. Okey markasını temsil eden Girişim Pazarlama Müdürü Viki Motro, 'tek olarak' 40 milyon prezervatif satıldığını, ücretsiz olarak da 20 milyon tek prezervatif dağıtıldığını 'tahmin' ediyor.

Durex'i temsil eden LRC Products'ın Yönetim Kurulu Başkanı Erdinç Nuray ise 50 - 65 milyon aralığında prezervatif satıldığını tahmin ediyor. Piyasanın en önemli iki markası Okey ve Durex. Okey'in pazar payı yaklaşık yüzde 55, Durex'in de yüzde 25 civarında.

Tahminen 500 trilyonluk pazar
Markaların fiyatları değişmekle birlikte önemli markalarda genel fiyat aralığı 11 - 16 milyon lira arasında. Yaklaşık 10 milyon liradan, 50 milyon kutu satıldığı varsayılarak bir hesap yapıldığında bile 500 trilyonluk bir piyasa hacmi ortaya çıkıyor.

Prezervatif markaları, ürünlerinin satış grafiği ve müşteri profili ile ilgili verilerden hareketle, toplumsal açıdan 'cinsel sorunlar'ın neler olduğunu, ilişki sıklıklarını, ilk deneyim yaşı gibi konularda da veri tabanına sahipler.

'İlk deneyim yaşı 17'ye inmiş'
Bütün markalar, konuları gereği birçok cinsellik araştırması yapıyor. Örneğin Durex'in yaptığı bir araştırmaya göre, erkeklerde ilk cinsel ilişki yaşı 17, kadınlarda ise 20'li yaşlar olarak belirlenmiş.

Beş yıl önce yapılan araştırmada gençlerin yüzde beşi 16 - 18 yaş aralığında ilk cinsel deneyimi yaşadığını söylerken, son araştırmada '16 yaşında yaşadım' diyenlerin oranı yüzde 9.9'a çıkmış.

Okey'in araştırması da benzer sonuçlar vermiş. 2000 yılındaki araştırmada erkeklerin ortalama 18 yaşında, kadınların da 20 yaşında ilk cinsel ilişkilerini yaşadıkları görülmüş. 2004'teki araştırmada, ortalamanın erkeklerde 17'ye ve kadınlarda ise 18'e kadar düştüğü saptanmış. Başka saptamalar da var.

Prezervatifi yüzde 68 oranında erkekler, yüzde 18 oranında da çiftler 'birlikte' satın alıyor.
Yine Okey'in her yıl gerçekleştirdiği Method araştırmasında da ilginç sonuçlarla karşılaşılmış. Araştırmaya göre Türkiye'de cinsel ilişkiye girme sıklığı ortalama haftada iki. Memurlar ortalamanın üzerinde bir cinsel ilişkiye girme oranına sahip.

Firma sahipleri ise ortalamanın altında cinsel ilişkiye giriyor. İlişkilerde prezervatif kullanım oranı ise yüzde 75. Prezervatif kullanıcılarının yüzde 67'si ürünü doğum kontrol amaçlı, yüzde 32'si cinsel yolla bulaşan hastalıklardan ve yüzde 24'ü de AIDS'ten korunma amaçlı kullanıyor.

Erkekler çapkın çıktı
Durex'in bir araştırmasına göre de erkeklerin, çok eşliliğe kadınlardan çok daha yatkın olduğu saptanmış. Anketlerde 'eşinizden başka kaç kişiye birlikte oldunuz' diye sorulduğunda kadınların yüzde 90'ı 'bir tek kişiyle' yanıtı verirken, erkeklerin yüzde 80'i başka partneri olduğunu belirtmiş.

Piyasada geciktirici kremliden, çikolata kokuluya, tırtırlıdan, mikron seviyesi inceliğinde olana kadar değişik ihtiyaçlara cevap veren prezervatifler satıyor.

Ancak Türkiye'de Durex'in geciktirici kremli tipi, Okey'in ise klasik tip prezervatifleri çok satıyormuş. Geciktirici kremli satışları, 'acaba Türk insanının erken boşalma problemi mi var?' sorusunu gündeme getiriyormuş.
(Milliyet / BUSINESS)
502
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.