Mahmure

Magazin

Magazin Gündemi

Temel her derde deva

Temel her derde deva

Uzmanlar konsantrasyon bozukluğu ve gerginliğe karşı ilginç bir öneride bulunuyor: "Laz fıkrası okuyun. Hem rahatlayın, hem hafızanızı geliştirin."

Modern insanın en sık şikayet ettiği rahatsızlıklardan biri olan dikkat dağınıklığına bağlı unutkanlığın kişilerin performansını olumsuz etkilediği bildiriliyor.

Psikiyatrist Nihat Kaya, özellikle ekonomik krizin sıkıntılarının yaşandığı ve buna bağlı gerginliklerin arttığı dönemlerde insanlarda yorgunluk, çaresizlik gibi durumların ortaya çıktığını, konsantrasyonlarının bozulduğunu söyleyerek "İnsanlar böyle dönemlerde kitap okumak, televizyon izleme, müzik dinlemek gibi bir çok etkinliğe konsantre olamıyor, kısa süreli bellekte, yakın dönemde yapılan işlerle ilgili hatalar, yanlışlıklar, dikkatsizlik, dalgınlıklar çok fazlalaşmaya başlıyor. İnsanlar daha fazla kaza yapmaya başlıyorlar; düşme, çarpma, yaralama, ev ve trafik kazalarında artış gözleniyor. Beynin algılama, öğrenme işlevi olumsuz etkileniyor. İnsan ilişkilerinde bozulmalar görülüyor. Unutkanlıklar artıyor, kişi çok önemli bir evrakını dahi bir yerlerde unutabiliyor" diye konuştu.

Kaya, kendilerinde bu tür rahatsızlıkları olanların mutlaka bir psikologdan yardım alabileceğini dile getirdi.

Konsantrasyonu, dikkati artırmak için bazı egzersizlerin bulunduğunu belirten Kaya, ayrıca şikayetlerin kazalara yol açabilecek kadar ilerlemesi durumunda ilaç tedavisi önerdi.

Kaya, "Ayrıca sorunlar varsa, kördüğüm haline gelen o sorunların çözümlenmesini sağlayıp beyni boşaltmak gerekiyor. İnsanlar bazen öyle noktaya geliyor ki yapabilecekleri o kadar şey varken bazen hafıza boşalmış haline geliyor ve hiçbir şey yapamıyorlar. Bir psikologla konuşup yapabilecekleri belli şeyleri kontrol etmek, sakinleşmesini sağlamak, sakin bir şekilde olayları yeniden değerlendirmek önem taşıyor" dedi.

HAFIZA GÜÇLENDİRME TEKNİKLERİ

Kaya, ayrıca bireylerin kendi başlarına hafızalarını güçlendirmek için bazı tekniklerin de bulunduğunu vurguladı. Kaya, bu teknikleri şöyle sıraladı:

*"Değişik motiflerde, değişik sıralarda sayılar saymak: Örneğin 1'den 60'a kadar sayı sayın. Ne kadar saydığınızı hesap edin.

* Hayal gücünüzü kullanın: Çok hoşunuza giden daha önce yaşadığınız olumlu duygular uyandıran anlara gidin. Buna emin bir yere gitmek deniliyor. Bu güçlenmenizi, kendinize güven duyup rahatlamanızı, gerginliklerden kurtulup olumlu düşünme gücü kazanmamızı sağlar.

* Bulmaca çözün: Değişik bulmaca kitaplarını alıp bunların içinde 7 yanlışı, doğru olanı bul gibi çok zor olmayan, gerginleştirmeyen, keyif verebilen ufak ufak bilmecelerden başlayıp bulmacaları çözebilirsiniz. Bu da dikkatinizi artırır.

* Ailede tanıdığınız kişilerin isimlerini, soyadlarını anımsayın. Onlarla ilgili kaç çocuğu vardı, nerde beraberdik gibi bilgileri hatırlayıp bunlarla ilgili kısa notlar yazın.

* Kitap okuyun, Şiir okuyun, özellikle fıkra kitaplarını okumak yararlıdır. Kayseri ve Laz fıkralarını okuyabilirsiniz. Bir kaç tanesini ezberleyip, bir takım sosyal ortamlarda anlatabilirsiniz.

Hiç konsantre olamıyorsanız sadece okumanız yeterli. Okuyup anında unutanlar ise ise 5-6 cümlelik fıkraları okup anlatmaya çalışmalıdır. Fıkra ve karikatür kitapları kişide, "benim dışında da insanlar hata yapabiliyor' diye düşündüğü için kendisini daha güçlü hissediyor.

* Olumlu resimler çizin (yüksek sesle anlatmak anlamında): Yüksek şeyle birşeyler anlatın. Bu durum hayal gücünüzü zenginleştirir.

* Meyve ve çiğ sebze yiyin: Bu gıdalar insanların kendilerini daha zinde ve güçlü hissetmelerini sağlıyor."
355
dahafazlası
YORUMLAR
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.